31 Iulie 2009
A&D Pharma: Restructurari si ajustari pentru un profit inzecit
A&D Pharma, cel mai puternic grup de retail si distributie din piata farmaceutica locala, a inregistrat in primele sase luni ale anului vanzari de 232,9 milioane de euro, in scadere cu 8% fata de aceeasi perioada a anului trecut si un profit de zece ori mai mari, pana la 9,2 milioane de euro, pe fondul unui proces de restructurare si eficientizare a operatiunilor demarat la sfarsitul lui 2008.
Focus pe profit
Chiar daca vanzarile au fost mai slabe cu opt procente fata de primele sase luni ale lui 2008, managerii A&D Pharma se declara “multumiti” de rezultate – un nivel al profitabilitatii semnificativ imbunatatit, reduceri de costuri si o datorie totala constanta.
La sfarsitul lunii iunie a lui 2008, compania a inregistrat un profit de nici un milion de euro (0,9 mil. euro), pe fondul necorelarii preturilor la medicamente la evolutia cursului leu/euro, au explicat atunci reprezentantii companiei, ceea ce a generat pierderi de opt milioane de euro. Tot in aceeasi perioada, actiunile A&D Pharma s-au prabusit pe bursa de la Londra, devalorizandu-se de peste patru ori in numai sase luni, pana la nivelul de 3,5 euro.
A&D Pharma: Afaceri in scadere cu 8% in S1
Planuri timide pentru semestrul doi
“Eficientizare” va ramane, in continuare, cuvantul de ordine pentru managerii A&D Pharma, care isi mentin declaratiile cu privire la proiectul de extindere a afacerilor, atat la nivel local, cat si regional. In acest scop, A&D Pharma va contracta in zilele urmatoare un imprumut de 100 de milioane de euro pe trei ani, de la cinci banci din Romania, potrivit lui Dimitris Sophocleous (foto), CFO-ul holdingului olandez. Noua linie de credit este, de fapt, o prelungire a celei vechi, tot de 100 de milioane de euro, care expira luna aceasta.
Cu banii obtinuti de la cele cinci banci romanesti, managerii intentioneaza sa extinda reteaua de farmacii Sensiblu cu zece noi unitati pana la sfarsitul anului, investitie cifrata la circa un milion de euro. Alte 400.000 de euro vor merge catre deschiderea a patru noi magazine L’Occitane, tot in aceeasi perioada de timp.
Nimic nou pe frontul de est
In urma cu o saptamana, producatorul local de medicamente LaborMed, controlat de fondul de investitii Advent International, a preluat portofoliul de produse al Ozone Laboratories, precum si brandul Ozone, dupa ce compania fusese scoasa la vanzare inca din vara anului trecut. Varianta integrarii Ozone in A&D Pharma ramane valabila insa, potrivit surselor din piata, care sustin ca in cazul in care nu se vor gasi cumparatori, filialele din Polonia, Cehia si Slovacia ar putea intra sub umbrela A&D Pharma. Grupul Ozone este controlat de aceiasi actionari care detin si majoritatea actiunilor la A&D Pharma - este vorba despre Ludovic Robert, Michel Eid, Roger Akoury si Walid Abboud.
Executivul de la A&D Pharma a mai precizat ca nu mai sunt interesati de oportunitatile de pe pietele ex-sovietice, in conditiile in care aceastea “prezinta un risc prea mare”. Popescu a explicat ca in alegerea tarii primeaza “avantajele strategice” si ca deocamdata pietele din Ucraina si Bielorusia, analizate anterior, nu mai prezinta niciun interes. A&D Pharma a deschis anul trecut un birou de reprezentanta in Ungaria pentru activitatile de marketing & sales, acesta reprezentand a doua miscare de extindere in afara granitelor - grupul mai este prezent si pe piata din Republica Moldova.
Adio cresteri in farma
Concret, pentru divizia Marketing & Sales, oficialii A&D Pharma prevad o marja de profit mai mare decat cea a activitatii de distributie, prin extinderea serviciilor de profil pentru produsele eliberate de baza de reteta, parteneriate cu noi furnizatori pe segmentul OTC-urilor (medicamente fara prescriptie medicala) de nisa si extinderea portofoliilor la nivel regional, cu accent pe produse non-farmaceutice.
In ceea ce priveste divizia de distributie clasica, managerii A&D Pharma se asteapta la o presiune mai mare asupra marjelor de profit, care vor compensate prin largirea portofoliului de produse si prin consolidarea pozitiei pe piata.
Sensiblu isi va imbunatati performantele, sustin acestia, prin extinderea noului model de farmacie, cresterea cifrei de afaceri si deschiderea de noi unitati.