M-am intalint cu Cristina Gheorghitoiu, general manager OLX Group Romania, ex Naspers Classifieds, in noile birouri din Victoriei. Cu un zambet larg, ma invita in biroul ei spatios. “Ne-am mutat pentru ca business-ul s-a dublat in ultimii ani, ca cifra de afaceri, dar si ca numar de angajati!”, spune Cristina.

Acum sunt 65 de colegi, atat la OLX, cat si la Autovit.ro si Storia, iar cand a venit Cristina la OLX (2012) erau doar 15. “Mai mult, OLX a devenit, oficial, profitabil, din martie anul trecut. In noile birouri incap, lejer, 75 de oameni, insa avem si colegi care lucreaza de acasa sau pe teren”, spune Cristina.

General managerul crede “in importanta pauzelor, in faptul ca daca nu poti sa fii productiv intr-o zi, mai bine te duci acasa, iti incarci bateriile si recuperezi dupa aceea. Daca nu poti livra, nu te ajuta sa ramai la birou. Pe de alta parte, trebuie sa ai un cadru care incurajeaza rezultatele”.

OLX, profitabil

Dupa mai multi ani pe piata locala, o achizitie cu impact (Tocmai.ro – n.r.), anul trecut, OLX a intrat pe profit, business-ul fiind ajutat si de lansarea departamentului de advertising.

Cristina Gheorghitoiu se grabeste sa ofere asigurari: “Nu avem pop-up-uri sau bannere intruzive; din contra, incercam ca publicitatea sa fie cat mai targetata, in functie de interesul vizitatorilor si paginilor vizitate. Peste 70% din venituri vin, insa, de la utilizatori (anunturi platite/promovari etc.)”.

Odata cu intrarea pe profit si cresterea notorietatii brandului OLX, si investitiile in marketing au scazut, gradual, fiind redirectionate catre dezvoltarea altor proiecte, Storia (imobiliare – n.r.) fiind unul dintre ele, dar si in zona de mobile. “De asemenea, am redirectionat parte din eforturile de marketing catre educarea publicului, vrem ca cei care nu vand inca online, sau nu cumpara, sa vada beneficiile unei platforme precum OLX”.

“Nu exista “nu am ce vinde!”. Aceasta propozitie este una dintre principalele bariere de intrare pe platforma, alaturi de “nu sunt genul””.

Cristina considera ca nu este pragmatic sa tii lucruri in casa pe care sa nu le folosesti, si doar sa le depozitezi prin diverse locuri.

Per total, business-urile Naspers (OLX, Autovit.ro si Storia.ro) vor inregistra o evolutie de circa 40% in 2018. “Nu pot spune ce marje de profit avem, insa, pe zona de classified, sunt cifre foarte frumoase in alte tari – peste 50%, mult peste noi, inca”.

Investitie si trafic din mobile

Anul trecut, compania a investit puternic in zona de mobile, 50% din vizite venind, in prezent, din aplicatia OLX pentru iOS si Android.

“Peste 60% dintre vanzatori si dintre cumparatori vand si respectiv cumpara din aplicatia mobila. Am investit puternic pentru a-i muta in acest mediu”.

Ce schimbare majora a facut Cristina Gheorghitoiu in OLX Group

Cariera Cristinei in Naspers a avut doua perioade majore – cea dinainte de a prelua country managementul, deci fara Autovit.ro, si cea ulterioara, inclusiv rebranding-ul din Mercador in OLX.

“Nu cred ca as schimba ceva anume daca as putea sa ma intorc in timp, la inceputuri, sau in perioada de tranzitie. Am reusit insa un pas important in Naspers. La inceput aveam doua echipe total diferite, pentru OLX si Autovit.ro – aici vorbim de marketing, suport, integrare. In timp, am unit cele doua echipe, eficientizand astfel operatiunile. Si integrarile de business nu sunt usoare. Mi-ar fi placut, poate, sa accelerez putin lucrurile in acest sens si, de ce nu, sa am un surplus de oameni. Uneori lucrurile au fost dificile pentru colegi si pentru mine”.

Si anul acesta Naspers isi va creste numarul de angajati cu circa 20%, atat pe OLX, cat si pe Autovit.ro si Storia. “Nu este important sa fii doar cunoscut, sa ai awareness, este important si sa convertesti. Pe brand awareness stam foarte bine, la un moment dat, intr-o perioada exceptionala, 70% dintre respondenti se gandeau la OLX prima oara; am continuat sa fim, in timp, cel mai vizitat site romanesc in SATI si, conform Gemius, OLX atrage cel mai mare numar de real users pe desktop”. Dupa Facebook si YouTube, OLX este a treia cea mai instalata aplicatie din Romania.

OLX atrage 70 de milioane de vizite pe luna si 2 miliarde de afisari, avand 3,5 milioane de anunturi active.

In functie de categorie, ratele de conversie se duc pana in 10%. “In cel mai bun caz se depaseste cu putin aceasta pondere, insa sunt doar exceptii. Real estate-ul converteste bine, auto, job services. Deci segmentele mai business, insa "puterea" vine din bunurile dedicate marii mase de utilizatori, nu poti mentine platforma doar din real estate si masini”.

Autovit.ro si-a dublat business-ul fata de acum trei ani, dupa o perioada mai lunga in care “era un proiect stagnant. Acesta este unul dintre motivele pentru care sunt mandra. Am schimbat structura platformei, structura de preturi, am schimbat impachetarea serviciilor pe site, dand totodata acces utilizatorilor si in OLX".

Ce a invatat in acesti ani

O intreb pe Cristina ce a invatat in acesti ani, intai ca manager al OLX si, apoi, manager al Naspers Classifieds Romania, actual OLX Group Romania. Dupa un moment de gandire, spune ca a invatat multe lucruri legate de people leadership.

“Am realizat cat de important este sa ai oamenii care trebuie in echpa. Acum 4 ani mi-ar fi fost greu sa iau decizii dificile, oamenii trebuie motivati, sa le dai obiective. Da, poate te streseaza, dar te si motiveaza, mai ales daca vrei sa lasi ceva in urma. Este o diferenta intre a veni pentru o cariera, si a veni pentru un job”.

Cat este intuitie, si cat este pragmatism in stilul de a conduce al Cristinei?

“Sunt super pragmatica! Imi plac analizele si, daca avem date, implementam. Daca nu avem date, uneori riscam, nu sunt speriata de risc, insa…da, prefer sa am date pe care sa ma bazez. Banii mi i-as pune pe zona de analytics. Intr-un business in care faci bani din date, aici este viitorul – Inteligenta Artificiala, machine learning”.

Dezvoltarea produsului – in-house vs externalizat

Desi pe termen scurt a avea o echipa in-house care sa dezvolte produsele online ar aduce beneficii precum o viteza mai mare, comunicare mai eficienta, pe termen lung Cristina Gheorghitoiu este constienta de faptul ca externalizarea echipei de dezvoltare ofera o predictibilitate mult mai mare, atunci cand vorbim de o companie globala.

“Pe termen lung ar fi foarte greu sa ne aliniem strategiei globale a OLX. Pe termen scurt…da, parca imi doresc sa dezvoltarea site-urilor sa se faca mai rapid. De exemplu, suntem responsive, dar imi doresc si mai mult sa cresc viteza cu care raspundem clientilor”.

Sfaturi pentru cei care vand pe OLX

In primul rand, calitatea continutului este foarte importanta – descriere, poze bune, preturi aliniate cu alte produse similare de pe platforma si nu numai.

“Acestea sunt lucrurile de baza – continut de calitate, sa incadrezi in categoria care trebuie si sa ceri pretul corespunzator. De asemenea, expunerea este super importanta – eu as alege sa promovez anunturile, obtinand astfel cel mai bun pret. Gandeste-te ca, de exemplu, in cazul unui apartament, pretul de promovare este mic, este o investitie minima, mai mult decat justificata.”


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »