Consiliul Concurentei a identificat probleme cu impact concurential, determinate de o serie de ineficiente in functionarea sectorului asigurarilor auto, precum situatii in care unii asiguratori auto nu evidentiaza corect si complet daunele aparute, nu constituie rezerve obligatorii sau nu se reasigura la nivelul corespunzator, scrie 1asig.ro.

Analiza realizata de catre Consiliul Concurentei a aratat ca "se inregistreaza cresteri ale barierelor la intrarea pe piata, financiare si reputationale, in cazul asigurarilor auto facultative, in timp ce accesul la canale de distributie este ingreunat in cazul asigurarii de raspundere civila". De asemenea, s-a remarcat o reducere constanta a numarului de societati de asigurare, atat in segmentul CASCO, cat si in segmentul RCA. "Iesirea ASTRA va accentua tendinta de crestere a ratei de concentrare, in special in segmentul RCA", subliniaza Consiuliului Concurentei.

Consiliul Concurentei precizeaza si ca exista indicii ale unor comportamente inadecvate in randul societatilor de asigurare, unele practici putand crea avantaje competitive artificiale unor societati:

  • specularea gradului redus de cunoastere al asiguratilor cu privire la drepturile pe care acestia le au si fortarea unor plati partiale ale despagubirilor;
  • interpretarea de o maniera proprie a conditiilor de producere a accidentului auto, astfel incat sa nu despagubeasca victima accidentului.

Analiza realizata de Consiliul Concurentei a relevat faptul ca gradul de cuprindere in asigurare a RCA este relativ redus, iar prejudiciile cauzate de vehiculele neasigurate RCA sunt suportate de soferii corecti. O alta problema identificata se refera la nivelul redus de cunoastere a sistemului bonus-malus (in ceea ce priveste posibilitatea de transfer a clasei bonus-malus pentru un vehicul nou dobandit).

"Unele practici adoptate de societatile de asigurare si unitatile de reparatii auto afecteaza negativ interesele consumatorilor, de exemplu prin folosirea unor piese de schimb de calitate inferioara sau prin intarzierea platii reparatiei efectuate", se mai spune in analiza Consiliului. Cu privire la evolutia primelor tarifare in piata RCA, Consiliul Concurentei, pe baza datelor puse la dispozitie de catre ASF si avand in vedere rata inflatiei, a constatat ca:

  • prima tarifara medie pentru peroane fizice a crescut in perioada 2011-2014 cu aproximativ 16%;
  • prima tarifara medie pentru persoane juridice a crescut in perioada 2011-2014 cu aproximativ 29%.

In acelasi timp, Consiliul Concurentei a facut o serie de recomandari menite a corecta unele din ineficientele mentionate:

  • Societatile de asigurare autorizate sa practice asigurari de raspundere civila pentru autovehicule sa evalueze mai precis riscul de dauna. Aceasta s-ar putea face prin adoptarea de noi criterii tarifare (de exemplu, vechimea permisului de conducere si puterea motorului), dar si prin implementarea unor segmentari mai fine pentru criteriile tarifare deja utilizate (de exemplu, in ceea ce priveste varsta persoanei asigurate). ASF ar putea ca, impreuna cu Asociatia Romana de Actuariat (ARA), sa recomande modele de referinta asiguratorilor RCA.
  • In vederea evaluarii mai precise a riscului de dauna, Consiliul Concurentei recomanda ASF sa incurajeze societatile de asigurare active pe piata RCA sa adopte si alte criterii tarifare, de exemplu vechimea permisului de conducere.
  • Alta recomandare vizeaza extinderea asigurarii de raspundere civila si transformarea intr-un produs hibrid, aflat la granita dintre asigurarile RCA si CASCO, prin acoperirea de riscuri suplimentare si includerea unor servicii conexe din partea societatilor de asigurare.
  • Consiliul Concurentei recomanda ASF sa continue eforturile depuse in sensul modificarii modului curent de emitere a politei RCA si apropierea de modelul folosit de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania la emiterea rovinietei.
  • Consiliul Concurentei recomanda ASF intensificarea eforturilor in popularizarea in randul asiguratilor (si chiar a intermediarilor in asigurari) a sistemului bonus-malus.
  • In ceea ce priveste demersul UNSAR privind implementare unui sistem de punctaj pentru fiecare tip de leziune si suferinta pricinuita de un accident auto, Consiliul Concurentei apreciaza ca implementarea unui astfel de sistem poate crea un punct de referinta pentru instantele de judecata in cazul acordarii despagubirilor morale pentru vatamari corporale si deces.

Intr-un raport publicat de Consiliul Concurentei, in luna noiembrie a.c., se arata ca gradul de cuprindere in asigurarea RCA, calculat ca procent al vehiculelor asigurate in totalul vehiculelor inmatriculate, era de doar 72,5% la finele primului semestru din acest an. In aceste conditii, Consiliul recomanda ASF sa analizeze oportunitatea schimbarii modalitatii curente de emitere a politelor RCA, dar si intensifica controalele politistilor in trafic, in vederea descurajarii conducerii de vehicule neasigurate RCA.

Acest articol a fost publicat initial pe 1asig.ro.

Sursa foto: Shutterstock / Bacho

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri