Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 54/2016, adoptata la presiunile constante pe care transportatorii rutieri le-au facut asupra Guvernului si Parlamentului si care incalca flagrant Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European, produce deja efecte. Dar, dincolo de plafonarea si inghetarea tarifelor RCA, ceea ce nu se poate numi mai deloc caracteristic unei economii de piata libera constituie "reglementarea" elementelor care compun aceste preturi, precum cota de profit, cheltuielile fixe aferente chiriilor sau salariilor sau cele variabile.

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat, intr-o sedinta speciala, raportul cu privire la determinarea tarifelor de prima maxime pentru asigurarea obligatorie de raspundere civila auto (RCA) pentru pagube produse tertilor prin accidente de vehicule, potrivit art. 36, alin.3 din OUG nr. 54/2016, realizata in urma "conlucrarii" intre toate partile implicate.

Potrivit ASF, formula de calcul cuprinde frecventa daunelor, dauna medie, daunele intamplate, dar neraportate (IBNR), inflatia daunelor si incarcarea de siguranta, care determina prima de risc, la care se adauga cheltuielile de achizitie si administrare, fixe si variabile, precum si incarcarea de Bonus/Malus (15%). Din bunavointa conducatorilor, intreprinderile de asigurari, vor avea dreptul la o cota de profit de 1%. Pierderea nu a fost luata in calcul, deoarece aceasta nu are cum sa existe intr-un tarif RCA planificat.

Cheltuielile de achizitie si administrare ale inteprinderilor de asigurare cuprind o cota de 25%, in care intra contributiile asiguratorilor la fondurile de garantare si compensare a daunelor (FGA, Fondul pentru victimele strazii, Fondul Carte verde) de 8%, cheltuielile cu retelele de distributie si/sau intermediarii din piata (brokeri) - 10%, costul de capital de circa 2%, si cheltuieli proprii variabile (5%). La aceasta se adauga o cota fixa de cheltuieli administrative cu salarii, chirii etc., in suma de 70 lei per unitate de expunere, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru persoanele juridice.

De exemplu, pentru un autovehicul de transport marfa cu masa peste 16 tone detinut de o persoana juridica, rezulta o prima maxima de 7.534 de lei, iar in cazul autovehiculelor de transport de persoane cu o capacitate de peste 40 de locuri, aplicarea metodologiei de tarifare a condus la o prima maxima de 6.600 lei. Totodata, pe segmentul autovehiculelor cu o capacitate cilindrica intre 1.201-1.400 cmc, detinute de persoane fizice din categoria de varsta 31-40 de ani, tariful maxim este de 610 lei.

"Metodologia de calcul al tarifelor maxime si indicatorii folositi au facut obiectul consultarilor cu principalii parteneri de dialog implicati in problematica RCA – asociatiile patronale ale transportatorilor, precum si societatile de asigurari care opereaza pe piata RCA. Tarifele maxime stabilite de ASF, potrivit legii, vor fi transmise Ministerului Finantelor Publice, care le va supune aprobarii Guvernului", potrivit comunicatului ASF.

Inghetarea tarifelor RCA incalca Directiva 2009/138/CE

Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind accesul la activitate si desfasurarea activitatii de asigurare si de reasigurare (Solvabilitate II) precizeaza clar faptul ca "statele membre nu mentin si nu introduc notificarea prealabila sau aprobarea majorarilor de tarife propuse, decat ca element al unui sistem general de control al preturilor." Romania nu are un sistem general de control al preturilor, cu atat mai mult un cadru care sa se refere strict la piata de asigurari.

Asadar, o prevedere imperativa dintr-o directiva europeana, la care legislatia interna ar trebui sa se conformeze, este incalcata de Romania prin OUG nr. 54/2016. Trebuie subliniat faptul ca sunt create premisele ca Romania sa fie sanctionata pentru incalcarea legislatiei comunitare.

In sustinerea inghetarii pretului politelor RCA, se invoca Legea concurentei nr. 21/1996, care prevede, printre altele, ca "pentru sectoare economice determinate si in imprejurari exceptionale, precum: situatii de criza, dezechilibru major intre cerere si oferta si disfunctionalitate evidenta a pietei, Guvernul poate dispune masuri cu caracter temporar pentru combaterea cresterii excesive a preturilor sau chiar blocarea acestora".

Insa Ordonanta de Urgenta nu are la baza o analiza financiara solida a pietei de transporturi din Romania, prin care sa se constate, fara echivoc, ca aceasta piata se afla intr-o situatie de criza. Mai mult, in opiniile publice exprimate, reprezentantii transportatorilor nu au adus dovezi concludente, bazate pe indicatori financiari ai industriei de transport cu privire la situatia de criza pe care au sustinut-o permanent in dezbaterile cu Guvernul si Parlamentul.

Conform informatiilor publice, primele zece companii de transport rutier, care impreuna detin mii de camioane, au inregistrat, in 2015, o dublare a profitului net, fara a lua in calcul companiile pe pierdere. In 2015, s-au vandut in Romania aproape 7.000 de camioane noi, in crestere cu 45%, ritm de crestere pastrat si in prima jumatate a acestui an.

Sursa foto: Agerpres

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri