Problemele legate de mediul fiscal, de costurile de productie si de disponibilitatea fortei de munca sunt percepute tot mai intens de firmele din Romania. Acestea prefera, in general, sa se finanteze din resurse interne sau cu credite de la actionari, in timp ce creditul bancar este tot mai putin tentant. Care sunt principalele cauze pentru care firmele evita sa apeleze la finantare de la institutii de credit?

Rezultatele unui sondaj semestrial realizat de Banca Nationala a Romaniei (BNR) in randul companiilor nefinanciare arata ca cele mai mari dificultati pe care le-au intampinat companiile in ultimele sase luni in desfasurarea activitatii lor sunt: impredictibilitatea mediului fiscal, nivelul ridicat al fiscalitatii, concurenta si costurile de productie. Comparativ cu exercitiul precedent, problemele care au capatat o mai mare amploare sunt legate de impredictibilitatea mediului fiscal, costurile de productie si disponibilitatea fortei de munca.

Aceste probleme sunt percepute diferit de firme in functie de marime. Astfel, in cazul IMM, problemele precum concurenta si lipsa cererii au un impact mai mare asupra desfasurarii activitatii decat pentru companiile mari, in timp ce pentru acestea din urma disponibilitatea fortei de munca bine pregatita este o problema mai presanta decat pentru IMM.

Retail jobs

Cea mai mare parte a companiilor chestionate nu considera ca accesul la finantare a reprezentat o problema presanta in ultimele sase luni (66% dintre firme), similar rezultatelor din sondajul anterior. Companiile care au credite neperformante resimt mult mai acut problema accesului la finantare, comparativ cu firmele care au credite performante.

Comparativ cu editia precedenta a analizei nu s-au inregistrat schimbari notabile in structura finantarii companiilor nefinanciare. Reinvestirea profitului sau vanzarea de active din patrimoniu se mentin drept cele mai uzitate surse de finantare ale firmelor. Totodata, imprumuturile de la actionari sau majorarile de capital si creditul comercial reprezinta surse importante de finantare pentru firmele respondente. Produsele oferite de catre banci si IFN nu reprezinta o prioritate pentru firme, cu exceptia descoperitului de cont bancar pentru care au optat 11% dintre companii.

Citeste si:
Tranzacție de 61 de miliarde de dolari pe piața IT
Tranzacție de 61 de miliarde...

Produsele oferite de banci si IFN sunt utilizate in cea mai mare masura de catre firmele din agricultura, in timp ce companiile din constructii si imobiliare apeleaza cel mai putin la aceste tipuri de finantare.

Evolutia disponibilitatii surselor de finantare a fost similara celei din exercitiul precedent. In opinia firmelor, cel mai mult a crescut disponibilitatea reinvestirii profitului sau vanzarii de active din patrimoniul firmei, in timp ce in cazul produselor bancare sau de leasing aceasta a regresat considerabil. Totodata, majoritatea companiilor estimeaza ca pentru urmatoarele 12 luni disponibilitatea surselor de finantare se va mentine neschimbata pentru toate tipurile de finantare.

IMM-urile, mai putin tentate de un credit bancar decat corporatiile

Firmele nu au optat intr-o foarte mare masura la surse de finantare din afara companiei. Astfel, in perioada aprilie 2017 – martie 2018, 60% dintre firme au raspuns ca nu au apelat la surse de finantare din exteriorul companiei, similar exercitiului anterior.

Citeste si:
Pogonaru (AOAR): În mediul de afaceri este o îngrijorare continuă
Pogonaru (Asociația Oamenilor...

Rezultatele exercitiului curent arata ca ponderea companiilor care in ultimele 12 luni nu au aplicat in vederea obtinerii unui credit de la banci/IFN, din diverse motive, s-a diminuat comparativ cu sondajul anterior, la 78% (de la 85%). Acest comportament, privind o apetenta scazuta pentru creditarea bancara sau de la IFN, defineste cu precadere IMM (78%), in timp ce in cazul corporatiilor procentul este in jur de 51%). Dintre firmele care au apelat la astfel de finantare, 86% au avut succes in a reusi sa contracteze creditul si in a primi intreaga suma solicitata.

Dintre IMM, 22% la suta au apelat la finantare de la institutii de credit sau alte institutii financiare nebancare, iar 19 la suta au primit aprobare pentru toata finantarea solicitata. Rata de succes este mai scazuta decat in cazul companiilor mari, in randul carora jumatate au incercat sa obtina un imprumut si 44 la suta au beneficiat de intreaga suma pe care au cerut-o.

Citeste si:
Un nou scandal Apple: UE acuză compania de încălcarea regulilor...
Un nou scandal Apple: UE...

Accesarea fondurile europene, misiune aproape imposibila

In cazul accesarii fondurilor europene, ca si in exercitiul anterior, companiile nu au avut experienta relevanta in ultimele 12 luni (conform raspunsurilor a 96% dintre participantii la sondaj). O apetenta mai mare pentru fondurilor europene se constata in randul companiilor de talie mare, in cazul carora 14% au aplicat pentru proiecte cu astfel de finantare, iar 5% dintre acestea au primit rambursarea fondurilor anterior ultimelor 12 luni.

In ceea ce priveste termenii si conditiile creditelor contractate (imprumuturi in derulare indiferent de vechime) de la banci si institutii financiare nebancare, comparativ cu exercitiul precedent, companiile au resimtit o crestere a costului finantarii (dobanzi, comisioane si alte taxe aplicabile imprumuturilor). Criteriul principal de selectie a unei institutii financiare de catre firme l-a reprezentat, ca si in exercitiile precedente, relatia de afaceri pe care firma o are deja cu institutia financiara (78% dintre companii). Alte criterii avute in vedere au fost costurile mai reduse, conditiile, termenii de creditare sau clauzele contractuale, precum si reputatia sau notorietatea institutiei financiare.

Citeste si:
5 lucruri pe care le poate face România pentru a deveni lider în...
5 lucruri pe care le poate...

Cresterea costurilor de finantare, o problema tot mai presanta

Printre dificultatile majore intampinate de companiile nefinanciare in accesarea finantarii de la banci si/sau IFN, in topul clasamentului se afla cerintele privind valoarea sau tipul garantiei, nivelul prea ridicat al dobanzilor si comisioanelor, clauzele contractuale, dar si birocratia, conform raspunsurilor companiilor care au aplicat in vederea contractarii unui credit in ultimele 12 luni. De asemenea, raportat la exercitiul precedent, procentul firmelor care au raspuns ca nivelul prea ridicat al dobanzilor si comisioanelor reprezinta o dificultate majora in accesarea unui credit a crescut cu 9 puncte procentuale.

Costul de finantare are un impact mai ridicat asupra IMM-urilor, comparativ cu companiile de talie mare. Astfel, daca sondajul anterior indica faptul ca in cazul IMM care au aplicat pentru finantare cel mai semnificativ obstacol in accesarea unui credit il reprezinta cerintele privind valoarea sau tipul garantiei solicitate de institutia financiara, in perioada aprilie 2017 – martie 2018, pe primul loc in ceea ce priveste dificultatile intampinate in accesarea finantarii se afla nivelul prea ridicat al dobanzilor si comisioanelor. In cazul companiilor mari, desi in exercitiul anterior clauzele contractuale cantareau mai mult in decizia de a contracta un credit decat costul finantarii, conform exercitiului curent, costul finantarii a avansat pe locul doi in clasamentul obstacolelor privind finantarea.

Citeste si:
Un nou aeroport ar putea fi construit în zona Galați-Brăila
Un nou aeroport ar putea fi...
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri