COVID-19 | Ciprian Moldoveanu: Adaptabilitatea e singura șansă pe care o avem

”Pentru încă șase luni, în HoReCa nu se va întâmpla nimic. Iar adaptabilitatea devine singura noastră șansă”, a spus Ciprian Moldoveanu, General Manager al Nordic Food, unul dintre cei mai mari furnizori de produse alimentare de pe piața din România, într-un webinar realizat de HoReCa Insight.

Pandemia COVID-19 a prins compania Nordic Food cu o creștere de 28,78% față de începutul anului trecut.

”Eram frumoși, eram pe val. Acum ne-a rămas o expunere de aproximativ 2 milioane de euro în piață”, a declarat Ciprian Moldoveanu, General Manager Nordic Food.

Impactul crizei asupra afacerii a fost unul major, însă nu a adus compania pe zero. Linia de plutire a companiei a fost dată de lanțul de cofetării, pentru care a devenit furnizor de ingrediente și accesorii, odată cu achiziția Dupont Ingredient. Acestea au menținut circa 20- 30% din cifra de afaceri. Astfel, din punct de vedere al evoluției cifrei de afaceri versus buget, retailul, care reprezintă 50% din afacere, este cu 10% peste bugetul inițial. Cofetăriile și HoReCa, cealaltă jumătate a afacerii se situează cam la 20-30% din buget din motive lesne de înțeles.

Cât despre banii pe care trebuie să îi recupereze din piață, Ciprian Moldoveanu nu poate spune nimic cert. Există discuții cu clienții, însă este un moment dificil pentru toate afacerile.

Citeste si:
Familia Moldoveanu preia actionariatul Nordic Food si Nordic Logistic
Schimbari in Nordic Group:...
Citeste si:
Pasi de urmat in caz ca suspectezi ca ai coronavirus
Pasi de urmat in caz ca...

”Despre expunerea de 2 milioane de euro, pot face doar estimări. Nu avem cum să facem retururi, mâncarea e mâncare, practic s-a mâncat. Avem discuții punctuale cu clienții. Sunt situații diferite și trebuie să ne înțelegem reciproc. Într-adevăr, nu e prima dată când trecem printr-o criză, dar fiecare astfel de situație are specificul ei. În ceea ce privește banii din piață, ne dorim ca toți clienții noștri să își reia activitatea, când va fi posibil, desigur, și să ne recuperăm tot soldul. Luăm, totuși, în calcul un scenariu în care 20-30% din clienți vor intra în incapacitate de plată”, a adăugat Moldoveanu.

”Sunt lucruri noi, pe care le învățăm și noi acum”

Urmând exemplul celorlalte companii și singura cale de funcționare, de altfel, Nordic Food s-a îndreptat spre online. Asemenea altor opinii din piață (Ion Biriș, Cătălin Mahu, proprietarul lanțului de restaurante La Mama), nici pentru Ciprian Moldoveanu, online-ul nu reprezintă o idee sustenabilă de business.

”Restaurantele cu delivery oferă un procent foarte mic din cifra de afaceri. Am pornit mai multe proiecte, atât un magazin fizic, cât și unul online. De asemenea, vom porni curând și un serviciu de food delivery. Însă nu poți compensa online-ul cu întregul sistem de dinainte de criză”, a declarat Moldoveanu.

În plus, Ciprian Moldoveanu recunoaște că nu a fost ușor să mute afacerea în online.

Citeste si:
Nordic Food planuieste sa se extinda in HoReCa si in productie
Nordic Food mizeaza pe o...

”Nu a fost ușor să începem cu delivery. Am avut foarte multe probleme cu aducerea mărfii în țară, cu șoferii care transportau marfa, care nu știau ce obstacole vor mai întâlni, având în vedere starea de urgență din diferite state. Acum lucrurile sunt sub control. Dar am putea face o conferință doar despre asta”, a mai spus Ciprian Moldoveanu.

De altfel, Moldoveanu face referire și la comportamentul cumpărătorilor, care se poate schimba foarte ușor în condițiile evoluției pandemiei. Cu toate acestea, Ciprian Moldoveanu vede și o parte pozitivă a online-ului, prin apropierea de client.

”Comportamentul cumpărătorilor este foarte volatil, ținând cont că lucrurile se schimbă foarte repede. Dar partea de online va fi foarte interesantă, deoarece ne oferă acces direct la consumatori. Și da, poate fi o campanie de marketing interesantă. Sunt lucruri noi, pe care le învățăm și noi acum”, a explicat General Manager Nordic Food.

Șomaj tehnic și reduceri substanțiale de venit pentru angajați

Încă de la începutul lunii martie, Nordic Food a început să ia câteva măsuri pentru protecția angajaților. În plus, au fost stabilite direcțiile în ceea ce privește noile reguli de funcționare a sediilor, dar și depozitului companiei.

Citeste si:
Mastercard lansează ”HoReCa Împreună”, alături de emitenții de...
Mastercard lansează ”HoReCa...

”Pe 11 martie am conștientizat că trebuie să facem ceva concret, iar primul lucru la care ne-am gândit a fost protejarea angajaților. În doar o zi, echipa mea a reușit să mute ”biroul” în online. Iar noi avem și câteva chei de securitate, care împiedicau cumva această activitate. Aveam ceva emoții, dar totul s-a derulat linear. Peste 100 de angajați au început să lucreze de acasă.

Cei care au rămas vin în ture, ne-am organizat în trei schimburi și ne-am împărțit în sediile noastre.

Cât despre depozit, care era punctul nostru critic, acolo am introdus fluxuri separate de acces, vestiare separate, iar șoferii nu au voie să coboare din mașini.

Cei care au avut rude sau prieteni întorși din străinătate au fost trimiși în izolare de către noi, chiar dacă statul, poate, nu stabilise încă nimic din punctul acesta de vedere”, a declarat Ciprian Moldoveanu.

Un număr de 130 de angajați se află în șomaj tehnic, iar toți ceilalți care încă muncesc au avut reduceri substanțiale de salarii. ”E un efort comun, trebuie să participăm cu toții”, a explicat Moldoveanu.

”Nu vom da pe nimeni afară și încercăm să fim cât mai aproape de angajații noștri. Asigurăm și pachete cu produse pentru cei care se confruntă cu situații dificile”, a adăugat General Manager Nordic Food.

În prezent, toți cei 400 de angajați ai companiei sunt sunați de către superiorul ierarhic și întrebați dacă sunt bine, dacă există vreun caz în familiile lor. De asemenea, Ciprian Moldoveanu le trimite zilnic un model de comunicat, prin care le aduce la cunoștință statusul la zi.

Adaptabilitatea este singura noastră șansă

HoReCa, un domeniu care se bazează pe emoțiile oamenilor, este împrejmuită de scenarii, construite în funcție de evoluția pandemiei și de reglementările guvernamentale.

”Va fi un vaccin, nu va fi un vaccin, va avea România acces la el, nu va avea acces. Ne pregătim pentru ce e mai rău, pentru că avem prea multe necunoscute”, a menționat Ciprian Moldoveanu.

De asemenea, după acest episod pandemic, operatorii din HoReCa vor deveni mai stricți, mai atenți, mai precauți. Este posibilă chiar și o majorare a prețurilor.

”Vom fi mai stricți, dar nu vom face schimbări majore. Noi aveam deja niște termene de plată scurte în ceea ce privește relația cu clienții. Cel mai probabil, vor fi generate și modificări de costuri, determinate de cursul valutar (cazul nostru) sau de transporturi”, a mai spus Moldoveanu.

Părerea mai multor oameni din acest domeniu este că HoReCa își va reveni lent, treptat și cu pași mici. Ca și furnizor pentru HoReCa, Moldoveanu vede în același fel revenirea afacerilor.

”Pentru încă 6 luni, în HoReCa nu se va întâmpla nimic. De ce? E simplu. Starea de spirit a oamenilor e dată de starea financiară. Venim după o perioadă de șomaj tehnic, de concedieri. Oamenii au mai puțini bani decât aveau până acum. Din acest motiv, adaptabilitatea este singura noastră șansă”, a explicat managerul Nordic Food.

Cu o notă de final optimistă, Ciprian Moldoveanu, General Manager Nordic Food, a declarat că și cel mai negru scenariu presupune existența companiei pe piață.

Încerc să iau ce e mai bun din realitatea asta și să o gestionez cum pot mai bine. Și în cel mai negru scenariu, vom trece cu bine peste criză, pentru că este principala noastră datorie, în primul rând, față de angajații noștri.

Nordic Food, parte a Nordic Group, este o companie de distribuție de produse alimentare premium, care activează pe piața din România din 1994. Compania a început prin a distribui mâncare pentru oameni, dar și pentru animale, prin Fabrica Nordic Pet Food, în prezent deținând doar produse alimentare destinate oamenilor. Compania se adresează atât operatorilor din retail, cât și celor din HoReCa. Nordic Food numără 5 firme în grup și aproximativ 450 de angajați.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Setari Cookie-uri