Așa cum este cunoscut deja, turismul și HoReCa au fost primele două cele mai afectate industrii de criza provocată de COVID-19. În încercarea de a găsi soluții de menținere pe linia de plutire sau chiar oarecare răspunsuri cheie ale rezolvării acestei situații, Ion Biriș, managerul Loft, a descris etapele pe care le-a urmat pentru menținerea pe flux a afacerii. ”Anul acesta este compromis”, a declarat acesta, în cadrul unui webinar realizat de HoReCa Insight.

”Anul acesta este compromis. Am pierdut două evenimente majore, care defineau anul: Paștele și 1 mai. Anul ăsta va fi pe ZERO”, a menționat reprezentantul Loft.

La începutul anului, în lunile ianuarie- februarie, afacerile lui Biriș înregistrau 28% creștere față de aceeași perioadă a anului trecut. La finalul lunii martie, nu mai exista o creștere, ci o reducere la zero a business-ului.

”Nu cred să fi fost vreodată într-o perioadă mai bună ca cea de la începutul acestui an. Culegeam roadele tuturor procedurilor și proceselor pe care le implementasem cu efort până la acel moment. În 48 de ore am trecut de la un business înfloritor la închidere”, transmite Biriș.

”Nu am ales noi online-ul, au ales alții”

Începând cu 16 martie și anunțarea Stării de Urgență, reprezentanții HoReCA au urmat calea online-ului și a ceea ce acesta putea oferi. Este și cazul lui Ion Biriș, care recunoaște că acesta a fost primul său gând.

”Ne-am îndreptat din prima secundă spre online. Nu am ales noi online-ul, au ales alții pentru noi. În 26 martie am reușit să facem primele livrări, ne-a luat aproximativ 10 zile până ne-am organizat”, a declarat Biriș.

Organizarea care a durat 10 zile a constat în stabilirea a trei meniuri din trei restaurante (Trattoria Villagio, Loft și Crama Domnească), care să poată fi gătite à la carte și să poată fi livrate sub aceeași formă. A fost deschisă o singură bucătărie, unde să poată fi pregătite cele trei de mai sus. Iar livratorii au fost cei din propriul lanț al afacerii (a fost dezvoltată o platformă, împreună cu platforma online de la BDG, numită bei ce vrei).

”Când discutăm despre online nu vorbim despre business. Online-ul e o acțiune prin care rămâi în memoria clienților, o mișcare de marketing mai mult. Să produci în toate aceste săptămâni aproximativ 25.000 de lei nu e business”, a menționat Ion Biriș.

Chiar dacă vânzările online s-au dublat față de aceeași perioadă a anului trecut și față de perioada de dinaintea crizei, Biriș nu vede în online un business solid.

”Recunosc că în lunile ianuarie- februarie am înregistrat o creștere de aproximativ 30% față de aceeași perioadă a anului trecut. În plus, în intervalul 16- 31 martie, vânzările s-au dublat, am avut undeva la 96%. Dar tot nu văd un business în online”, a declarat omul de afaceri.

Ce se întâmplă cu angajații din HoReCa

Șomajul tehnic a devenit opțiunea vitală, din acest punct de vedere. Deși reprezintă, încă, un cost pentru companii, angajatorii nu au avut de ales și au procedat în consecință.

Nici afacerea lui Ion Biriș nu a făcut notă discordantă acestei reguli general valabile, la această vreme. Acționarul BDG Import a păstrat câțiva angajați care să pregătească cele necesare în bucătărie, alături de alți câțiva auxiliari. Toți ceilalți se află în șomaj tehnic.

”În ceea ce privește oamenii, e foarte dificil. Ne-am format cu greu echipa și în mod cert, nu suntem dispuși să renunțăm atât de ușor la ea. Din păcate, depindem foarte mult de cum vor decurge lucrurile. Dacă ne gândim la luna mai ca limită, garantăm păstrarea tuturor oamenilor. Nu vrem să facem vreo disponibilizare. Trebuie să ne gândim că este un efort comun, pe care suntem dispuși să îl facem”, a adăugat managerul Loft.

Cum arată viitorul HoReCa

Nu există nicio predictibilitate vizavi de ceea ce se va întâmpla în HoReCa.

Ion Biriș declară că HoReCa nu este un domeniu care să ofere predictibilitate. Totul depinde de cum vor decurge lucrurile. Ceea ce pot face angajatorii din domeniu este să creeze scenarii pentru a fluidiza cumva funcționarea companiei.

”Ca operator de HoReCa, îmi este foarte greu să anticipez ceea ce se va întâmpla. Depinde foarte mult de perioada în care vom putea redeschide. Nu există nicio predictibilitate vizavi de ceea ce se va întâmpla în HoReCa. Succesul în acest domeniu este dat de capacitatea fiecăruia de a se adapta și de a reacționa în fața nevoilor clienților”, a afirmat Ion Biriș.

”Vorbind din punctul de vedere al furnizorului, suma creditelor de încasat din piață (marfă dată prin credit) era de aproximativ 6,5 milioane de lei, de la 450 de locații. Am reușit să beneficiem, ca să zic așa, de niște retururi în valoare de 1,3 milioane de lei. Prin urmare, cu o expunere de circa 5 milioane de lei în piață, fiecare săptămână care se adaugă la perioada de închidere, ne îndepărtează tot mai mult de recuperarea banilor. Așadar, aici nu pot fi foarte optimist”, a adăugat Ion Biriș, acționar al BDG Import, într-un webinar realizat de HoReCa Insight.

Scenariul deschiderii afacerilor HoReCa în intervalul 15 mai- 1 iunie 2020 ar putea arăta în felul următor, potrivit lui Ion Biriș:

  • Accentul va fi pus pe toate locațiile outdoor. Nu va exista predispozție pentru spații indoor.
  • Comportamentul publicului va fi un pilon important. Atitudinea va fi diferită în ceea ce privește publicul, acesta va menține distanțarea socială, pe cât de mult posibil.
  • Disponibilitatea operatorilor HoReCa va trebui să fie atunci, pentru clienți, pentru noul mod de gândire al clienților.

”Cât despre redeschidere, suntem o companie mare. Nu toți operatorii din HoReCa au capacitatea noastră. Veniturile acestora sunt zero. Ei bine, pentru aceștia redeschiderea va fi un moment critic. Se vor întâlni cu o serie de datorii. Se vor chinui să își plătească angajații sau chiriile; nu știu câți dintre ei vor beneficia de clemență din partea proprietarilor locațiilor. Mall-urile au anunțat deja că nu acceptă astfel de înțelegeri. În plus, e nevoie de plată pentru noul stoc de marfă necesar pentru redeschiderea afacerii. Toate acestea sunt, de fapt, banii care trebuie pompați în afacere, pentru relansare. Prin urmare, consider că jumătate din afacerile din HoReCa nu vor mai exista”, a explicat Ion Biriș.

De asemenea, odată ce numărul operatorilor va scădea, mulți vor găsi în criză o oportunitate. Același număr de clienți, însă distribuit unui număr mult mai mic de locații.

”Online-ul va rămâne, cu siguranță, o cale de business, pentru că dezvoltarea lui a însemnat niște costuri. E normal ca acesta să rămână”, a declarat Biriș.

Nu cred că vom reuși să mai avem aceeași calitate a produselor.

Acționarul BDG Import și managerul Loft a transmis că vor exista schimbări masive în piață, cu care va trebui să ne obișnuim. Nu numai comportamentul publicului se va modifica, ci și atitudinea companiilor în ceea ce privește o teorie a riscului.

”Pierderile pe care le suferim acum ne vor forța să adoptăm o altă politică comercială. Ne vom axa pe colectare. În plus, calitatea produselor va avea de suferit. Nu cred că vom reuși să mai avem aceeași calitate a produselor. De altfel, nici nu vom mai găsi orice produs pe care ni-l doream, în orice moment. Vor exista niște reguli de precauție, trebuie să ne adaptăm”, a conchis Ion Biriș.

BDG Import este unul dintre cei mai mari importatori și totodată, furnizori de băuturi alcoolice, existent pe piața din România. Acesta a fost fondat în 1994. BDG Import poate distribui băuturi precum Red Bull sau Jack Daniels, Finlandia, Tequila, Herradura, El Jimador, Chambord sau Pepe Lopez. Clubul Loft funcţionează pe societatea BDG Import SRL. Loftul este deschis de aproximativ 10 ani. Conceptul Loft provine de la ideea de restaurant care vinerea se transformă în club.

Sursa foto: Agerpres FOTO

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristina Marin
Cristina Marin s-a alăturat redacției la începutul anului 2020, cu puțin timp înainte de declanșarea pandemiei. Coincidență sau nu, cei peste trei ani petrecuți în cadrul rețelelor private de sănătate din România au ajutat-o să înțeleagă mai bine relația dintre pacient și sistemul de sănătate autohton despre care scrie în prezent la publicația Wall-street.ro. Cristina se află în permanentă legătură cu medicii din spitalele românești și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri