10 August 2010

Povestea unui croitor de business: Ce a mai ramas din imperiul Seroussi



Paseste incet spre biroul din care a cladit in peste 45 de ani un imperiu. Se aseaza la masa, isi aprinde o tigara si soarbe lent dintr-o cafea. “Trebuie sa mai rezistam un an, poate doi”. Asa spunea si in urma cu 2 ani, cand criza financiara incepea sa-si arate coltii. A muscat puternic si din afacerile sale, iar Joseph Seroussi, ‘regele confectiilor’, in varsta de 76 de ani, a mai ramas cu 2 fabrici si mai putini angajati. Insa nu capituleaza. Sta in fiecare zi cu ochii pe afacere.

"Eu sper sa fac cat mai multe greseli. Cei care nu o fac sunt deja morti"

Ora 11.30. Usile liftului se deschid si Joseph Seroussi se indreapta incet catre biroul sau de la etajul 5 al unei cladiri de birouri. Isi saluta tacticos secretarele si se aseaza la masa, cu fata spre un perete plin cu fotografii de familie. “Ei sunt echilibrul meu. Ei si gatitul”, spune Seroussi, aratand prin fumul unei tigari proaspat aprinse catre imagini cu fiicele si nepotii sai.

A venit pentru prima oara in Romania in anii ’60. La momentul respectiv facea deja comert cu textile si confectii, activitate ce ii aducea anual venituri intre 50 si 55 de milioane de dolari. Isi deschide in 1965 primul birou din Romania. “Stiam ce faceau toate fabricile de confectii din Romania. Era un sistem total diferit. Regimul comunist avea grija sa ofere locuri de munca oamenilor. Era mai important pentru ei volumul decat calitatea. Am avut tehnicieni adusi din Europa pentru a imbunatati in permanenta calitatea. Nu pot sa spun insa ca imi lipseste ceva din acea perioada. Trebuie sa ne gandim la prezent”, afirma Seroussi.

Insa prezentul aduce in prim plan realitatea. Daca pana in 2007, J&R Enterprises, firma pe care Joseph Seroussi a infiintat-o in 1990, avea in portofoliu 5 fabrici si 8.000 de angajati, in prezent activitatea se rezuma doar la trei unitati de productie si aproximativ 5.600 de muncitori, care lucreaza intr-o singur schimb.

Si vestile proaste nu s-au oprit aici. Afacerile au continuat sa scada in primele sase luni ale acestui an cu 10-15% fata de perioada similara din 2009 fapt ce a condus la inchiderea a inca doua magazine No.36, dintre care unul in Capitala. Anul trecut, Seroussi a decis sa renunte la alte 3 magazine, astfel incat in prezent detine in Bucuresti un outlet in cartierul Militari si o locatie in Vitan.

Sa fii cu ochii pe afacere pare sa fie motto-ul acestor vremuri pentru proprietarul J&R Enterprises. “Un om de afaceri este un om de afaceri oriunde, trebuie sa isi cantareasca situatia in orice clipa, mai ales in vremuri dificile, cand lucrurile se schimba de la zi la zi. Trebuie sa fii constient de ce se intampla in jurul tau. E ca in orice alta tara, nu este nimic ciudat in privinta Romaniei, un om de afaceri trebuie doar sa fie foarte atent si sa isi urmareasca afacerea”, crede Seroussi.

O unda de optimism vine insa din activitatea de export, peste 90% din productie fiind livrata in tari precum Germania, Italia, Franta sau Marea Britanie. Pentru lohn Seroussi lucreaza in prezent cu 10 clienti, toti din Europa, cunoscuti in Germania si Italia.

“Totul tine de calitate, daca te rezumi doar la a oferi preturi bune, celelalte companii din tarile in care exporti te vor ucide. Trebuie sa le oferi clientilor ce vor ei nu ce iti doresti tu. Vor calitate mai buna si un pret rezonabil. Este procedura clasica. La fel cum nu e suficient sa iti promovezi numele, trebuie sa il ambalezi si cu calitate si produse si servicii. In plus, tine si de serviciile pe care le oferi. Un business nu creste in 3 ani, trebuie rabdare si servicii de calitate”, spune apasat Joseph Seroussi.

A facut regulile jocului

Aprinde o noua tigara. Soarbe din nou din cafea. De la acelasi birou a reziliat in 2007 contractul cu Hugo Boss.

“Hugo Boss era doar un client, iar seful companiei la fel. Au vrut sa facem cum vor ei si eu am vrut sa facem cum vreau eu. Eu i-am dat afara. Daca ei au crezut ca sunt stapanii le-am demonstrat ca nu e asa. Nu am acceptat doar de dragul sa spun ca ii am ca si clienti. Niciodata. Au mai incercat sa ma contacteze. Chiar anul trecut au facut-o, le-am spus bine ati venit, insa veti juca dupa cum va spun eu. Si apoi a venit criza…”, povesteste Joseph Seroussi.

J&R Enterprises ramane in schimb producatorul exclusiv al unor marci precum Pierre Cardin si Bruno Saint Hilaire pentru Romania si Moldova.

De asemenea, Seroussi nu respinge nici ideea promotiilor. Cel mai scump costum barbatesc poate fi achizitionat in mod normal la pretul de 16 mil. lei (lucru valabil in Romania), in timp ce in Europa pe acelasi produs un client poate plati si 60 mil. lei. In timpul unei promotii respectivul costum poate fi cumparat si cu 10 mil. lei. “Trebuie sa-i acorzi clientului cea mai buna calitate pentru fiecare banut pe care ti-l ofera. Asa poti supravietui, daca oamenii au incredere in tine”, explica Joseph Seroussi.

Spera intr-o evolutie mai buna pentru afacerile sale in acest an, pe fondul optimizarii costurilor si inchiderii magazinelor care erau pe pierdere. Insa, la fel de constient admite ca “atunci cand nu sunt bani nu ai ce face”. “Oamenii vor sa cumpere mancare si sa se simta bine, sa se distreze, sa mearga la un film, sa iasa in oras la o cafea. Ce zic cand vine vorba de haine? «Camasa mea mai merge purtata o luna-doua. O spal si o port din nou»”, afirma proprietarul J&R Enterprises.

A fost vreodata vanzarea afacerii o optiune? In cei 20 de ani de activitate pe piata romaneasca, business-ul lansat de Seroussi a atras atentia mai multor investitori straini. Ce reactie a avut omul de afaceri? A stat si a ascultat. Un pret “fantastic” l-ar putea convinge sa vanda intr-o secunda. “Nu am deschis un business cu ideea sa-l vand. Insa, uneori oamenii vin si te oferteaza. Daca cineva vine si imi ofera 200 mil. dolari normal ca o sa ii spun: «Da, ia-o!» Si voi pune pe picioare maine o alta afacere”, zambeste Seroussi.

Nu vede nimic sentimental in a vinde o afacere, cu exceptia unui lucru. “Atunci cand te intrebi, dupa 20 de ani de munca, daca cumparatorii iti vor pastra numele si business-ul sau il vor distruge pana maine”, raspunde prompt omul de afaceri.

Din 1990 si pana in prezent J&R Enterprises a atras investitii de peste 100 mil. dolari, atingand un maxim al afacerilor in 2004. Compania producea la un moment dat 1,5 milioane de costume si 2,5 milioane de pantaloni pe an.

Potrivit datelor furnizate de Registrul Comertului, J&R Enterprises a afisat in 2009 afaceri de 2,36 mil. euro, in scadere fata de 2008, cand compania inregistra o cifra de afaceri de 4,61 mil. euro si un profit brut de 975.292 euro.

"Criza ne-a invatat sa ne ferim de ploaie in fiecare zi"

Despre increderea investitorilor straini in mediul de afaceri romanesc

"Nu exista incredere in mediul de afaceri roman care sa atraga investitorii. Nu exista un Guvern puternic, nu stiu la ce sa se astepte. Si atata timp cat acestia nu vin aici lucrurile nu se vor imbunatati foarte repede. Avem intotdeauna nevoie de sange proaspat care sunt investitiile. Aceasta este una dintre dificultatile cu care se confrunta orice afacere."

Despre lipsa fortei de munca

"Situatia aceasta va mai dura un an sau doi. Insa trebuie sa rezistam, nu suntem aici pentru o zi, ci pe termen lung. Si asta nu se refera la a face bani azi sau maine dupa care inchidem si plecam. Aceasta perioada nu este cea mai dificila de cand sunt in Romania. Un om de afaceri se loveste tot timpul de situatii complicate. La nivel mondial, lumea este in criza, deci nu putem arunca vina pe Romania, facem parte din aceeasi oala. Altii au creat aceste probleme care ne-au afectat si pe noi."

Despre iesirea economiei locale din criza financiara

"In opinia mea, revenirea economiei se va produse foarte foarte lent. Poate la finalul lui 2011 vom simti o briza a insanatosirii economiei. Totul depinde de deciziile si legile pe care Guvernul le va adopta. Ne surprind in fiecare zi si la orice ora. Au adus TVA la 24% ceea ce nu incurajeaza economia sa creasca."

Un sfat pentru antreprenori

"Sa nu intre intr-o afacere despre care nu stiu nimic. Daca nu stiu nimic despre afacere, sa se angajeze mai intai in acel domeniu, cel putin un an. Invata despre ce e vorba, cunoaste durerile de cap ale acelei afaceri. Si abia atunci poti realiza daca iti place sau nu. Nu e vorba doar de bani. Daca faci o greseala recunoaste-o, asumati-o, fii onest cu tine insuti. E normal sa faci greseli. Eu sper sa fac cat mai multe greseli, si stii de ce? Pentru ca cei care nu le fac sunt deja morti."



Citeste si