(P) Rolul MBA-ului în criză, cu Vladimir Spirescu - COO-ul Porr Group și Mihai Neagu - CEO-ul Mogyi România

Vladimir Spirescu (foto main), COO-ul Porr Group și Mihai Neagu (foto articol), CEO-ul Mogyi explică cum au gestionat până acum situația de criză și care au fost resursele la care au apelat pe parcursul pandemiei. Deși își desfășoară activitatea în domenii complet diferite, cei doi au un numitor comun, fiind absolvenți ai programului Tiffin Executive MBA.

Anul 2020 este cu siguranță un an în care business-urile trebuie să se adapteze și să se reconfigureze în timp real la o situație de criză economică, socială și medicală fără precedent și să-și canalizeze toate resursele într-un mod optim pentru toate segmentele afacerii, pentru angajați, clienți și parteneri. Și niciun domeniu nu este scutit de acest demers de eficientizare rapidă sau de repoziționare și reconfigurare.

Cum a fost această perioadă pentru business-ul vostru din construcții, în Porr Group și care crezi că au fost cele mai mari provocări?

“Ne-am trezit într-o joi de dimineață în altă lume. Cu străzi pustii, cu alte reguli, cu oameni cu spaime și frici pe care nu și le puteau imagina cu câteva zile înainte. Nimic nu mai era la fel, nicăieri.” declară Vladimir Spirescu.

“În construcții, de obicei, nici o zi nu seamănă cu alta. Nimic niciodată nu este repetitiv. Așa trăim, gestionand practic sute de procese care depind de natură, de oameni, de furnizori, de utilaje, etc. Suntem mereu în ape învolburate.

Cu toate astea, știi ce ai de făcut, cunoști mediul, ai mai văzut situații similare, vezi o țintă, te adaptezi. Reinventezi rapid un proces, deconectezi drumul critic de la avarie, rescrii o metodă, găsești soluții.

De data asta ... habar n-aveam ce mai funcționează, erau toate într-o ceață deasă și peste tot haosul domnea teamă. Bursele cădeau peste tot, în Italia era o tragedie continuă, țările se închideau una după alta, transporturile internaționale se anulau pe rând, nu ne mai puteam baza pe nimic”, continuă Vladimir Spirescu, COO Porr Group.

Cum te-a ajutat EMBA-ul în luarea unor decizii și unde crezi că a avut cel mai mare impact asupra ta în această perioadă de criză?

“Ceea ce am făcut a fost să ne întoarcem la bază, la teorie pură, la lecții învățate, la cărți și la business case-uri din MBA, la școală, practic. Știam de la prof. Laura Mays că: «I should keep the airplane flying before everything» și de la prof. John Millar că: «The worst thing you can do is nothing». Toți știm că

«elefanții se mănâncă pe felii», important e să știi să «feliezi» și asta am învățat la Tiffin University .

Nu știu de ce în prima parte a crizei îmi tot venea în minte acel business case «Death on Everest», am reluat notițele și discuțiile de acum opt ani, de la clasă. Mi-am dat seama că ieșim din criza actuală cumva, cândva, dar cu siguranță ieșim doar dacă știm să comunicăm clar și curat. Și asta am făcut. Am comunicat cu colegii, cu clienții, cu furnizorii, am lăsat tot formalismul deoparte și am comunicat clar, direct și deschis.

Și era să uit ce e mai important! Dacă după 8 ani de la absolvire, în genul ăsta de criză, un fost coleg de la MBA te sună și-ți spune: «Așa cum eu m-aș baza oricând să mă ajuți, să știi că și tu te poți baza oricând pe orice ajutor ai avea nevoie!», înseamnă că ce s-a întâmplat acolo la cursuri, în weekend-urile acelea lungi, a fost real și a avut un efect care o să dăinuiască mulți ani”, spune Vladimir Spirescu.

Cum v-ați adaptat la criză și ce așteptări sunt pentru perioada următoare?

N-am ieșit din criză încă și nici nu cred că o să ieșim curând. E totul bine până azi. Din punct de vedere cifre, stăm bine. Am luptat și vom lupta în continuare. Suntem pregătiți acum pentru o altă perioada lungă de incertitudine. Deja ne-am obișnuit să comunicăm corect, brutal de direct, fără să căutăm să ascundem nimic. Ne-am obișnuit să primim vești la fel: direct și fără ocolișuri, fie ele bune sau rele. Avem practic o nouă realitate de înfruntat și suntem siguri că o să-i facem față”, spune Vladimir Spirescu.

În altă sferă a economiei, sectorul de FMCG a fluctuat de la o săptămâna la altă în perioada pandemiei, urmărind trendul evenimentelor din tot acest timp. Cu toate acestea, a rămas în cea mai mare parte a perioadei pe un trend ascendent, dar nu lipsit de provocări.

Mihai Neagu

Cum a fost pentru Mogyi România începutul de an 2020, a cărei activitate este producția, prăjirea, ambalarea și vânzarea diferitelor tipuri de alune și semințe?

‘’După un an 2019 plin de provocări pentru Mogyi România, în care ne-am confruntat cu schimbări de ambalaj, schimbări de model de distribuție, repoziționări de preț și multe altele care ne-au influențat activitatea, 2020 a început ca un an plin de optimism în rândul organizației. După două luni, ianuarie și februarie, istorice, ne-am lovit și noi, ca toate companiile din România, de restricțiile împunse de COVID 19, lucru total neașteptat și neprevizionat în exercițiul de bugetare pentru 2020”, declară Mihai Neagu, CEO Mogyi România.

Piata de snacks-uri nu a fost afectată atât de brutal precum altele, dar ați avut și voi provocări. Care au fost acestea și pe ce v-ați concentrat atenția, să treceți cu bine prin această perioadă?

“Prin ADN, noi suntem o organizație cu puternice valențe umane și asta nu numai la nivel declarativ, ci la nivel real, astfel încât am preferat siguranța oamenilor înaintea business-ului, mergând pe un raționament simplu: virusul va trece, însă oamenii trebuie să își continue munca (post-pandemie), sănătoși și la capacitate maximă. Profesorul pe care l-am avut, fiind student la Tiffin University, spunea că «toate resursele unei organizații pot fi egale cu zero în condițiile în care platforma de gestionare a lor (oamenii) lipsește sau este defectuoasă». Astfel, am fost nevoiți să ne redefinim din punct de vedere procese, mod de colaborare cu clienții, abordarea strategiei de marketing, etc.

Prima provocare majoră a fost legată de bugetele de marketing care, indiferent cât de bine erau definite, rezultatul părea a nu fi cel așteptat inițial și, după cum am învățat și în cadrul Tiffin University, că marketingul e și matematică iar investiția trebuie «să se plătească», am fost nevoiți să redefinim strategia, realocand aceleași bugete, însă în zone mult mai palpabile, precum cea on-line, unde ne puteam desfășura «în voie».” spune Mihai Neagu.

Care au fost pilonii pe care v-ați sprijinit în perioada asta și care au contribuit la păstrarea cu succes a unei echipe și a unui business, pe timp de criză?

“Țînând cont de faptul că obiceiurile de consum s-au schimbat pe timpul pandemiei, pot spune că am avut avantajul de a juca într-o categorie al cărei consum a crescut, iar asta ne-a dat confortul de a gândi «la rece» în această perioadă. A fost nevoie de micro-management din partea întregii echipe de management, fiind o perioada atipică și inedită pentru mulți dintre noi astfel încât, am încercat pe cât posibil, să nu pierdem din vedere lucruri care ar putea denatura business-ul sau rezultatul financiar al acestuia.

Recunosc, ca și CEO al acestei companii, că m-am întors, nu de puține ori, la manualele care încă stau la vedere în rafturile biroului meu și că am retrăit momentele în care făceam studii de caz pe diferite scenarii reale, așa cum făceam la Tiffin University. În modul acesta am fost capabil, împreună cu o echipă care m-a susținut tot timpul, să trecem cu brio prin această perioadă, obțînând în continuare performanțe fără precedent pentru Mogyi România‘’, conchide Mihai Neagu, CEO Mogyi România.

Setari Cookie-uri