Bugetele companiilor feroviare raportează pierderi și anul acesta, mult mai mari față de 2019. CFR Călători și CFR Infrastructură înregistrează, împreună, pierderi de aproape 200 de milioane de euro. Amenințat cu executarea silită și cu 570 de milioane de euro de returnat statului, CFR Marfă estimează un rezultat echilibrat în 2020, dar situația sa este departe de salvare.

În 2019, CFR Marfă raporta pierderi de 100 de milioane de lei, CFR Infrastructură estima o pierdere de 32 de milioane de lei, iar CFR Călători anunța o pierdere de 431 de milioane de lei.

CFR Călători

În bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2020 sunt programate venituri în scădere față de cele ale anului precedent, cu 5,2%, în timp de cheltuielile cresc cu aproape 6%. Astfel, la venituri de 2,1 miliarde de lei și cheltuieli de 2,7 miliarde de lei, societatea a programat o pierdere de 539,6 milioane de lei. Plățile restante programate pentru anul 2020 sunt reduse cu 1,5% față de cele înregistrate în 2019, ajungând la 103 milioane de lei. CFR Călători are un buget de investiții de doar 300 de milioane de lei.

CFR susține că pierderea provine din reducerea compensației față de realizările anului 2019 cu 142 de milioane de lei, majorarea cheltuielilor cu piesele de schimb, creșterea prețurilor la combustibil și energie electrică și creșterea cheltuielilor cu amortizarea materialului rulant, potrivit documentului pus în dezbatere pe site-ul Ministerului Transporturilor.

Cheltuielile de natură salarială au fost majorate față de programul aprobat pe 2019 ca urmare a necesității angajării a 488 de salariați pentru activitatea de mentenanță a materialului rulant și activitatea comercială (vagoane și tracțiune) conform legislației europene, reîntregirea acestora, pentru întregul an 2020, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale în 2019 și a majorării salariului de bază minim brut pe țară.

CFR Călători are circa 13.000 de salariați, câștigul mediu lunar fiind de aproape 6.000 de lei.

CFR Infrastructură

În bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2020, CFR Infrastructură programează venituri în creștere cu aproape 7% față de 2019, dar și cheltuieli în creștere cu 16%. Astfel, la venituri de 4 miliarde de lei și cheltuieli de 4,4 miliarde de lei, compania estimează o pierdere de 392,6 milioane de lei.

CFR SA susține că pierderea provine din diminuarea transferurilor alocate pentru întreținerea infrastructurii feroviare pe anul 2020, cu 285,8 milioane de lei față de anul 2019 și din veniturile din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare publice (TUI) pe anul 2020 reduse cu 2,5% față de realizările anului precedent.

Pentru anul acesta, CFR SA are un buget de investiții de 9 miliarde de lei. Compania are circa 23.500 de angajați, iar salariul mediu lunar este de 5.500 de lei.

CFR Marfă

Pentru 2020, bugetul de venituri și cheltuieli al CFR Marfă a programat venituri totale în creștere cu circa 42%, față de cele ale anului precedent, iar cheltuielile cresc cu 12,5%. Așadar, la venituri de puțin peste 1 miliard de lei, egale cu cheltuielile, compania nu va înregistra nici pierdere, nici profit. Față de realizările anului precedent, compania își reduce plățile restante cu 47,5%.

CFR Marfă susține că veniturile au fost majorate ca urmare a creșterii indicatorului mărfuri transportate, la care se adaugă transporturile militare conform convenției încheiate cu Ministerul Apărării Naționale (MAPN).

Compania are 5.523 de angajați, iar salariul mediu lunar este de circa 4.700 de lei. Anul acesta, compania are un buget de investiții de 81 de milioane de lei.

Situația CFR Marfă s-a înrăutățit în ultimii ani. Recent, Comisia Europeană a constatat că operatorul de transport feroviar de marfă a primit un ajutor de stat incompatibil în valoare de cel puțin 570 de milioane de euro din partea României, prin anularea datoriilor și prin neîncasarea unor datorii de la societate. România trebuie să recupereze de la CFR Marfă ajutorul ilegal și dobânzile aferente.

CFR Marfă a intrat în procedură de restructurare, coordonată de CITR, iar planul de redresare va fi implementat în doi ani.

CFR Infrastructură intenționa, la începutul lunii octombrie, să execute silit CFR Călători și CFR Marfă dacă nu își achitau datoriile provenite din neplata taxei de utilizare a infrastructurii, care se ridică la 180 de milioane de lei și, respectiv, un miliard de lei.

Sursa foto: Andrei Marian | Facebook CFR Calatori

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri