Cifra de afaceri a retailului alimentar este estimată la circa 130 miliarde lei în 2020, în creștere față de 2019, când sectorul a înregistrat venituri de 118 miliarde lei, potrivit analizei realizată de KeysFin.

Creșterea se datorează atât proviziilor făcute de populație la începutul pandemiei, cât și trendului ascendent al vânzărilor online din food retail, peste media creșterii pieței de e-commerce, de 30% în 2020. Cu toate acestea, în 2021, potrivit analisștilor KeyFin, analiștii KeysFin, ritmul de creștere medie anuală din ultimii 10 ani ar putea crește de 7%, la aproximativ 140 de miliarde de lei, pe fondul revenirii consumului la valori normale.

„În prima fază, românii și-au făcut provizii considerabile, iar, apoi, au încercat să prevină infectarea cu Covid, orientându-se către cumpărături online. Retailerii locali au ținut pasul cu aceste trenduri ale pieței, iar mobilizarea lor s-a văzut prin recordurile de vânzări din 2020”, spune Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Industria de retail alimentar număra peste 228 mii de angajați în 2019, dintre care cei mai mulți lucrau pentru Profi, respectiv 16,3 mii din aceștia (după un avans de aproape 20% în 2019).

Top 3 retaileri preferați de români

În topul preferințelor pentru cumpărăturile de anul trecut a fost Kaufland, cu o cifră de afaceri de 11,9 miliarde de lei și o cotă de piață de peste 10% în 2019. Compania germană este și cel mai profitabil jucător din piață, înregistrând un profit net de 847,7 milioane de lei, respectiv 19,7% din total.

Retail jobs

În ordine, clasamentul companiilor din retailul alimentar după cifra de afaceri din 2019 este completat de Lidl, cu o cifră de afaceri de 9,8 miliarde de lei și o cotă de piață de 8,3% , care este urmat de Carrefour cu 8,2 miliarde și 6,9% din total. Pe următoarele locuri, respectiv 4 și 5, se situează Profi (6,2%) și Mega Image (5,6%).

Cele mai mari 10 companii din retail-ul alimentar au avut o cifră de afaceri cumulată de aproape 65 de miliarde de lei, generând peste 55% din cifra de afaceri totală a industriei în 2019.

România ocupă locul 7 în Europa la creșterea vânzărilor din retail

La nivelul Uniunii Europene, vânzările au avut o scădere de 0,8% în 2020 față de anul anterior, cu o creștere a sub-componentei vânzărilor de mărfuri alimentare, băuturi și tutun de 5,6% în aceeași perioadă (în detrimentul vânzărilor de combustibili: minus 14,1% în aceeași perioadă).

Cu toate acestea, România s-a situat astfel pe locul al 7-lea la nivelul UE, după evoluțiile anuale ale Irlandei (+11,1%), Franței (+9,1%), Estoniei (+5,9%), Poloniei (+4,5%), Belgiei (+3,6%) și Maltei (+3,3%) , cu 2,7%.

Citeste si:
Seful Selgros: Magazinele de mici dimensiuni vor continua extinderea
Alexandru Vlad, Selgros: Nu...

La nivel local, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, comerțul cu amănuntul (serie brută) a crescut cu 2,2% în 2020 față de 2019 (pentru comerțul de mărfuri alimentare, băuturi și tutun la nivel agregat s-a înregistrat un avans de 2 ori mai mare, de 5% în 2020 față de 2019), iar cel cu ridicata s-a majorat cu 3% față de 2019, în ciuda unui declin total al economiei de 4% în 2020.

Sursa foto: Shutterstock
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri