26 Aprilie 2010

Cum dirijeaza Luchi Georgescu de 11 ani business-ul Vincon Vrancea



A venit la conducerea producatorului de vinuri Vincon Vrancea in urma cu 11 ani. S-a confruntat cu o mare rezistenta la schimbare, fiind la momentul respectiv una dintre putinele femei intr-o “lume a barbatilor”. Luchi Georgescu vorbeste intr-un interviu acordat Wall-Street despre cum dirijeaza un business care genereaza in prezent peste 25 de milioane de euro.

Vincon Vrancea, in urma cu 11 ani

“Aventura” lui Luchi Georgescu alaturi de Vincon Vrancea a inceput in anul 1999, un an mai tarziu resimtind din plin accentele unei partituri ce se dovedea deja a fi dificil de orchestrat. Pentru a descrie principala problema a societatii la data preluarii, managerul Vincon Vrancea foloseste un citat din opera lui Caragiale – “Sa se revizuiasca, primesc!dar sa nu se schimbe nimic...”.

“Altfel spus m-am confruntat cu o mare rezistenta la schimbare, iar faptul ca o femeie a intrat intr-un domeniu al «barbatilor» nu a ajutat lucrurile. Dupa ce am depasit momentele de «agresivitate» prin care se exprima refuzul la schimbare, am inceput impreuna cu un nucleu de oameni sa dam o alta fata lucrurilor si societatii in ansamblu, astazi putem spune ca, impreuna cu intreaga echipa, am reusit sa construim caramida cu caramida ceea ce numim acum Vincon Vrancea”, povesteste Luchi Georgescu (foto).

La momentul respectiv piata vinului din Romania era construita dintr-un numar semnificativ mai mic de companii si implicit oferta de produse era foarte redusa la acea data in raport cu ceea ce exista in industrie acum. In plus, astazi prezenta femeilor in lumea vinului nu mai constituie o surpriza - le regasim atat la conducerea firmelor producatoare de vin, cat si in conducerea companiilor care comercializeaza vinuri si in institutiile statului ce opereaza in domeniu. “Era firesc sa se intample astfel, deoarece vinul este consumat atat de barbati, cat si de femei, ori producerea vinurilor si vanzarea lor trebuie sa poata sustine ceea ce este in esenta vinul: nu doar o bautura, ci un exponent al unui stil de viata, un element de nelipsit pentru socializare, pentru celebrarea evenimentelor din viata”, argumenteaza Georgescu.

In ceea ce priveste cea mai dificila perioada de pana acum in activitatea Vincon Vrancea, Luchi Georgescu afirma ca fiecare an aduce noi provocari.

“Am depasit momentele dificile ce au aparut imediat dupa intrarea mea in companie, au sosit momentele de lupta pentru a cuceri o cota de piata in segmentele in care anterior nu aveam decat o exprimare simbolica. A urmat dificultatea de a mentine cotele de piata obtinute, apoi retehnologizarea si modernizarea vinificatiei, asigurarea unor suprafete de vie care sa ne permita obtinerea unor materii prime de calitate, restructurarea si reconversia plantatiilor de vie si ca totul sa fie «normal» acum ne luptam din plin cu efectele crizei economice”, spune Luchi Georgescu.

Zilele sale normale de lucru inseamna o suma a problemelor din domenii diferite, Luchi Georgescu gestionand afaceri nu doar in domeniul productiei de vin, ci si in domeniul turismului, industria preparatelor din carne si imboliare.

“Notiunea de «normal» este un termen pentru care nu am reusit sa dau o definitie imuabila. O zi de lucru normala este o zi care incepe de la primele ore ale diminetii si se opreste la ceasuri tarzii din noapte, fara ca insa sa se termine. Cum pentru orice problema exista cateva solutii, dificultatea rezida in a o identifica pe cea mai eficace pentru a lua o decizie. Asa cum am spus si inainte, traiesc intr-o lume in care zilnic asist la nasterea unor solutii, deci traiesc si durerea si satisfactia pe care o implica actul creatiei, ori «normalul» este in cele mai multe dintre situatii o concluzie si nu o ipoteza”, considera oficialul Vincon Vrancea.

Vincon Vrancea, prezent si viitor

In 2009 Vincon Vrancea a raportat o cifra de afaceri de aproximativ 107 mil. lei (25,2 mil. euro), in crestere cu circa 9% fata de 2008, respectiv un profit brut de 15,7 mil. lei (3,7 mil. euro), mai mare cu 17%.

Industria locala a vinurilor s-a situat in 2009 la valoarea de 450 mil. euro, in scadere cu 10% fata de 2008, respectiv la un volum de 6,3 mil. hectolitri. Reprezentantii Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV) estimeaza pentru acest an ca industria de profil va continua sa scada, cu un ritm mai mare de 10%.

Fara a oferi cifre exacte, Luchi Georgescu spune ca principalele obiective ale companiei pentru 2010 sunt majorarea cifrei de afaceri atat din vanzarea pe piata nationala cat si pe pietele externe, finalizarea proiectelor de reconversie/restructurare si continuare investitiilor pentru modernizarea procesului de vinificatie.

Infiintata in anii ’40, Vincon Vrancea achizitiona strugurii de la alte societati comericale sau persoane fizice, afacerea fiind gandita ca procesator si exportator de vin vrac. Astfel, daca in anul privatizarii, societatea nu avea in exploatare nicio suprafata de vie, Vincon are in prezent in administrare peste 1.800 de hectare de vie.

Complementar bugetelor aferente retehnologizarii si a celor destinate finalizarii proiectelor de reconversie-restructurare a plantatiilor de vie, in 2010 Vincon Vrancea va aloca sume importante pentru activitatea de marketing si trade marketing si dezvoltarea personalului. Numarul angajatilor porneste de la 700, acesta fiind fluctuant din cauza activitatilor sezoniere din viticultura.

Disponibilizarile nu exista in planurile companiei in acest moment, Vincon neavand un excedent de personal de mai multi ani. Producatorul ia insa in considerare un amplu proiect de dezvoltare a personalului, dublat de o reorganizare a societatii in ansamblu, spune Luchi Georgescu.

In ceea ce priveste strategia de optimizare a costurilor, Georgescu declara ca va viza atat reducerea costurilor generate de derularea activitatilor interne ale companiei, cat si identificarea unor solutii mai ieftine pentru serviciile, materialele si activitatile pe care le procuram din exterior. O alta directie de actiune vizeaza continuarea investitiilor in tehnologiile moderne, atat in vinificatie cat si in viticultura fapt ce va genera atat o reducere a costurilor, cat si o crestere a productivitatii muncii.

Luchi Georgescu se asteapta la o dezvoltare a industriei de vinuri si o crestere a consumului. “Vinul este un aliment sanatos, ce nu trebuie sa lipseasca din alimentatia tinerilor si adultilor. Ne asteptam ca numarul de cumparatori sa creasca, fiindca in fiecare an acestia vor constientiza din ce in ce mai mult care sunt efectele benefice ale acestui produs pentru sanatate in mod direct si indirect pentru calitatea vietii noastre a tuturor. Cand se vor intampla acestea? Atunci cand vom reusi sa comunicam mult mai coerent si mai direct cu consumatorul, despre ceea ce ii poate aduce benefic consumul de vin”, crede Luchi Georgescu.

In prezent consumul anual de vin este de 22 litri per capita, producatorii de vin avand ca obiectiv cresterea consumului pana la 37 litri/cap de locuitor pana in 2014.

Sub lupa

Luchi Georgescu mai detine 65% din producatorul de preparate de carne Meda Prod ’98. In ultimii 3 ani, compania a beneficiat de investitii de peste 10 mil. euro in modernizarea facilitatilor de productie si extinderea capacitatilor de productie.

In 2009 Meda Prod a raportat o cifra de afaceri de aproximativ 104 mil. lei (24,5 mil. euro). Conform datelor furnizate de studiile de piata efectuate pe piata producatorilor de preparate de carne din Romania, si citate de companie, Meda Prod’98 se situeaza pe locul 6 din punct de vedere cantitativ si pe locul 4 din punct de vedere valoric.

De asemenea, un alt domeniu de interes pentru Luchi Georgescu este turismul, industrie in care este prezenta cu firma Venus Holiday, unde detine un pachet de 50% din actiuni.

“Pentru dezvoltarea turismului estival, compania a initiat o strategie prin care vizeaza atacarea unui segment de nisa al turismului, primii pasi concreti in aceasta directie se vor derula la inceputul anului 2011”, spune Georgescu.

Compania prin care Luchi Georgescu desfasoara afaceri in sectorul imobiliar, Medcons Instal, a afisat in 2008 o cifra de afaceri de 5,2 mil. lei (1,4 mil. euro), potrivit ultimelor date financiare disponibile pe site-ul Ministerului Finantelor. Pentru acest an, compania vizeaza “finalizarea constructiilor si a planurilor de modernizare a constructiilor ce apartin firmelor din grup”, potrivit lui Luchi Georgescu.

Un prim pas in efectuarea investitiilor viitoare se va realiza in domenii conexe cu cele ale activitatilor principale din companiile pe care le detine Luchi Georgescu. Astfel, in prezent este analizata posibilitatea de a continua linia investitiilor necesare pentru infiintarea unor ferme de crestere a porcinelor si a facilitatilor necesare abatorizarii acestora. Scopul este transformarea Meda Prod intr-un business integrat, similar Vincon Vrancea.



Citeste si