In opinia finala asupra celei de-a doua rectificari bugetare, Consiliul Fiscal atrage, din nou, atentia asupra faptului ca nu se pot finanta cheltuieli permanente (salarii, pensii, dobanzi) cu venituri temporare (care nu au continuitate in anii urmatori). In plus, este discutabila si masura in care respectivele venituri exceptionale se vor regasi ca atare in contextul executiei ESA 2010.

Presiunea cheltuielilor cu salariile, asistenta siciala si dobanzile, mai mare decat se anticipa initial

“Pe parcursul executiei bugetare din anul curent au devenit aparente presiuni mult mai mari decat cele anticipate initial la nivelul cheltuielilor bugetare, in special a celor de natura permanenta (salarii, asistenta sociala si dobanzi). Acestea au putut fi acomodate partial din veniturile superioare asteptarilor la nivelul impozitului pe venit, contributiilor sociale si dividendelor distribuite de companiile de stat, insa pastrarea deficitului cash sub nivelul de 3% din PIB nu este posibila decat in conditiile in care cea de-a doua rectificare bugetara include venituri exceptionale avand drept sursa prelevari din rezervele companiilor de stat si decontarea ex-post pe fonduri europene a unor proiecte cu finantare non-UE”, se arata in analiza Consiliului Fiscal.

La cea de-a doua rectificare bugetara din acest an, Guvernul a prevazut venituri nefiscale suplimentare (fata de rectificarea anterioara) de 2,4 miliarde de lei, in cea mai mare parte din varsaminte extraordinare din rezervele companiilor de stat (1,9 miliarde de lei).

Consiliul Fiscal atrage atentia ca aceste venituri au caracterul unor super-dividende si, ca atare, nu vor fi tratate ca venituri bugetare in conformitate cu regulile ESA 2010 (regulile europene pentru calcului deficitului).

Primarul din Arad explica de...
Citeste si: Primarul din Arad explica de ce s-a infiintat Alianta Vestului

Practica cererilor de decontare la UE pentru proiecte finantate din alte surse revine in forta

In plus, veniturile bugetare au fost suplimentate, pe hartie, cu 4,17 miliarde de lei avand ca sursa “alte fonduri de la UE”.

“Aceasta categorie de venituri nou introdusa corespunde intentiei autoritatilor de a deconta ex-post pe fonduri UE proiecte realizate cu finantare non-UE. (...) Un episod asemanator, dar de dimensiune considerabil mai mica, s-a consemnat in 2014 (suma vizata era atunci de 1,5 miliarde de lei)”, sustine Consiliul Fiscal.

Mai mult, in cazul in care autoritatile europene accepta decontarea acestor sume, ele vor fi repartizate in functie de anul in care proiectul pentru care se solicita finantarea din fonduri UE a fost realizat, iar o estimare preliminara a Consiliului Fiscal indica faptul ca doar 1,4 miliarde de lei s-ar reflecta ca venituri la nivelul anului 2018 in executia bugetara ESA 2010.

“Impreuna cu cele 1,9 miliarde de lei din veniturile nefiscale cu caracteristici de „super-dividend”, ecartul intre deficitul ESA 2010 si cel conform metodologiei nationale se majoreaza, ceteris paribus, cu 4,6 miliarde de lei. Consiliul Fiscal apreciaza ca exista un risc foarte ridicat ca deficitul bugetar potrivit ESA 2010 – cel relevant din perspectiva regulilor fiscale la nivel european - sa depaseasca pragul de 3% din PIB, chiar in conditiile in care deficitul bugetar conform metodologiei nationale s-ar incadra in parametrii planificati”, se subliniaza in opinia citata.

Calin Popescu Tariceanu: De...
Citeste si: Ce se va intampla cu motiunea de cenzura, in vizunea lui Tariceanu