Romania se afla in plina revolutie digitala, sustine reprezentantul ING. Faptul este demonstrat de ritmul de adoptie foarte rapid si de gradul de utilizare foarte ridicat inregistrate cu ING Pay (solutia de plata cu mobilul), cele mai bune din toate tarile in care banca a lansat acest produs, si de cresterea accelerata a accesarii serviciilor digitale oferite de banca.

“In ianuarie 2018 am avut 7,5 milioane de logari in Home’Bank. In octombrie, am inregistrat 11,1 milioane de contacte. Este o crestere de aproape 50% in 10 luni. Pentru mine este interesant, pentru ca nimic nu creste cu 50% intr-un timp atat de scurt daca nu am fi in mijlocul unei revolutii. Iar succesul ING Pay a demonstrat asta. Avem deja 50.000 de clienti inrolati in acest sistem. Inseamna ca utilizatorii sunt pregatiti pentru servicii digitale”, a punctat Javier Montes Pita.

Valul digitalizarii, oportunitate imensa pentru banci!

Potrivit acestuia, Romania prezinta un potential urias pentru crestere pe digitalizare, avand in vedere ca, din acest punct de vedere, este in urma tuturor tarilor din Europa, daca ne raportam la nivel de adoptie a solutiilor digitale financiare.

Mai mult, el considera ca romanii sunt pregatiti pentru aceasta “revolutie”, in special cei din marile orase. Ei simt nevoia sa lucreze cu o banca mai transparenta, care economiseste timp pentru ei si ii ajuta sa ia decizii inteligente, iar serviciile de mobile rezolva fixa ceste nevoi.

ING Pay, optiunea de plata cu...
Citeste si: ING Pay atinge 50.000 utilizatori. Cate plati s-au facut prin telefon

“Ambitia noastra pentru urmatoarele luni este sa continuam sa crestem si sa profitam de aceste oportunitati din zona digitala. In cei aproape 25 de ani de cand este in Romania, ING a crescut organic (singura banca din top 10 care a crescut exclusiv organic). Continuam la fel si credem ca acest val al digitalizarii pe care suntem ne va permite in viitor o crestere organica prin a fi relevanti clientilor si a le oferi experiente diferite, cum facem de 25 de ani incoace”, a mai spus oficialul bancii.

El a adaugat faptul ca banca si-a crescut baza de clienti cu 15% in fiecare an, in ultimii 3-4 ani, ceea ce reflecta perceptia clientilor fata de brand si fata de serviciile oferite. Mai mult, cresterea vine si din faptul ca ING este banca cu cele mai multe recomandari adresate de clienti familiei si prientenilor.

“Este ca un bulgare de zapada. Cu cat lucreaza mai multi oameni cu ING, cu atat recomanda mai departe banca, iar cresterea este exponentiala. Cu digitalizarea va fi si mai usor. Obsesia noastra este sa fim cea mai recoamandata banca”, a subliniat Montes Pita.

Reactia rapida a clientilor este o consecinta a digitalizarii

In legatura cu reactiile clientilor la problemele tehnice din ultima perioada, reprezentantul bancii sustine ca acestea fac parte, practic, din procesul de digitalizarea, care aduce si o mai mare vizibilitate a serviciului, dar si o dinamica diferita, cu reactii mult mai rapide din partea clientului in momentul in care are o experienta neplacuta.

Vlad Stanilescu, Head of...
Citeste si: Stanilescu, ING: Am ajuns la peste 700.000 de clienti in Home'Bank

“In serviciile digitale asteptarile sunt mult mai mari, ceea ce inseamna ca, atunci cand avem probleme tehnice, clientii sunt mult mai vocali. Si orice se intampla in acea zona are un impact mai mare, mai ales cand ai 11 milioane de contacte pe luna. Dar aceasta este prioritatea noastra numarul 1, in care investim foarte multi bani, respectiv upgradarea sistemelor si tehnologiilor noastre”, a adaugat reprezentantul bancii.

Acesta a mai subliniat faptul ca romanii reactioneaza mult mai rapid decat clientii din alte tari si imediat ce observa o problema scriu pe retelele sociale.

Pentru perioada urmatoare, banca va continua sa imbunatateasca produsele si serviciile din zona digitala, mai ales ca in acest domeniu lucrurile se schimba foarte rapid, iar concurenta va fi tot mai acerba, pentru ca nu va mai veni doar dinspre bancile clasice.

“Cu noile reglementari aduse de PSD 2 (Directiva Serviciilor de Plati, revizuita, care urmeaza sa fi transpusa si in legislatia din Romania -n.r.), piata va fi tot mai deschisa si nu vom mai stii la cine sa ne uitam. Deci trebuie sa fim atenti la clientii nostri, sa fim siguri ca le intelegem nevoile. Daca vine cineva si face lucrurile mai bine decat noi, trebuie sa invatam de la el, dar in acelasi timp sa fim relevanti pentru clientii nostri”, a mai spus Javier Montes Pita.

iTux, castigatorul Startarium...
Citeste si: Ce start-up a castigat premiul de 50.000 euro la Startarium Pitch Day?

In opinia sa, revolutia digitala reprezinta o provocare pentru banca pentru ca, cu cat clientii devin mai digitali, cresc si asteptarile lor pentru servicii de calitate. “Daca faci ceva gresit, va fi mult mai vizibil. Digitalizarea in sine este o provocare cu un impact urias. Este o motivatie sa ne facem mai bine treaba, mentinand gradul de satisfactie a clientilor. In plus, in digitalizare trendurile se schimba foarte rapid, se poate ca peste 6 luni sa apara altele, de care inca nu stim, si va trebui sa ne adaptam”, a adaugat bancherul citat.

Economisirea ar trebui sa fie printre prioritatile romanilor

Si, daca din punct de vedere al digitalizarii, romanii sunt la fel de activi ca ceilalti europeni, la capitolul economisire nu suntem la fel de evoluati.

“Aceasta situatie a fost pentru mine o mare surpriza cand am venit din Spania, pentru ca acolo 90% din clienti au conturi de economii. Am fost suprins de numarul de clienti care economisesc pentru viitor, semnificativ mai scazut. Acum, cand dobanzile cresc, inflatia este relativ inalta, trebuie sa ai ceva bani deoprate. Trebuie sa exploram modalitati pentru a determina clientii sa economiseasca, pentru ca este un obicei foarte sanatos”, a explicat reprezentantul ING , mentionand ca stimularea economisirii reprezinta una din prioritatile bancii pentru 2019.

El este de parere ca nu exista o solutie standard care functioneaza in toate tarile, de aceea trebuie gasita formula potrivita la nivel local. Totusi, a amintit exemplul aplicat in Australia, unde fiecare plata se rotunjeste si diferenta dintre suma de plata si cea rezultata in urma rotunjirii merge direct intr-un cont de economii si, in mai multi ani, in acel cont se strang sume considerabile. Un alt exemplu este cel din Italia, unde functioneaza bine conturile de economii la care clientul nu are acces pana la o data prestabilita.

Partea de creditare, insa, este foarte bine dezvoltata comparativ cu celelalte tari in care ING activeaza. “Campaniile pe care le-am derulat au adus rezultate impresionante. In septembrie, 1 din 5 lei acordati sub forma de imprumut in Romania a venit de la ING. 22% din productia noua de credite de consum a provenit din ING”, a punctat Montes Pita.

La aceste rezultate au contribuit creditarea online (cu documentatie simplificata) si refinantarile.

ING analizeaza posibilitatea introducerii dobanzilor fixe la ipotecare

Pentru creditele ipotecare, banca analizeaza posibilitatea acordarii de imprumuturi cu dobanda fixa pe intreaga perioada de creditare, avand in vedere cresterea dobanzilor din piata in ultima vreme, care va continua si in 2019, a anuntat oficialul ING.

Si pe acest segment banca sustine ca si-a crescut cota de piata, cu o contributie in scadere din partea programului guvernamental Prima Casa.

Referitor la noul regulament de creditare adoptat de Banca Nationala a Romaniei (BNR), care intra in vigoare la 1 ianuarie 2019 si impune plafonarea gradului de indatorare la 40% pentru imprumuturile in lei, oficialul ING afirma ca nu va afecta rezultatele bancii, avand in vedere ca aceasta avea, deja, o abordare prudenta in aceasta privinta.

“Abordarea noastra fata de risc in acest domeniu este foarte prudenta, nu doar in Romania ci si in celelalte tari in care ING este prezenta. Din acest considerent, orice reglementare in domeniu ne afecteaza mai putin. (...) In privinta dobanzilor la creditele in lei, ne asteptam la cresteri anul viitor, dar noi vom ramane competitivi”, a mai spus Javier Montes Pita.

El a remarcat, totodata, faptul ca piata romaneasca este una “mai normala” decat cea din zona euro, pentru ca dobanzile sunt mai ridicate (in timp ce in zona euro raman aproape de zero de 3-4 ani). In aceste conditii, pentru o banca este mai usor sa-si gestioneze business-ul in Romania decat in zona euro.