9 Noiembrie 2009

O criza dulce: Reteta turca

A ajuns un truism faptul ca de prin toamna anului trecut, piata bunurilor de larg consum evolueaza cu o cadenta tot mai inceata in Romania, dar si in restul tarilor din Europa de Sud-Est. Dar producatorii din Turcia, una din cele mai mari piete din regiune, afirma ca lucrurile nu merg atat de rau. Sa fie doar o intamplare sau o strategie aplicata dupa experienta altor vremuri cel putin la fel de grele?

"Romania, o prioritate pentru noi"

“Noi am mai avut si alte crize in ultimii 15 ani, asa ca ne-a fost mai usor sa facem fata declinului economic din ultimul an. Am invatat multe lectii din precedentele crize, astfel incat suntem mai putin expusi caderii economice din intreaga lume”, spune pe un ton relaxat Ali Tolga Zaim (foto jos), director de vanzari Ulker International, cel care coordoneaza strategiile de vanzari ale producatorului turc de dulciuri in regiunea Balcanilor.

Dupa ce a lucrat pentru rivalul Kraft Foods, managerul de vanzari s-a alaturat celui mai mare producator alimentar din Turcia, Ulker, unde activeaza de 3 ani si jumatate. De curand a fost promovat in pozitia de director de vanzari pentru regiunea Balcanilor. “Cele mai mari scaderi le-am inregistrat anul acesta in Serbia, Kosovo, Macedonia si Albania, cu o rata de declin de pana la 40% fata de anul trecut. Alaturi de Turcia, operatiunile noastre din Romania sunt pe crestere, astfel incat piata romaneasca este prioriatea numarul unu pentru noi”, spune turcul.


Lectia crizelor din '94 si 2000

In ciuda crizei economice din Turcia, piata bunurilor de larg consum va inregistra si anul acesta o crestere, Ulker mizand chiar pe un avans de doua cifre in consumul de ciocolata, dupa un salt de 13% al afacerilor la nivel de grup. “Anul trecut am inregistrat un avans de 60%, iar in 2009 vom continua sa crestem. Noi am mai avut si alte crize si am invatat de pe urma lor”, spune Ali Tolga Zaim. El pariaza si pe comportamentul consumatorilor turci, care prefera sa iasa mai putin in oras si sa consume mai mult acasa, mizand pe produsele producatorilor alimentari.

In plus, ca o lectie a crizelor precedente, piata creditarii din Turcia si-a revenit inca din primavara acestui an. “Atat pe zona corporate, cat si pe retail, sectorul de creditare s-a dezghetat aproape complet, bancile invatand din trecut”, adauga managerul turc, facand referire la doua mari crize ce au cuprins Turcia in ultimii 15 ani.

Ali Tolga Zaim aduce in discutie criza valutara ce a cuprins Turcia in 1994, cand lira turceasca s-a depreciat in fata dolarului cu mai mult de 70%, doar intr-un trimestru. Ca principala masura, banca centrala a intervenit in piata valutara si, ca rezultat, a pierdut jumatate din rezervele sale valutare. Dobanzile inter-valutare au explodat la niveluri record, chiar si de 700%, fata de 70%, nivel la care erau cotate inainte de criza. Efectele nu au intarziat sa apara in economia reala, PIB-ul Turciei erodandu-se atunci cu 6 procente.

O a doua criza prin care economia Turciei a trecut in ultimele doua decenii s-a produs in urma cu 9 ani, cand institutiile financiare din tara Semilunei au finantat din imprumuturi. Ca o principala consecinta, aproximativ 200 banci au fost lichidate voluntar sau la presiunea creditorilor. In noiembrie 2000, statul turc a renuntat sa mai protejeze lira, care s-a depreciat cu peste 50% in cateva luni.

Potrivit unui studiu recent al Bancii Mondiale, in criza din Turcia din 2000 ponderea creditelor neperformante a urcat la 27,6%. Pentru comparatie, in Romania ponderea creditelor neperformante era de 13,33%, la finele lunii august, conform BNR.

In prezent, in criza financiara care nu mai da emotii mari managerilor de la Ulker, banca centrala a redus constant dobanda-cheie, ultima oara la 6,75%, ca masura de contracarare a crizei, intr-o perioada in care economia tarii incepe sa se redreseze. “Banca centrala din Turcia a reactionat in mod diferit fata de alte institutii din regiune mai ales pe baza experientelor din trecut”, spune Ali Tolga Zaim.

Tot pentru comparatie, Banca Nationala a Romaniei a decis, in ultima sedinta din acest an, sa mentina nivelul dobanzii de politica monetara la 8% si sa pastreze ratele actuale ale rezervelor minime obligatorii constituite de banci la 15% pentru pasivele in lei si la 30% pentru cele in valuta.


Solutie la criza: Exporturile

Tot in contextul declinului economic, pe fondul unei stagnari a pietei romanesti a biscuitilor, Ulker Romania a scos din maneca asul exporturilor, orientandu-se mai mult pe alte piete din Uniunea Europeana, chiar si in pe cele din Africa, in special Senegal. “Vom aplica aceasta strategie si in 2010”, spune Ender Bolat, seful operatiunilor locale ale grupului Ulker. Pentru anul 2010 compania si-a propus ca ponderea la export din totalul vanzarilor sa fie de 22,5%, fata de 17,2% in prezent.

Strategia se explica, potrivit lui Ender Bolat, mai ales prin deprecierea leului in fata euro si a dolarului, dar si pe fondul intaririi lirei turcesti in raport cu valutele internationale, tendinta ce a stopat expansiunea exporturilor dinspre Turcia in alte piete din lume. “Ne concentram pe piata interna cu productia, iar la export merge doar 10-15% din ce producem aici”, spune Hüseyin Sevim (foto sus), directorul general al fabricii de ciocolata Ulker din Istanbul.

In timp ce exporturile din Turcia au fost puse pe hold, cele de la fabrica din Popesti-Leordeni, de langa Bucuresti s-au dublat in 2009, ceea ce a dus la o stabilizare a vanzarilor, compensand declinul inregistrat de consumul de pe plan local.

In primele zece luni ale acestui an volumul produselor vandute de Ulker Romania a crescut cu 9%, fata de aceeasi perioada a anului precedent, in principal datorita exportului in tari precum Germania, Ungaria, Bulgaria, Cehia, Macedonia, Kosovo si Senegal. “Pentru acest an estimam o crestere a cifrei de afaceri cu 9-10%, iar pentru anul viitor previzionam un avans al afacerilor", a mai spus Ender Bolat.




Citeste si