„România Educată”, proiectul îndelung așteptat al Președintelui Klaus Iohannis a fost lansat săptămâna aceasta, după lungi dezbateri și consultări între decidenții politici, experții din învățământ și societatea civilă. Deși textul abundă în principal de construcții transpuse într-un limbaj de lemn, documentul punctează mult nevoia de existență a valorilor promovate prin sistemul de educație.

Centrarea axată pe valori precum echitate, integritate, stare de bine, profesionalism, respect, flexibilitate sau excelență este, cu siguranță un bun câștigat, însă riscul ca acestea să devină forme fără fond este unul extrem de ridicat, spune Marian Staș, expert în educatie.

„Percepția mea, la prima citire a raportului e aceea a perpetuării fricii de schimbare. Frica de schimbare de paradigmă manifestată de decidenții politici e o frică ce decurge din teama profundă de schimbare a societății, în ansamblul ei.

Deci textul e mai curând cumințel și se zbate între două locomotive importante: pe de o parte, nevoia recunoscută, conștientizată de transformări radicale, iar pe de altă parte, teama de a nu tulbura prea mult apele. Prin urmare, e o tensiune care, în acest moment, în documentul pe care eu l-am citit e nerezolvată și în opinia mea, documentul în proporție de 51% are în el nota asta de teamă, de rezistență, de frica de schimbare acolo unde ar trebui să fie măsuri cu adevărat de secol XXI”, a declarat pentru wall-street.ro, Marian Staș, expert în educație.

În ceea ce privește chestiunea guvernanței, textul este unul foarte vag cu privire la ceea ce pot sau nu să facă directorii de liceu, spune specialistul. Prin urmare, în cele 137 de pagini nu e precizat concret dacă directorii și consiliile de administrație pot să-și angajeze profesorii de care au nevoie și pe care vor să-i vadă în cancelariile lor.

Examenele de admitere la liceu, punctul nevralgic

În mod cert, una din cele mai importante noutăți ale programului „România Educată” și deja criticate de anumiți actori are în vedere modificarea admiterii la liceu. Elevii ar urma să dea un examen de admitere la liceu, înainte de Evaluarea Națională. În textul inițial pus în dezbatere publică era stipulat că aceste examen se va susține acolo unde cererea va depăși oferta. În documentul actual, însă, despre acest examen se spune negru pe alb că va fi voluntar, un aspect confirmat și de ministrul Sorin Cîmpeanu, după ședința de Guvern.

„Atât liceele teoretice, cât și cele vocaționale și profesionale au dreptul (dar nu și obligația) de a organiza, examene de admitere, conform
unei metodologii stabilite de către Ministerul Educației. Conținutul acestor examene va reflecta specificul educațional al fiecărei instituții și poate include probe vocaționale sau practice, iar, în cazul liceelor profesionale duale, probele pot fi organizate de către partenerul din mediul privat”, se arată în documentul „România Educată”.

Acest paragraf reprezintă o tema și mai profunda care de fapt trădează o pozitionare pacatoasa a romanului ca dacă copilul nu iese din liceu teoretic o să fie vai și amar. Deși în momentul de fata e o tendinta clara de revigorare și de consolidare a mesajului politic cu privire la faptul ca `meseria e bratara de aur`, a creșterii statutului vocational, a creșterii invatamantului dual.

Marian Staș, expert în educație

Cu privire la acest examen există deja mai multe nemulțumiri în rândul comunităților de părinți, despre care expertul în educație consideră că nu sunt pregătite încă pentru schimbări din temelii. Practic părinții susțin că acest examen va sprijini doar elitele și va descuraja ceilalți copii să fie admiși la un liceu de top la care doresc să intre.

„Textul are problema esențială de cultivare și de creștere a elitelor acestei nații. Ideea de populism și de echitate nu au voie să niveleze nevoia de resursă umană de calitate și de elită. Vrem nu vrem, esențele țări stau în flacoane mici, țara va avea nevoie mereu de elite și 80% din toți oamenii din ultima sută de ani care au condus țara, au absolvit colegii ca `Frații Buzești`, din Craiova, `Andrei Șaguna` din Brașov, `Mircea cel Bătrân` din Constanța”, argumentează Staș.

O altă problemă care se naște constă în relevanța examenelor de Evaluare Națională. În mod evident, întrebarea ivită aici este în ce fel mai poate fi utilă Evaluarea națională, dacă elevii dau oricum examen de admitere la liceul la care doresc să intre?

„Asta e una din temele lasate așa, caldut, din frica de a transa în vreun fel sau altul. Teza de fapt e așa, fie ca vorbim de cariera didactica, fie ca vorbim de valori, fie care vorbim de institutii, de examene și așa mai departe: Cum dau o soluție corecta, onestă pentru a tine doua mingi în aer în loc de una singura. Asta e povestea.

Iar cele doua mingi esentiale sunt acestea: prima, cum tratez excepțiile, adică elitele și a doua, cum ofer șanse egale întregii cohorte de copii.

Prin urmare, va fi întotdeauna nevoie de un mecanism cum este aceasta Evaluare Naționala care sa permita o selecție și o clasficare onestă, prin care elevii să-și găsească un loc mai departe în lice”, afirmă specialistul.

Transformările care vizează instituțiile școlare, „un fel mării cu alte pălării revopsite”

Un alt subiect regăsit în „România Educată” este are în vedere transformările la nivel instituțional. Proiectul prevede desfiinţarea Inspectoratelor Şcolare Judeţene. Atribuţiile de asigurare a calităţii şi inspecţiei şcolare urmează să fie preluate de către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), ce va avea în componență, la nivel judeţean, structuri deconcentrate ce poartă numele de Direcţii de Asigurare a Calităţii şi Inspecţie Şcolară (DACIS). Actualele Inspectorate Şcolare Judeţene vor trece astfel de la rolul de control, la cel de sprijin şi de administrare a sistemului de educaţie din fiecare județ.

„Par mai curând un fel de mării cu alte pălării revopsite. Poate că nu-i așa, dar în momentul de față, textul nu transmite un motiv clar, coerent de ieșire din comunism a acestor instituții și de trecere într-o funcționare europeană. O să mă lupt până în pânzele albe cu toate gurile care vor transpune nevoia de echitate și care susțin nevoia de `a fi toți egali`. Mi se pare o concepție extrem de otrăvitoare și foarte contraproductivă. Apelul meu e un apel la echilibru. Povestea nu e să rupi gâtul elitelor și nici să prevaleze fițele și aroganțele elitelor pe seama celorlalți. E nevoie de un sistem care să fie incluziv, eu sunt primul care susține tema învățământului incluziv și de calitate”, spune Marian Staș.

Sursa foto: Agerpres

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Educație »


Setari Cookie-uri