Adrian Dinculescu, Partnership & Alliances Manager la Namirial, crede ca nevoia generatiei millennials de a accesa mai usor produsele bancare, fara prea multe hartii, este valabila pentru toate generatiile, chiar daca millennials sunt mai inclinati sa acceseze tehnologiile noi. “Este o tendinta a bancilor de a oferi servicii online, dar sa nu uitam ca acestea implica riscuri legale, trebuie sa avem in vedere identificaea clientilor. Cand oferim servicii online, trebuie sa avem in vedere multe detalii tehnice: chatbox, virtual assistants etc”.

Acesta a remarcat ca Romania nu este aliniata la tendintele internationale de implementare a solutiilor de semnatura biometica, ajunsa la acoperire de 100% in tarile vestice si chiar in regiune.

“In Romania nu s-a intamplat, cu mici exceptii si acelea cu oarecare deviatii de la standard, nu am facut prea multe progrese in directia paperless. Au aparut cateva solutii de creditare online, sunt si altele in curs de implementare si probabil vom vedea inca 4-5 produse live pana la finalul anului. Dar nu toate sunt 100% online, inca trebuie sa mergi in sucursala pentru cateva hartii”, a explicat Dinculescu.

Javier Montes Pita, Head of Retail, ING Bank, crede ca tinerilor le face placere sa fie conectati, asa ca cer bancilor sa ofere experiente diferite si speciale.

Edenred a lansat platforma de...
Citeste si: Edenred a lansat platforma de tip e-commerce pentru IMM-uri

“Sunt multe asemanari intre Spania si Romania. In ambele piete, clientul este in centrul preocuparilor noastre. Am fost intai costumer centric si abia apoi digital. Acum 5 ani, cand am pus pariul pe digital in Spania, nimeni nu credea ca activitatea bancii se va muta atat de repede pe mobil. Acum am ajuns la 100% din functionalitatile bancii pe mobil. Nu este cazul in Romania inca, nu avem acelasi procent, dar mergem in aceeasi directie. Mobile ete prioritar, mai ales ca 75% din interactiunea cu clientii se deruleaza pe device-urile mobile”, a explicat oficialul ING.

Thanos Psathas, Deputy CEO, Piraeus Bank Romania, este de acord cu nevoie de mutarea bankingului in online si mobile, dar subliniaza ca oamenii inca au nevoie de interactiune directa, de discutii. “Inca sunt restrictii in Romania privind 100% online, dar cautam solutii ca sa fie fully mobile, online, digital. Avem deja solutii pentru identificarea online”.

Vish Sowani, European Head of Fintech Engagement and Strategic Partnerships, Visa, a subliniat ideea ca, indiferent de ce produse ofera si in ce medii, bancile trebuie sa vanda, in primul rand incredere. “Millennials sau nu, clientii vor pleca daca nu le dati ce au nevoie si daca nu ii tratezi asa cum isi doresc. Bankingul se schimba, dar increderea ramane esentiala pentru a construi o relatie cu clientii. Apoi, dupa incredere si siguranta, bancile trebuie sa fie flexibile, sa se adapteze”.

Ce facem cu aspectele legale si de reglementare?

Alina Stancu Birsan, partner, PeliFilip, a declarat ca bancile au nevoie nu doar sa incheie contracte valabile, ci sa se asigure ca acel contract poate fi pus in executare in instanta. “Regulile evolueaza permanent, fie ca vin din legislatia europeana, fie ca vin din cea interna, dar sunt cazuri in care nu exista multe precedente. De exemplu, judecatorii primesc acum CD-uri cu documentele care pana acum veneau in forma fizica. Sau sunt cazuri mai complicate, cand o parte a semnat pe hartii si cealalta electronic”.

Parteneriat Visa - Wirecard...
Citeste si: Bancile pot cumpara de la Wirecard solutia de portofel digital a Visa

Toate aceste provocari legislative vin in paralel cu PSD2 si GDPR, doua reglementari importante ce aduc schimbari semnificative si multe lucruri de adaptat. “In mod clar, GDPR este vedeta acestei perioade, pentru ca se apropie termenul si presiunea este mare, dar si PSD2 implica multa activitate si semne de intrebare. Asteptam sa vedem lucruri mai clare si din partea BNR”, a mai spus Alina Stancu Birsan.

Rodica Tuchila, Director & Leader of Digitalization Task Force, Romanian Association of Banks, a vorbit despre eforturile bancilor de a face progresele in directia digitalizarii, dar si eforturile de armonizare si adaptare a legislatiei, care are inca bariere in digitalizarea completa.

“Cred ca exista cerere pe piata pentru servicii digitale din partea tuturor categoriilor de varsta. In mod evident, millennials au abilitati tehnologice naturale, dar tehnologia a pastruns in viata noastra de zi cu zi, a tuturor. Sunt doua paliere de catre trebuie sa tinem cont: apar multe produse si servicii noi, bazate pe tehnologiile digitale, intre banci, dar si cu furnizori din afara sistemului bancar”.

Rodica Tuchila a reamintit ca, in curand, pe piata locala vor fi lansate plati instant in lei, in aproximativ 10 secunde.

Dimana Vlaeva (DCA Romania)...
Citeste si: Piata vanzarilor de creante bancare, pe cale de disparitie?

Insa, desi nevoia de inovatie digitala este tot mai mare, inca exista multe bariere la nivel legislativ, in implementarea serviciilor bancare 100% online. “Exista acel acord al clientului pentru consultarea bazelor de date ANAF, care trebuie dat in forma scrisa si, mai nou, cu semnatura electronica cu certificat calificat. Discutiile cu autoritatile continua, rezultatul va depinde de legea semnaturii electronica, pentru care exista mai multe proiecte”, a mai spus Rodica Tuchila.

Conferinta Future Banking este organizata de wall-street.ro in parteneriat cu Banca Transilvania si Visa. Evenimentul este sponsorizat de EFSE, Namirial Group, TBI Bank, Patria Bank, Pelifilip si Apero.

Credit foto: Ovidiu Udrescu