Consumatorii romani de servicii bancare ar putea beneficia, in curand, de o lege care sa stabileasca foarte clar ce drepturi si obligatii au in raport cu bancile in ceea ce priveste comisioanele. Este vorba de actul normative care transpune Directiva UE 92/2014 in legislatia nationala, al carei termen de transpunere a expirat din septembrie 2016.

Consumatorii romani se servicii bancare ar putea beneficia, in curand, de o lege care sa stabileasca foarte clar ce drepturi si obligatii au in raport cu bancile cu privire la comisioane. Este vorba de actul normative care transpune Directiva UE 92/2014 in legislatia nationala. Termenul de transpunere a expirat din septembrie 2016.

Dupa mai multe incercari, Autotitatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a publicat recent “forma actuala a proiectului privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plati, schimbarea conturilor de plati si accesul la conturile de plati cu servicii de baza”.

De data aceasta este vorba de un proiect de Lege, nu de Ordonanta de Guvern in variantele anterioare, care stabileste drepturile si obligatiile consumatorilor de produse bancare.

Apare termenul de consumator vulnerabil

Printre cele mai importante drepturi se afla accesul la informatii clare si simplificate cu privire la costurile pe care le presupune detinerea unui pachet de servicii de baza, accesul gratuit la o serie de servcii si facilitatile suplimentare acordate consumatorilor vulnerabili.

Citeste si:
Finantele au imprumutat, vineri, 45 de milioane de lei de la banci
Finantele au imprumutat,...

Conform proiectului, consumator vulnerabil din punct de vedere financiar este cel al carui venit lunar nu depaseste echivalentul salariului de baza minim brut pe tara sau al carui venit din ultimele sase luni nu depaseste echivalentul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata cumulat pentru ultimele sase luni.

Potrivit documentului, un cont de plati cu servicii de baza cuprinde urmatoarele servicii: servicii care permit toate operatiunile necesare pentru deschiderea, administrarea si inchiderea unui cont de plati; servicii care permit depunerea de fonduri intr-un cont de plati; servicii care permit retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene, dintr-un cont de plati la ghiseu sau la bancomate, in timpul sau in afara programului de lucru al institutiei de credit; efectuarea de operatiuni de plata printr-un card de plata, inclusiv plati online, transferuri de credit, inclusiv ordine de plata programata la, dupa caz, terminale bancare, la ghisee si prin intermediul facilitatilor online ale institutiei de credit, debitari directe.

Pentru ce servicii nu se vor mai plati comisioane?

In cazul consumatorilor vulnerabili din punct de vedere financiar, institutiile de credit ofera gratuit anumite servicii, cum ar fi deschiderea, administrarea si inchiderea unui cont, depunerea de fonduri intr-un cont, sau retragerea de bani in tara, se mentioneaza in proiect. Pentru alte tipuri de operatiuni, bancile ofera clientilor respectivi o serie de facilitati.

In cazul consumatorilor care nu indeplinesc conditiile pentru a fi cosiderati vulnerabili, bancile vor oferi gratuit serviciile care permit toate operatiunile necesare pentru deschiderea, inchiderea unui cont de plati si retragerile de numerar de pe teritoriul Uniunii Europene. In plus, acestea vor putea percepe “comisioane rezonabile” pentru alte servicii, insa acestea vor fi stabilite in functie de anumiti indicatori, precum nivelul veniturilor nationale, comisioanele medii percepute pentru serviciile furnizate privind conturile de plati etc.

Citeste si:
CSALB: Rata de refuz a bancilor a scazut la jumatate
Alexandru Paunescu (CSALB):...

De asemenea, bancile vor pune la dispozitia consumatorilor un document de informare cu privire la comisioane, pentru a-i ajuta sa compare cu usurinta comisioanele din piata interna in ansamblu. Documentul trebuie sa contina costurile aferente tuturor serviciilor cuprinse in lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plati la nivel national.

Documentul de informare trebuie sa fie succint, separat de alte documente, prezentat si aranjat in pagini, astfel incat sa fie clar si usor de citit, cu caractere de dimensiuni lizibile.

Site-uri de comparat comisioane

Proiectul de act normativ prevede si infiintarea cel putin a unei pagini web de comparare a comisioanelor, pentru a oferi consumatorilor posibilitatea de a obtine informatii impartiale cu privire la comisioane si dobanzi. Site-urile pot fi administrate de o autoritate publica si/sau de asociatiile de consumatori luate in evidenta de ANPC.

Totodata, pentru a permite consumatorilor sa schimbe contul de plati, proiectul prevede o procedura clara, rapida si sigura prin care prestatorii vor schimba conturile de plati, inclusiv conturile de plati cu servicii de baza. Aceasta procedura este urmata atunci cand consumatorii doresc sa isi schimbe conturile de la un prestator la altul, dar si atunci cand vor sa faca schimbul intre conturi de plati diferite in cadrul aceluiasi prestator.

Citeste si:
Angajatii din institutiile statului le inchid telefonul investitorilor
Angajatii din institutiile...

“Orice comision pentru serviciul de schimbare a conturilor percepute de prestatorii de servicii de plata ar trebui sa fie rezonabil si sa corespunda costului real suportat de prestatorii de servicii de plata”, se mentioneaza in document.

Sursa foto: Shutterstock, Copyright: baranq

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
ANPC a aplicat amenzi in valoare de peste 700.000 de lei pe litoral