Dosarul cu șină devine istorie. Cine îi ia locul?

Comunicarea prin mijloace electronice cu administrația fiscală nu va mai fi o opțiune, ci o obligație! Planul referitor la digitalizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) conține, printre altele, măsuri menite să transfere comunicarea contribuabililor cu autoritățile fiscale integral în mediul virtual. Această transformare va fi posibilă ca urmare a implementării proiectului de modificare a Codului de procedură fiscală care presupune, pentru contribuabili, obligativitatea de a se înregistra în Spațiul Privat Virtual (SPV). În aceste condiții, toate documentele sau solicitările vor fi transmise strict prin intermediul acestei platforme, astfel că interacțiunea fizică cu reprezentanții ANAF va putea fi mult diminuată sau înlocuită.

Un material de opinie de Camelia Malahov, Director, Taxe Directe, și Gabriel Pătru, Consultant Senior, Taxe Directe, Deloitte România

În prezent, înregistrarea este opțională dar, deși procesul este simplu iar pandemia a limitat posibilitatea de interacțiune dintre autorități și public, numărul contribuabililor înscriși în SPV este încă relativ redus. Însă platforma este accesibilă tuturor iar utilizarea acesteia eficientizează comunicarea cu instituțiile statului.

Camelia Malahov, Director, Taxe Directe, și Gabriel Pătru, Consultant Senior, Taxe Directe, Deloitte România

Cheia de acces – certificatul digital de semnătură electronică

În cazul persoanelor juridice, accesarea SPV se realizează prin intermediul unui certificat digital de semnătură electronică, deja utilizat de către contribuabili pentru semnarea declarațiilor fiscale (precum declarația 100 sau 101). Pentru alocarea unui certificat digital este necesară depunerea declarației 150 (generată din sistemul informatic ANAF), alături de documentul de confirmare pentru certificatul digital și împuternicirea titularului semnăturii digitale.

Citeste si:
România a testat cu succes pașaportul de vaccinare
România a testat cu succes...

După accesarea link-ului de înregistrare în SPV, se completează datele persoanei juridice pentru care se solicită înregistrarea și ale persoanei fizice (titularul semnăturii digitale pentru care se solicită accesul în SPV) și se încarcă documentele care atestă calitatea de împuternicit/administrator a persoanei fizice. Răspunsul la solicitarea de înrolare este transmis rapid, sub forma unei informări pe e-mail.

Care este utilitatea Spațiului Privat Virtual?

În primul rând, prin utilizarea SPV se simplifică procesul de solicitare a informațiilor și documentelor fiscale. Spre exemplu, fișa sintetică pe plătitor (lista centralizatoare cu fișele de cont pentru fiecare obligație fiscală a firmelor, înscrisă în vectorul fiscal), pentru primirea căreia, în prezent, contribuabilul trebuie să aștepte câteva zile, poate fi obținută prin SPV în câteva minute. De asemenea, cazierul fiscal poate fi obținut într-un timp mult mai redus și fără deplasarea la sediul administrației fiscale.

De asemenea, contribuabilii persoane fizice pot solicita, prin intermediul SPV, documente precum situația obligațiilor de plată, situația contribuțiilor sociale declarate de către angajatori, adeverința de venit sau certificatul de atestare fiscală.

În al doilea rând, SPV permite descărcarea tuturor declarațiilor fiscale depuse și recipisele aferente. De multe ori, schimbarea personalului implicat în pregătirea declarațiilor fiscale a dus la pierderea formularelor depuse de contribuabil, dar prin intermediul platformei se asigură o arhivare electronică a acestora și un acces facil la datele cuprinse în documente.

Citeste si:
Semnarea electronică a documentelor de muncă, sfârșitul unei ere
Semnarea electronică a...

Totodată, contribuabilul poate depune solicitări către autorități utilizând platforma. O serie de documente ce pot fi depuse prin SPV sunt cererile de anulare a unor accesorii conform prevederilor OUG 69/2020, cereri de compensare, solicitări de rambursare sau solicitări de ajutor de stat.
Mai mult, în cazul contribuabililor persoane fizice, există posibilitatea depunerii online a formularului 230 privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, respectiv redirecționarea sumelor aferente pentru susținerea entităților non-profit sau unităților de cult.
Utilizând interdependența dintre platforma SPV și ghișeul.ro, se simplifică plățile atât în nume personal cât și în numele terților (facilitate disponibilă începând cu anul 2020, care permite titularului contului de SPV să plătească în numele terților impozite și contribuții evidențiate în declarația unică). Mai mult, platforma oferă o facilitate suplimentară pentru contribuabilii persoane fizice, constând în pre-completarea declarației unice în baza datelor deja cunoscute de către autoritățile fiscale.

Nu în ultimul rând, toate notificările ANAF către contribuabili vor fi transmise doar prin intermediul SPV. Astfel, se elimină riscul ca aceste informări, extrem de importante (precum notificările de plată sau notificările cu privire la neconcordanțele între declarația de impozit pe profit și situațiile financiare), să mai fie rătăcite sau uitate în cutia poștală.

Un instrument valoros al platformei este și chat-box-ul ANAF, acolo unde se pot solicita informații punctuale de natură fiscală sau procedurală, timpul de răspuns fiind, de asemenea, unul foarte scurt.

Așadar, utilizarea SPV eficientizează timpul contribuabililor și diminuează interacțiunea fizică dintre aceștia și autorități. Totuși, rămâne în sarcina fiecărei persoane, fizice sau juridice, să verifice constant comunicările sosite în spațiul virtual, având în vedere că întreaga corespondență cu ANAF se va desfășura doar prin această platformă. Un caz reprezentativ este cel legat de somațiile de plată care, neobservate la timp, pot declanșa procedura de poprire a conturilor contribuabililor.

Citeste si:
UNTRR cere de clarificarea de urgență a impozitării diurnei șoferilor
Transportatorii cer de...

În concluzie, proiectul de lege privind obligativitatea înregistrării în SPV este o etapă în procesul de digitalizare al ANAF care, printre altele, urmărește să atingă și scopul de a facilita comunicarea dintre contribuabili și autorități.

Sursa foto: Facebook/ Birotică și Papetărie
Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri