Intrebat cum isi imagineaza viitorul inteligent al Romaniei, oficialul Mastercard a precizat ca "sunt tari care au reusit sa aiba orase fara cash, avand in vedere ca, mai nou, plata este doar o componenta dintr-o experienta 360", iar Romania ar trebui sa tinda spre acelasi ideal.

"Plata devine o bucatica mica din experienta de zi cu zi a consumatorului [...] Plata cu cardul se spune ca este mai scumpa, dar vorbim despre unele comisioane pentru ca este si transparenta, in comparatie cu cash-ul. De exemplu, primul curier din Romania a inceput sa accepte plata cu cardul la livrare acum 2 ani. Ca nu merge asa de bine...stim asta. Toata lumea asteapta cunoscutul bacsis", a declarat Miron la Smart Future, conferinta organizata de wall-street.ro cu sprijinul Mastercard, eMag, Telekom, Bitdefender, Teams si Automobile Bavaria.

Solutii de plata in orasele inteligente pentru a usura viata de zi cu zi

Plata cu cardul in transportul in comun trebuie sa devina o realitate in tot mai multe orase inteligente

Dupa ce in 2008 Primaria Sibiu instala in transportul public primii turnicheti care acceptau plata cu cardurile Mastercard contactless, intr-un proiect cu BRD, de la inceputul acestui an un nou proiect implementat de BCR, Global Payments si Telekom Romania permite plata contactless cu orice card, fie ca este Mastercard sau Visa.

Lantul de florarii Floria va...
Citeste si: Lantul de florarii Floria va termina 2018 cu vanzari de 7 milioane lei

Pornind de la exemplul Sibiului, Cezar Miron sustine ca orice municipalitate trebuie sa aiba in vedere aceasta solutie pentru a rezolva problema tichetelor in transportul in comun. "De ce, cand cobori in Gara de Nord si vii din provincie, sa nu poti sa platesti un bilet RATB fara sa mai cauti toneta care vinde bilete. Poti sa platesti simplu contactless cu un card emis de o banca din Suceava doar prin apropierea cardului", isi imagineaza specialistul Mastercard.

In plus, asa cum se intampla in alte capitale europene, Londra de exemplu, autoritatile pot optimiza costul calatoriilor pe sistem "tap in, tap out", ceea ce inseamna ca, daca un client face 11 calatorii intr-o zi si plateste cu cardul, operatorul de transport poate sa ii optimizeze costul si sa nu il taxeze pentru 11 calatorii, ci sa il taxeze pentru un abonament de o zi.

Eterna problema a administratorilor de bloc: plata intretinerii!

Pentru orice locatar, plata intretinerii este un lucru banal, mai putin atunci cand nu ai cash la tine in ziua de intretinere. In ultima perioada, insa, multe asociatii de proprietari au apelat la firme care ofera platforme de e-commerce pentru incasarea intretinerii, dar acest lucru poate fi simplificat si daca administratorul dispune de un mPOS atunci cand solicita locatarilor intretinerea.

Liviu Arsene, Bitdefender: Ce...
Citeste si: Arsene, Bitdefender, despre vulnerabilitatile informatice din case

Plata amenzilor direct la POS-ul agentului de circulatie

In opinia reprezentantului Mastercard, plata amenzilor de circulatie se poate face foarte usor pe loc, fara ca agentul de circulatie sa mai gestioneze cash-ul. Politistii pot utiliza si ei un mPOS, iar soferii care au incalcat regulile poate sa isi plateasca direct amenzile.

Nu in ultimul rand, pe baza datelor Mastercard privind comportamentul de plata al consumatorilor, autoritatile pot crea sisteme de analiza a datelor, care sa identifice in ce zone cheltuiesc mai mult turistii straini sau pe ce atractii platesc mai des cu cardul.

De ce plata prin QR Code, folosita masiv in tari precum India sau Pakistan, nu va fi o prioritate a Mastercard in Romania?

"Ei (cei din India si Pakistan) nu aveau o mostenire in spate. Porneau de la zero si aveau nevoie de ceva urgent. De ce nu variata de QR codes? In Romania, in schimb, avem un pool destul de mare de carduri si acceptare relativ buna in orasele mari, dar solutia nu a fost suficient testata din punct de vedere al securitatii. Daca ne gandim la QR code, si in India nu exista pe standard EMV (de abia acum cateva luni QR Code a scos un standard EMV), noi ca romani suntem foarte sensibili la acest cuvant - securitate", a explicat Cezar Miron.

Probleme tehnice pentru o...
Citeste si: Probleme si la BRD: o parte din clienti nu au mai putut plati online

In plus, oficialul Mastercard crede ca si ergonomia platii descurajeaza platile QR, pentru ca dureaza o secunda sa apropii cardul de POS (sistemul platii contactless), in timp ce un cod QR trebuie scanat de catre consumator cu un telefon care nu intotdeauna este cel mai bun.

"Cat iti ia sa bunghesti unde este QR code-ul, sa il scanezi si sa faci tranzactia. In plus, ai nevoie de acces la Internet si nu toata lumea are un abonament cu date incluse. Poate cand isi va dovedi capabilitatile de securitate, in timp, il vom adopta si noi, dar mai degraba noi credem in contactless si NFC. Acelasi telefon, cu aplicatie, poate fi folosit la POS si credem ca asta este solutia care va merge mai bine", a mai declarat Miron, expunand motivele pentru care pariul Mastercard este in directia platilor contactless.

Acum, de bine de rau, incepand cu primele proiecte de tranzit si de plata a utilitatilor in online, am educat populatia sa foloseasca plasticul. Cat ne va lua de acum incolo sa mutam partea aceasta in QR codes? Este o solutie temporara, nu o negam sau spunem ca nu este buna, dar credem ca este complementara - Cezar Miron, Mastercard

El crede ca, daca piata ar trece pe QR code, se vor muta si costurile dinspre acceptare catre emitere, iar schemele de plata trebuie "sa convinga 40 de banci sa isi faca o aplicatie si sa isi puna un card acolo, aceasta fiind o tranzactie de tip card on file".

Mai mult, potrivit managerului Mastercard, nici terminalele nu mai sunt atat de scumpe. "Acum 2-3 ani un POS costa 300 si ceva de euro, acum gasim terminale si la 150 de euro. Mai mult, un mPOS care nu da chitanta costa in jur de 80 de euro", a subliniat Cezar Miron.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu