Autoritatea de concurenta investigheaza compania TAROM pentru a vedea daca a avut o intelegere cu agentiile de turism pentru a nu scadea preturile la cursele charter, iar cazul urmeaza sa fie finalizat in cateva luni, a declarat, marti, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.

"In cadrul unei investigatii, am sanctionat principalele agentii de turism pentru faptul ca s-au inteles sa fixeze, sa nu lase pretul la cursele charter sa scada. Majoritatea companiilor implicate, cele mai importante, au recunoscut aceasta incalcare a legii. Acum discutia este daca aceasta intelegere a lor a fost facilitata de TAROM, care opera charterele pentru care aceste companii s-au inteles sa nu scada preturile. Vom finaliza cazul in cateva luni. Daca TAROM a facilitat o actiune ilegala, atunci va fi sanctionata in calitatea lui de facilitator. Ar trebui sa vedem nivelul sanctiunii. In mod normal, facilitatorul este sanctionat cu mai putin decat principalii faptasi. Sanctiunea inseamna un procentaj din cifra de afaceri", a explicat Chiritoiu.

Intrebat, concret, care ar putea cuantumul amenzii pe care ar putea sa o primeasca TAROM, presedintele Consiliului Concurentei a mentionat ca, pe baza legii, procentajul poate ajunge pana la 10% din cifra de afaceri.

"In teorie, maximul legal al oricarei amenzi este de 10% din cifra de afaceri pe anul anterior. Conform legislatiei europene, nu ai voie sa dai sanctiuni mai mari de 10%. In practica, sanctiunile pentru facilitator sunt mai mici decat cele pentru faptuitori. Daca ne uitam, faptuitorii au primit sanctiuni in jur de 3% (din cifra de afaceri pe anul anterior - n. r.). Repet, sunt lucruri pe care le vom stabili in cateva luni. Momentan, nu am constatat ca TAROM este vinovat sau nu. Nu vreau sa anticipam acum, sa stabilim o amenda. S-ar putea sa nu fie nicio amenda, dar, daca va fi, aceasta se va da conform regulilor de stabilire a sanctiunilor. Din practica, va spun ca facilitatorii sunt sanctionati mai lejer decat cei care faptuiesc efectiv", a spus oficialul.

La inceputul anului trecut, Consiliul Concurentei anunta ca a sanctionat 13 agentii de turism si Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) cu amenzi in valoare de circa 11,5 milioane de lei (aproximativ 2,45 milioane euro), pentru coordonarea comportamentului pe piata comercializarii produselor turistice prin agentii de turism.

Astfel, conform autoritatii de concurenta, in perioada iunie 2013 - septembrie 2016, un numar de 13 agentii de turism si-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informatii sensibile din punct de vedere concurential, cu scopul de a nu permite scaderea preturilor la produsele sau pachetele turistice comercializate.

Din totalul amenzilor de 11,5 milioane de lei, cea mai mare sanctiune a fost aplicata Touring Europabus Romania, in valoare de 5,397 milioane lei, urmata de Prestige Tours International (2,139 milioane lei), Paralela 45 Turism (1,723 milioane lei), Eximtur (685.116 lei), Happy Tour (519.597 lei), Aerotravel (400.754 lei), Prompt Service Travel Company (186.084 lei), Nova Travel (124.616 lei), Fibula Air Travel (88.310 lei), Tez Tour (55.930 lei) si Rezeda World Travel (28.780 lei).

La polul opus, cu sanctiuni pecuniare mai reduse, s-au situat agentiile de turism Air Fla (9.618 lei) si Corali Holidays (6.644 lei).

Consiliul Concurentei precizeaza ca agentia Christian '76 Tour SRL a aplicat la programul de clementa, oferind dovezi privind existenta faptelor anticoncurentiale, si a primit imunitate la amenda. In plus, companiile Aerotravel, Eximtur, Fibula Air Travel, Nova Travel, Paralela 45 Turism, Prompt Service Travel Company, Rezeda World Travel, Tez Tour, Touring Europabus Romania au recunoscut participarea la practica anticoncurentiala si au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de baza al amenzii.

In cadrul aceleiasi investigatii, Consiliul Concurentei a sanctionat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, in perioada septembrie 2012 - aprilie 2016, a interzis membrilor sai care operau ca revanzatori pentru produse turistice si/sau pachete de servicii turistice, sa acorde clientilor reduceri sub forma cedarilor unei parti din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice. ANAT si-a recunoscut fapta anticoncurentiala si a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%, iar Consiliul a impus autoritatii obligatia de a organiza si derula actiuni de instruire pentru agentiile membre si angajatii acestora, pentru a cunoaste reglementarile din domeniul concurentei si, astfel, sa poata identifica posibile practici anticoncurentiale.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Citește și
Auchan anunță case dedicate pentru ONG-uri și vârstnici
Setari Cookie-uri