Mai multi debitori care au intiat procedura de dare in plata au deschis actiuni in instanta dupa ce institutiile de credit au refuzat sa negocieze, in timp ce o banca a contestat o invitatie la notar din partea unui client care intentioneaza sa cedeze imobilul pentru stingerea datoriei.

Pe portalul instantelor de judecata au fost inregistrate mai multe actiuni, opt fiind deschise de clienti impotriva bancilor, iar una de UniCredit Bank impotriva unui client.

Doua dintre procesele deschise de clienti vizeaza Bancpost, iar cate unul Piraeus Bank, Banca Romaneasca, BCR, Raiffeisen Bank, Credit Europe Bank (prin mandatar Colectare Recuperare Creante – CRC), precum si agentia de recuperare de creante Rabon Credit Solutions Romania.

"Cazurile in care reclamanti sunt consumatorii sunt niste refuzuri ale bancilor de a negocia. Cealalta este o contestatie a bancii ca refuza invitatia la notar pentru notificarea privind darea in plata. Deocamdata sunt denumite in mod diferit de instanta, se numesc <<actiuni in constatare>>, <<alte cereri>>, <<stingere dare in plata>>. (…) Cam asta este regula, unde este reclamant consumatorul, doreste sa negocieze cu banca, unde este (reclamant, n.r.) banca refuza negocierea, invitatia la notar", a declarat avocatul Marius Vicentiu Coltuc.

Darea in plata - primul pas

Prima etapa a procesului de dare in plata este cea in care clientul notifica institutia de credit ca a decis sa apeleze la legea darii in plata. Notificarea ofera clientului optiunea de a cere bancii sa negocieze termenii contractului de credit, precum si varianta de initia procedura de cedare a imobilului catre banca si de a scapa astfel de datorii. In cazul in care clientul initiaza cererea de dare in plata pentru a incerca o negociere cu banca, acesta trebuie sa precizeze si conditiile mai favorabile pe care doreste sa le obtina.

"Eu ca sa fiu reclamant, ca si consumator, am solicitat ceva si nu mi-a acordat banca. Am facut notificare nu ca sa dau imobilul, ca sa poata sa depuna contestatie, ci invers, am vrut efectiv sa negociez cu banca, iar aceasta a refuzat. (Negocierea cu banca, n.r.) este o etapa a procesului de dare in plata", a spus Marius Vicentiu Coltuc.

Prima zi de convocare la notar trebuie stabilita (prin notificare) la cel mult 30 de zile libere, perioada in care se suspenda orice plata catre creditor, precum si orice procedura judiciara sau extrajudiciara demarata de creditor sau de persoane care se subroga in drepturile acestuia indreptata impotriva consumatorului sau a bunurilor acestuia. Cu cel putin 3 zile libere inainte de prima zi de convocare la notarul public, partile transmit acestuia informatiile si inscrisurile necesare incheierii actului de dare in plata. Toate costurile notariale si, dupa caz, ale executorului judecatoresc sau ale avocatului, se suporta de catre debitor.

In termen de 10 zile de la data comunicarii notificarii, creditorul poate contesta indeplinirea conditiilor de admisibilitate a procedurii reglementate de legea darii in plata. Cererea se judeca de in circumscriptia in care isi are domiciliul consumatorul. Apelul impotriva hotararii pronuntate la contestatia creditorului se depune de partea interesata in termen de 15 zile lucratoare de la comunicare si se judeca cu celeritate. In situatia in care se admite contestatia formulata de creditor, partile vor fi puse in situatia anterioara indeplinirii demersurilor prevazute de prezenta lege.

In termen de 10 zile de la data respingerii definitive a contestatiei, creditorul are obligatia sa se prezinte, in conformitate cu notificarea prealabila a debitorului, la notarul public indicat in cuprinsul acesteia. In situatia in care creditorul nu se conformeaza dispozitiilor prevazute de lege, debitorul poate cere instantei sa pronunte o hotarare prin care sa se constate stingerea obligatiilor nascute din contractul de credit ipotecar si sa se transmita dreptul de proprietate catre creditor. Pana la solutionarea definitiva a cererii, se mentine suspendarea oricarei plati catre creditor.

Coltuc: O sa fie contestate toate notificarile de dare in plata

"O sa fie contestate absolut toate, pot sa va spun de acum. Au inceput cu certitudine sa vizioneze imobilul, desi in lege nu se prevede nicaieri asa ceva, contestatii … Ideea este ca ei nu sunt prejudiciati, pentru ca acestia (clientii, n.r.) deja nu achita, iar principalul risc al bancii ar fi fost ce? Plata ratelor? Ei oricum nu mai plateau. Prin urmare nu exista un risc pentru banci. Vor contesta in absolut toate (cazurile, n.r.) zic eu”, a afirmat avocatul.

Mai multe dintre bancile mari au anuntat deja ca vor contesta cazurile de dare in plata.

Potrivit unei declaratii, de la finalul saptamanii trecute, a secretarului de stat din Ministerul Finantelor Publice Gabriel Biris, aproximativ 300 de persoane au notificat bancile despre initierea procedurilor de dare in plata.

La mijlocul saptamanii trecute, la Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) au fost inregistrate 100 de solicitari de dare in plata, majoritatea dintre aceste persoane avand credite in franci elvetieni, garantate cu apartamente cu doua sau trei camere, in timp ce gradul de indatorare a familiilor depaseste 90%.

Credit Europe Bank si Bancpost sunt printre principalele banci carora le-au fost adresate solicitarile de dare in plata, potrivit AURSF.

Sursa foto: Piotr Adamowicz/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri