Faptul că TVA nu va creşte înseamnă că antreprenorii îşi pot face planuri de dezvoltare, pot ieşi din starea de panică şi se pot aşeza într-o normalitate, consideră Călin Cozma, preşedinte executiv FPIOR.
"Mediul de afaceri şi, în mod particular, sectorul HoReCa aveau nevoie de această asigurare ca să poată continua, deoarece cele mai multe companii autohtone se aflau exact în pragul de 3 % înainte de colaps. Aceasta este realitatea. Şi, cu atât mai mult, salutăm şi apreciem răspunsul rapid al preşedintelui României din această dimineaţă: TVA nu va creşte. Ce înseamnă asta? Înseamnă că antreprenorii îşi pot face planuri de dezvoltare, pot ieşi din starea de panică şi se pot aşeza într-o normalitate. Aceasta este cheia de boltă a oricărui business: previzibilitatea", a declarat Călin Cozma, potrivit unui comunicat al organizaţiei.
Citiți și Șucu: Nu suntem de acord cu creșterea taxelor. Cheltuirea banului public este problema
Oamenii de afaceri: Perioada în care statul "a biciuit caii care trag" s-a încheiat
Sectorul de afaceri apreciază că perioada în care statul "a biciuit caii care trag" s-a încheiat şi atrage atenţia că orice sector de business în care se investeşte aduce consecinţe economice pozitive pe termen lung.
"Toate ţările din UE care au interes pe creşterea turismului au cote mici de TVA, de exemplu Germania are 7%, Ungaria 5%, Polonia 8% si exemplele pot continua. Ţările din UE cu turismul deja foarte dezvoltat şi stabilizat au TVA un pic mai mare, Franţa, Italia, Austria şi Spania au cota de 10%. De asemenea exista o tendinţă în UE de taxare diferită a alimentelor de bază. În Franţa, există o cotă redusă de TVA de 5,5%, aplicabilă majorităţii produselor alimentare destinate consumului uman, vândute în magazine, supermarketuri, livrari la domiciliu si servite la to-go. În Spania, începând cu 1 ianuarie 2025, produsele de bază precum pâinea, laptele, brânza, ouăle, fructele şi legumele sunt taxate cu o cotă redusă de 4%. În Cipru, cota zero de TVA se aplică unei game de alimente de bază, inclusiv lapte pentru bebeluşi, scutece şi produse de igienă pentru femei. Acestea sunt cifre care demonstrează că un TVA mare nu rezolvă problemele economice, ba dimpotrivă, înlesneşte dezvoltarea economică pe termen lung", susţine Alex Costea, vicepreşedinte FPIOR.
Patronii de restaurante și hoteluri se plâng că au pierdut 35% din profitabilitate
Industria ospitalităţii a avertizat zilele trecute că doar anul trecut a pierdut peste 35% din profitabilitate, iar cifra de afaceri a scăzut în medie cu 12%, comparativ cu 2023.
"Având în vedere faptul că industria HoReCa îşi plăteşte la timp toate taxele şi impozitele, fiind printre cei mai corecţi contributori la bugetul de stat, majorarea unor taxe în perioada următoare ne poate duce într-un scenariu similar cu cel din 2020-2021. Datorită lipsei totale de predictibilitate, 40% din firmele care activează în domeniul HoReCa se află în acest moment la limită şi există riscul real de închidere în lanţ a firmelor din domeniu", a declarat Nicu Rusei, vicepreşedinte FPIOR.
Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii din România este cea mai mare organizaţie naţională din domeniu, care reuneşte peste 1.000 de companii şi reprezintă 24 de judeţe ale ţării, plus municipiul Bucureşti, 29 de patronate şi peste 26.000 de angajaţi.
Preşedintele României, Nicuşor Dan, a primit joi, la Palatul Cotroceni, o delegaţie compusă din reprezentanţi ai unor organizaţii ale mediului de business autohton.