ANAF a adus unele simplificari declaratiei 088 (pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA), dar nu a dezvaluit criteriile in functie de care se acorda sau se retrag codurile de TVA ale firmelor, astfel incat acestea sa poata remedia mai usor problemele aparute. Mai grav, declaratia 088 incalca jurisprudenta Curtii Europene de Justitie, iar ANAF stie acest lucru, afirma consultantul fiscal Cornel Grama.

ANAF a publicat la finele saptamanii trecute in Monitorul Oficial ordinul nr. 2048 privind modificarea modelului si continutul formularului 088 - ”Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA”.

In urma criticilor venite din partea mediului privat cu referire la volumul mare de informatii solicitat si a unei tentative esuate de schimbare a formularului, ANAF a anuntat in iunie simplificari semnificative la Declaratia 088, urmand sa fie redus numarul de intrebari si sa fie eliminata obligatia de a anexa sapte tipuri de documente: actul privind sediul social, actul privind sediul secundar, actul privind domiciliul fiscal, contractul de munca, adeverinta de venit, extrasul de cont si diploma de studii.

"In baza unui punctaj care si de data asta ramane secret, o nebuloasa totala, doar de cei din ANAF stiut, (cei din ANAF, n.r.) decid aidoma lui Cezar in arenele romane care contribuabil merita codul de TVA si care nu, in urma <<analizei laborioase>> a criteriilor doar de ei cunoscute", a afirmat Cornel Grama.

In baza acestor criterii organul fiscal stabileste daca persoanele impozabile justifica intentia si au capacitatea de a desfasura activitati economice, pentru a fi inregistrate in scopuri de TVA.

Astfel, ANAF incalca si prin noul ordin Jurisprudenta Curtii Europene de Justitie si Codul Fiscal, intrucat nu schimba fondul problemei – incalcarea dreptului de inregistrare in scop de TVA – prin sintagma „persoana impozabila NU justifica intentia si NU are capacitatea de a desfasura activitate economica, pentru a fi inregistrata in scopuri de TVA” fapt ce contravine Codului Fiscal ( legea 227/2015 ) art 11 alin (11) cat si Jurisprudentei Curtii Europene de Justitie –Cauza C527-11 - Valsts ienemumu dienests impotriva Ablessio SIA, noteaza Cornel Grama.

  • Articolele 213, 214 si 273 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata trebuie interpretate in sensul ca se opun refuzului din partea administratiei fiscale a unui stat membru de a atribui un numar de identificare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata unei societati pentru simplul motiv ca aceasta nu dispune, in opinia respectivei administratii, de mijloacele materiale, tehnice si financiare pentru a exercita activitatea economica declarata fara ca administratia fiscala in cauza sa fi stabilit, avand in vedere elemente obiective, ca exista indicii serioase care permit sa se suspecteze ca numarul de identificare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata atribuit va fi utilizat in mod fraudulos.

Potrivit informatiilor obtinute de Wall-Street, Declaratia 088 este analizata de Comisia Europeana, ca urmare a sesizarilor primite din partea mediului privat din Romania, dar executivul comunitar nu a deschis pana in prezent o procedura de infringement impotriva Romaniei pe aceasta tema.

„In urma refuzului de inregistrare in scop de TVA de catre ANAF, intrucat inscrierea acesteia in registrul persoanelor imozabile in scop de TVA reprezinta doar o cerinta de forma si nu de fond, persoana impozabila nu poate fi impiedicata de catre organele fiscale sa isi deduca taxa achitata pentru bunurile si serviciile achizitionate conform aceleiasi Decizii a Curtii Europene la punctul 33”, a adaugat consultantul.

  • Punctul 33 - Rezulta din aceasta jurisprudenta ca inscrierea persoanei impozabile in registrul persoanelor impozabile in scopuri de TVA reprezinta o cerinta de forma astfel incat o persoana impozabila nu poate fi impiedicata sa isi exercite dreptul de deducere pentru motivul ca nu este identificata in scopuri de TVA inainte de a utiliza bunurile dobandite in cadrul activitatii sale taxate (a se vedea in acest sens Hotararea citata anterior Nidera Handelscompagnie, punctul 51, precum si Dankowski, punctele 33, 34 si 36). In consecinta, refuzul de a atribui un numar de identificare in scopuri de TVA nu poate, in principiu, sa exercite nicio influenta asupra dreptului persoanei impozabile de a deduce TVA-ul achitat in amonte daca sunt indeplinite conditiile materiale care dau nastere acestui drept.

In noua varianta a declaratiei 088, ANAF a inlocuit modul de completare de tip grila din vechiului formular cu o descriere facuta de contribuabil, in care acesta trebuie sa povesteasca "ce afaceri vrea sa faca si cum anume si de ce vrea el cu tot dinadinsul cod de TVA (desi e un drept al sau)".

Modificari aduse de ANAF prin ordinul privind Declaratia 088

Schimbari negative la Declaratia 088

La pct 1 B: Descrieti*1) in mod detaliat activitatea economica pentru care se solicita sau s-a obtinut codul de inregistrare in scopuri de TVA, precizand, dupa caz, principalii clienti/furnizori/prestatori.

  • Deci se impune ca din start, in cazul contribuabilor nou-infiintati sa se stie deja niste clienti si furnizori in conditiile in care acea firma nu a avut pana atunci nicio tranzactie sau relatie comerciala pe piata. Evident daca nu ai asa ceva, punctajul secret e nemilos si scade proportional cu faptul ca esti singur pe lume ( a se citi fara clienti sau furnizori , afirma Cornel Grama.

La pct 1 C: Daca urmeaza sa efectuati investitii in legatura cu domeniul principal de activitate precizati, dupa caz, urmatoarele informatii.

  • Acestea sunt informatii noi care pana acum nu se cereau: Adresa unde se realizeaza investitia, Durata realizarii investitiei, Valoare estimata, Numar/data autorizatie de construire. Prin urmare daca nu face contribuabilul nicio investitie mai acatarii acolo (altfel nu vad de ce s-ar cere valoarea ei), nu il vad bine, sansele sale de a avea cod de TVA se diminueaza in consecinta.

La pct 10: Precizati daca detineti active* in vederea desfasurarii obiectului preponderent de activitate. Se vor preciza: Tipul activelor detinute* si Valoarea neta a activelor la data depunerii declaratiei.

  • Si aici ma intreb se se intampla daca nu detine niciun activ mai valoros. Nu avem de unde sti acest lucru deoarece asa cum am spus mai sus – punctajul este secret de stat sau ceva …altfel nu-mi explic.

Modificari pozitive - s-a renuntat la urmatoarele aspecte

  • Dispare obligativitatea anexarii oricaror documente, cu exceptia:
    • celor care trebuie sa justifice tipul activitatii desfasurate in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare;
    • celor care trebuie sa ateste tipul de viza si scopul sederii in Romania a administratorilor cetateni non-UE
    • contractului de prestari servicii incheiat de persoana impozabila, cu prestatorul de servicii in domeniul contabilitatii;
    • contractului de prestari servicii incheiat de persoana impozabila cu prestatorul de servicii in domeniul punerii la dispozitie de personal calificat.
  • Sunt eliminate din Declaratia 088 precizarile referitoare la modul de detinere a spatiului cu destinatie de sediu social si daca domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social, precum si despre detinerea de spatii cu destinatia de sedii secundare declarate;
  • Este eliminata solicitarea de a preciza daca persoana impozabila desfasoara activitati exclusiv in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare (puncte de lucru), respectiv la sediu social si/sau sedii secundare, precum si in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare (puncte de lucru);
  • Este eliminata intrebarea referitoare la obligatiile fiscale restante si la faptele de natura contraventionala inscrise in cazierul fiscal al asociatilor si/sau administratorilor;
  • Nu se mai solicita indicatorii realizati de asociatii si administratorii, persoane juridice, in ultimul an fiscal incheiat.
  • De asemenea fata de proiectul publicat pe site se pare ca ANAF a renuntat si la punctul 13 - ”Precizati daca estimati faptul ca valoarea TVA aferenta achizitiilor de bunuri/servicii va fi mai mare decat valoarea TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii”. In cadrul acestui punct persoana impozabila trebuia sa precizeze motivul pentru care se inregistreaza o asemenea situatie.

Cornel Grama este consultant fiscal din Cluj, specializat in intocmirea declaratiilor de impozite si taxe, asistenta pe probleme fiscale si in materie de creante bugetare, reprezentare in fata organelor fiscale, instruire si perfectionare in domeniul fiscal.

Sursa foto: Zadorozhnyi Viktor / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri