După ce au cumpărat pachetul majoritar de acțiuni 5 to Go, reprezentanții cumpărătorilor – fondurilor de investiții INVENIO Partners și Accession Capital Partners (ACP) – spun că țintesc cel puțin o triplare a valorii companiei, adică de la 30 la 90 mil. euro, și subliniază că lanțul de cafenele are un potențial de creștere chiar de 4x-5x în cinci ani. Dacă țintele propuse ar fi atinse, 5 to Go ar ajunge pe locul patru în Europa, adică imediat după giganții McCafe (cafenelele McDonald’s), Costa Coffee și Starbucks.
Vânzarea 5 to Go și noul acționariat
Principalul pachet de acțiuni al 5 to Go, unul dintre cele mai populare lanțuri de cafenele din România, cu francize și în alte țări din Europa de Est, a fost vândut către 5tg Invest - un vechicul de investiții al fondurilor Invenio și ACP. Fondurile au plătit împreună aproximativ 18 mil. euro și au evaluat 5 to Go la 30 mil. euro.
Acționariat 5 to Go după tranzacție:
- 5tg (Invenio și ACP cu cote egale) deține 60%,
- Radu Savopol și Lucian Bădilă (fondatorii) controlează împreună 25%,
- Fondul Mozaik deține 10%,
- Andrei Alecu (apropiat al fondatorilor) deține 5%.
Invenio Partners este un fond din Bulgaria condus de Elvin Guri și recunoscut pentru expertiza sa în dezvoltarea transfrontalieră și susținerea companiilor emergente din Europa de Sud-Est.
Accession Capital Partners (ACP) este un fond din Polonia cu peste două decenii de experiență și cu un portofoliu extins de peste 65 de companii susținute și investiții de peste 800 de milioane de euro în Europa Centrală și de Est.
Mozaik este un vehicul de investiții cu mai mulți acționari români, printre care și Sacha Dragic, fondatorul Superbet.
Firmele de avocatură Dentons și Schoenherr au acționat în calitate de consilieri juridici pentru Invenio Partners și ACP Partners, în timp ce activitatea de consultanță și analiză financiară și fiscală a fost realizată de KPMG România. IC Legal, coordonată de Ion Chivu, a oferit consultanță juridică și strategică pentru 5 to Go.
Tranzacția face acum obiectul aprobărilor de reglementare obișnuite ale autorităților din România și se va încheia, cel mai probabil, în primul trimestru al anului 2025.
Ce vor fondurile de investiții care au preluat controlul 5 to Go
Invenio și ACP sunt investitori de private equity și țintesc creșterea businessurilor pentru o revânzare ulterioară, în general într-un orizont de 5-7 ani. Planurile lor la 5 to Go urmăresc în bună parte această rețetă.
Clar ne uităm la o triplare a valorii companiei, dar credem că poate fi atinsă și o creștere de 4-5 ori fără o problemă semnificativă în următorii cinci ani. Nu e o fantezie. Nu visăm. Avem o viziune clară pentru acest lucru.
Tony Romani, senior advisor Invenio Partners și reprezentant 5tg Invest
Având în vedere că 5 to Go a fost evaluată la 30 mil. euro după tranzacție, o triplare a valorii ar însemna atingerea bornei de 90 mil. euro, în vreme ce o creștere de cinci ori ar însemna o valoare de 150 mil. euro.
Invenio și ACP au creat compania 5tg Invest, în care au dețineri identice, pentru administrarea investiției de la 5 to Go. Tony Romani reprezintă interesele fondurilor prin noua entitate.
Romani este deja un nume cunoscut în piața românească de M&A și private equity, după numeroase colaborări cu firme din domeniu, dar și după ce, în 2020, a fost secretar de stat în cabinetul Ludovic Orban.
”Credem că ne-au ales pe noi în detrimentul altora și pentru că avem o prezență semnificativă în Bulgaria. Suntem în discuții despre un parteneriat cu o companie locală cu care să dezvoltăm sute de locații în Bulgaria. Aportul nostru în această discuție este unic; nimeni nu ar fi putut să aducă ceea ce aducem noi în acest caz. A contat și expunerea noastră în regiune și posibilitatea de a deschide foarte multe uși, iar aici nu mă refer doar la Bulgaria”, subliniază Tony Romani.
Potrivit acestuia, un motor de creștere important pentru 5 to Go poate fi reprezentat de vânzările de produse sub brand propriu în rețelele de retail. Romani estimează că aceste vânzări reprezintă acum sub 10% din afaceri, dar ar putea ajunge la 25% în viitor.
5 to Go țintește locurile 4-5 în topul celor mai importante lanțuri de cafenele din Europa
Sursa date: Food Service, Europe & Middle East / Mozaik Investments
McCafe (cafenelele McDonald’s), Costa Coffee și Starbucks sunt cei mai mari jucători strategici din industria europeană a cafenelelor, cu peste 9.000 de locații pe continent, potrivit unui raport al nemților de Food Service, Europe & Middle East.
”Acum doi ani ani a fost un jucător global foarte mare interesat, a existat această variantă, dar am rezistat tentației și am decis să mergem mai departe și să creștem în continuare brandul. Un strateg poate să vină peste 5-7 ani la 5 to Go, când avem cu totul alt potențial”, spune Lucian Bădilă, cel care alături de Radu Savopol au fondat în 2015 brandul românesc 5 to Go.
Fondatorii 5 to Go spun că după această tranzacție își propun să atace locurile 4-5 în clasamentul european, iar ținta este confirmată de reprezentantul cumpărătorilor.
”Cei din top 3 sunt de zeci de ani acolo. Este greu să îi depășim, dar să atacăm locurile 4-5 este foarte realist. Cu peste 1.500 de locații putem atinge ceea ce ne propunem”, a declarat Tony Romani.
Ce se întâmplă cu fondatorii Radu Savopol și Lucian Bădilă
Noii acționari ai 5 to Go îi vor păstra pe Radu Savopol și Lucian Bădilă la conducerea companiei, anunțând că sunt de acord cu viziunea acestora cu privire la planurile pentru dezvoltarea companiei.
”Cu siguranță vom menține fondatorii și suntem de acord cu viziunea lor pentru 5 to Go. Implicarea noastra în operațional și management va fi limitată la nivel de board, unde vom avea posibilitatea să stabilim strategia și să tranșăm cele mai serioase probleme”, spune Tony Romani.
”Managementul rămâne același și structura companiei nu se schimbă. Noii parteneri vin cu experiență și cu un suflu nou”, a declarat Radu Savopol.
Tony Romani menționează că Invenio și ACP vor fi mulțumiți cu un IRR anual cuprins între 20 și 50% rezultat de pe urma investiției la 5 to GO.
Indicatorul IRR (Rata internă de rentabilitate / Internal rate of return) este folosit în analiza financiară a companiilor pentru a estima profitabilitatea unor potențiale investiții.
Creșterea 5 to Go vine în special ca urmare a extinderii în țările unde românii sunt plecați la muncă
5 to Go își propune să continue dezvoltarea în România, dar cea mai mare parte a creșterii din următorii ani va veni de pe plan extern. Mai exact, compania vrea să își dezvolte puternic rețeaua de francize în țări unde există deja comunități puternice de români.
”Vom începe din 2025 să ne concentrăm pe dezvoltarea regională. Vrem francize în țările care au comunități importante de români: Irlanda, Marea Britanie, Franța, Spania și Germania”, a declarat Lucian Bădilă.
Fondatorii au plecat de la ideea că pot avea 500 de locații în România. Acum sunt la 600 și noua țintă este de 1.000. Noi țintim 1.500+ locații, în următorii cinci ani, dacă luăm în calcul și piețele externe. Din acest motiv spună că nu este un vis să mizăm pe o creștere de 3-5 ori a valorii companiei. Desigur, totul depinde și de contextul geopolitic, de optimismul francizaților. Sunt multe variabile, dar potențialul este cu siguranță acolo și vrem să îl exploatăm cât mai mult atât în România, cât și în țările în care ne vom extinde”
Fondată în 2015, rețeaua 5 to Go a crescut puternic în ultimii ani și a ajuns să fie prezentă în 120 de orașe din România, unde are peste 600 de cafenele, majoritatea în franciză.
O locație sub franciza 5 to Go în Irlanda va costa echivalentul a 40.000 de lire ”la cheie”. Ce trebuie să știe românii care vor să își deschidă propria cafenea în străinătate
5 to Go se extinde în special prin intermediul francizelor. Mai exact, dincolo de dreptul de a folosi brandul 5 to Go, compania îi ajută pe francizați cu amenajarea locației, dotarea cu toată aparatura necesară, relațiile cu furnizorii și cu componenta de training pentru barista.
În România, deschiderea unei cafenele 5 to Go în regim de franciză presupune un cost de 15.000 – 20.000 de euro + TVA și o taxă de franciză de 4.500 de euro + TVA. În plus, francizații plătesc către compania mamă o redevență lunară de 5% din cifra de afaceri.
Managerii 5 to Go spun că rețeta menționată mai sus va fi adaptată fiecărei piețe, nu vor exista modificări majore care să devieze de la ideea că rețeaua de cafenele este una accesibilă pentru francizați.
Costurile francizei 5 to Go vor fi adaptate la fiecare piață. În Irlanda, de exemplu, estimăm că o locație ”la cheie” va ajunge la echivalentul a 40.000 de lire. Nu vrem să ne abatem de la ideea că franciza 5 to Go este un accesibilă
Lucian Bădilă, fondator 5 to Go
Radu Savopol spune că în ianuarie anul viitor compania va deschide liste de așteptare pentru persoanele interesate de franciza 5 to Go în Irlanda, Marea Britanie, Franța, Spania și Germania. Acest lucru se întâmplă deoarece compania a fost deja contactată de posibili francizați și, în plus, vrea să deschidă noi locații simultan în ”calupuri” de câte 5-10 pentru a eficientiza logistica din spatele francizei în țări străine.
”Dacă discutăm de țări unde avem o master franciză, redevența lunară se poate modifica. În schimb, dacă vindem noi direct francize, probabil nu vom schimba redevența”, afirmă Lucian Bădilă.
Noii acționari nu exclud listarea la Bursa de Valori București
Invenio și ACP au un orizont de investiție de 5-7 ani la 5 to Go, dar acesta se poate modifica în funcție de condițiile de piață. Tony Romani nu exclude o listare la Bursa de Valori București a lanțului de cafenele atunci când va avea loc exit-ul.
”Nu avem nicio problemă cu listarea la Bursa de Valori București. Piața a crescut clar, lichiditatea a crescut. Listarea la bursă poate fi fără îndoială o variantă de exit și în niciun caz nu putem spune că am ținti doar o listare pe bursele din străinătate, ignorând BVB”, menționează Tony Romani.
Dezvoltarea 5 to Go nu s-a bazat până în prezent deloc pe credite bancare, aceasta fiind finanțată exclusiv de către acționari și din profitul companiei.
Reprezentantul Invenio și ACP spune că în viitor finanțarea prin intermediul obligațiunilor la Bursa de Valori București este o soluție, în special dacă scenariul unei listări la exit devine mult mai evident.
”Dacă varianta de bursă începe să pară interesantă, nu vom aștepta până la listare și vom face ofertă de obligațiuni mai întâi. Este un pas logic. Vom semnaliza astfel pieței că bursa este o variantă pentru 5 to Go. Nu exclud așadar finanțarea prin obligațiuni pe bursă. Nu ne-am uitat la asta până acum, dar nu este o soluție de finanțare exclusă”, a explicat Tony Romani.
