Directiva europeana privind serviciile de plata PSD 2 (Payment Services Directive) a intrat in vigoare in majoritatea tarilor europene. S-a vorbit in ultimul an foarte mult despre caracterul revolutionar al acestei masuri si despre schimbarile majore pe care le va aduce. Pentru a lua pulsul pietei in legatura cu aceasta directiva, Deloitte a realizat doua sondaje independente ale caror rezultate le puteti citi in materialul de mai jos.

Directiva europeana PSD 2 ( Vocea bancilor VoB) este unul dintre cele doua sondaje si a fost realizat cu participarea a 90 de banci din spatiul UE, cu scopul de a analiza gradul de pregatire al acestora privind trecerea la era “open banking”, cu o concentrare mai mare asupra regiunii CEE, conform comunicatului de presa emis de catre companie.

Cel de-al doilea sondaj se numeste Directiva europeana PSD2 ( Vocea clientilor VoC) si analizeaza preferintele in materie de digital banking ale clientilor si masura in care sunt acestia pregatiti sa adopte servicii inovatoare, facilitate de PSD 2.

“Directiva PSD2 nu va avea un impact imediat de tip ‘big bang’ in sectorul serviciilor financiare, pe termen scurt. Totusi efectele sale, care vor avea loc gradual, vor fi ireversibile. Rivalii PSD2 vor trebui sa investeasca in cresterea gradului de incredere si in cresterea notorietatii in randul consumatorilor pentru a dezvolta noi oportunitati”, a spus Andrei Burz-Pinzaru, Managing Partner Reff & Asociatii, societatea de avocati reprezentand Deloitte Legal in Romania.

“Pentru banci, PSD2 este un mesaj clar de a deveni proactive in eforturile lor privind transformarea digitala. Datorita naturii inchise si reglementate a sistemului bancar, serviciile bancare au stat departe de ofertele digitale inovatoare furnizate de sectoarele eCommerce si FinTech. Prapastia fata de experienta consumatorului a continuat sa se adanceasca. Multe procese bancare nu au fost inca digitalizate sau nu pot fi accesate online de catre clienti”, a adaugat Dimitrios Goranitis, Partener servicii de risc si reglementare Deloitte Romania.

Sondaj: 3 din 4 romani sunt...
Citeste si: Sondaj: 3 din 4 romani sunt nemultumiti de infrastructura tarii

Care sunt principalele concluzii ale sondajelor
Directiva PSD2

  • Bancile din Europa Centrala si de Est (ECE) au tendinta de a fi mai putin agresive in ceea ce priveste strategiile lor PSD2 fata de bancile din Europa de Vest Au aparut doua grupuri distincte de banci ECE - Pretendentii, reprezentati de bancile traditionale universale de mari dimensiuni, sunt jucatorii cei mai deschisi la oportunitatile generate de PSD2. O majoritate importanta a acestora urmareste o strategie de cooperare ce implica si alte parti. Pe de alta parte, minimalistii sunt de obicei jucatorii de dimensiuni medii si mai mici care urmaresc deseori o abordare care se limiteaza doar la o conformitate defensiva sau inca nu s-au hotarat in ceea ce priveste strategia lor. In schimb, o parte insemnata a bancilor occidentale au o strategie PSD2 agresiva, care urmareste sa castige cota de piata.
  • Se estimeaza ca impactul cel mai puternic va fi resimtit pe segmentul de retail banking, in ceea ce priveste platile si creditarea clientilor. Multe banci au in vedere aliante cu companiile fintech Bancile ECE au declarat un nivel ridicat de interes in parteneriate cu companiile fintech sau cu alti jucatori terti. Atat bancile din regiune cat si cele occidentale estimeaza ca PSD2 va avea cel mai mare impact in segmentul retail banking si asupra celui dedicat IMM-urilor, domeniile precum platile si creditele de consum reprezentand oportunitati cheie.

  • Majoritatea bancilor considera PSD2 o oportunitate, insa sunt in continuare constiente de amenintarile acesteia asupra modelelor lor de afaceri. In vreme ce bancile din ECE sunt usor mai preocupate din cauza jucatorilor fintech, bancile occidentale considera ca bancile traditionale sunt cel mai bine pozitionate pentru a beneficia de pe urma PSD2. Noile banci pretendente digitale au fost, de asemenea, percepute destul de puternic drept amenintari si, in mod surprinzator, companiile mari din domeniul tehnologiei, precum Google si Amazon, nu sunt percepute deocamdata drept concurenti majori, in ciuda capacitatii dovedite a acestora de a transforma piata platilor.
  • Bancile din Vestul Europei sunt, in general, mai avansate in implementarea PSD2, in ECE PSD 2 se implementeaza cu mai multe viteze In general, bancile mari din Vestul Europei tind sa fie intr-un stadiu mai avansat in ceea ce priveste programele lor PSD2 decat cele din ECE. Pana in prezent, bancile si-au dedicat majoritatea resurselor pentru a raspunde la PSD2 din punctul de vedere al conformitatii, nu din punct de vedere strategic. Exista diferente semnificative in randul tarilor din ECE, partial generate de ritmul diferit al proceselor legislative pe plan national - in cateva tari, legislatia va fi amanata pana in mijlocul anului 2018 si catre finalul acestuia, indicand un 2018 aglomerat pentru majoritatea bancilor din ECE.
  • Clientii sunt pregatiti? Folosirea canalelor bancare digitale a crescut in regiune Majoritatea clientilor bancari din ECE folosesc in continuare canale bancare multiple, in ciuda migrarii constante catre digital si catre mobilitate. Regiunea ECE poate fi impartita in doua grupuri distincte: daca Romania si Bulgaria se mentin sub cota de 20% din canalele bancare digitale, piete digitale mai mature ca Polonia, Ungaria, Slovacia si Republica Ceha ajung deja la 70%.
  • Aproape o cincime din clientii bancari din ECE sunt captivi ai sucursalelor sau ai Internetului - o oportunitate clara pentru pretendentii digitali PSD2 In ciuda penetrarii ridicate a Internetului si a telefoanelor mobile in multe tari, peste 11 milioane de clienti ai bancilor din ECE raman „captivi ai sucursalelor” sau „ai Internetului” - utilizatori care prefera sa isi desfasoare toate activitatile bancare online sau pe telefoanele mobile, insa sunt constransi sa apeleze la sucursale sau la operatiuni bancare pe Internet, deoarece multe tranzactii nu sunt inca digitalizate sau acceptate de aplicatiile de servicii bancare prin intermediul telefonului mobil. Acest segment reprezinta o oportunitate clara pentru ca pretendentii PSD2 sa isi castige relatia cu clientii directi prin oferte digitale avansate, care profita de PSD2. 42% dintre clientii ECE pe canale multiple si digitale au mentionat canalele digitale mai avansate drept unul dintre principalele cinci motive pentru schimbarea furnizorului de servicii financiare.
  • Pretendentii PSD2 vor trebui sa construiasca incredere si sa creasca notorietatea in randul clientilor pentru a profita de oportunitatile pietei Adoptarea de catre clienti a noilor servicii activate de PSD2 si disponibilitatea acestora de a-si exprima acordul privind comunicarea datelor din cont catre alte parti vor fi decisive pentru succesul mai amplu al PSD2. In ciuda faptului ca 26% din clientii bancilor din ECE afirma ca s-ar simti confortabil sa imparta informatii legate de conturile lor cu alta banca in schimbul unor servicii online noi, gradul de informare al clientului mediu din ECE cu privire la open banking si beneficiile sale ramane scazut. Este evident ca, pentru a beneficia de oportunitatile generate de PSD2, pretendentii PSD2 vor trebui sa investeasca in notorietatea beneficiilor pe care ofertele lor PSD2 le aduc.
  • Nu se estimeaza niciun efect „big-bang” al PSD2 - cel mai mare impact asupra pietei este posibil abia dupa unul pana la trei ani PSD2 are un potential disruptiv clar, insa adoptarea pe piata va fi un proces de lunga durata: majoritatea bancilor din ECE si din vestul Europei estimeaza ca impactul cel mare al PSD2 se va resimti dupa unul pana la trei ani de la data intrarii sale in vigoare. Anumite banci din Vestul Europei sunt mai optimiste si estimeaza ca vor exista efecte inca din primul an. Cu toate acestea, conform estimarilor generale, PSD2 nu va avea un impact de tip „big bang”. In schimb, efectul sau va fi treptat si ireversibil. Printre motivele care duc la un orizont de timp mai larg se numara partile care inca mai lipsesc din cadrul de reglementare, de lipsa unor orientari clare pentru perioada tranzitorie si lipsa unor standarde API unificate, urmate de relatiile dintre banci si terti inca netestate in conditii reale, precum si educatia clientilor.

PSD 2 va permite oricarui furnizor extern de servicii financiare sa se conecteze la sistemele bancare, astfel ca platile online si piata serviciilor de informatii cu privire la conturi se va deschide pentru noii actori ai acestei piete, punand capat monopolului pe care sectorul bancar l-a detinut asupra conturilor consumatorilor si asupra tranzactiilor privind platile. Scopul PSD 2 este acela de a creste concurenta in statele membre UE prin promovarea inovatiei, deschizand astfel piata bancara catre furnizorii terti care nu sunt supusi aceluiasi grad de reglementare (TPP), precum si catre companiile FinTech. Un element important al acestei reglementari este acela ca bancile vor fi obligate sa-si deschida platformele prin intermediul asa-numitelor API (interfete catre aplicatiile interne) pentru a permite tertilor accesul la date pana acum privilegiate si a le permite initierea de plati in numele consumatorilor.

Sursa foto: Rawpixel.com / Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
287 de fintech-uri s-au inscris in a treia runda Elevator Lab