Ministerul Muncii a elaborat un proiect de lege prin care isi propune completarea arhitecturii sistemului de pensii din Romania, prin acest cadru legislativ fiind permisa obtinerea unei pensii ocupationale suplimentare, un beneficiu pe care angajatorul il poate crea pentru angajatii lui, a declarat sambata, la Romania TV, ministrul Muncii, Marius Budai.

"Este un proiect de lege prin care ne propunem sa completam arhitectura sistemului de pensii din Romania. Ce anume vom propune in aceasta lege? Doua Directive europene. Una care sa creeze cadrul legal pentru activitatea si supravegherea institutiilor care furnizeaza servicii de pensii ocupationale si alta Directiva prin care avem posibilitatea sa crestem mobilitatea lucratorilor in statele membre prin acest cadru, prin imbunatatirea dobandirii si pastrarii dreptului la o pensie suplimentara.(...) Vom autoriza functionarea acestor administratori si a fondurilor de pensii ocupationale. Vom supraveghea activitatea lor. Iar prin crearea acestui cadru legislativ putem permite obtinerea unei pensii ocupationale suplimentare. Trebuie sa facem precizarea: este o pensie suplimentara distincta si in completarea tipurilor de pensie existente la aceasta data in Romania. Este o pensie facultativa, prin care se da posibilitatea angajatorilor sa decida si sa stabileasca o astfel de pensie pentru angajatii lui. Angajatul doar daca doreste poate participa si el la aceasta schema, este o pensie pe care angajatorul o poate crea, un beneficia pe care angajatorul il poate crea pentru angajatii lui", a explicat Marius Budai (foto), intrebat daca va aparea un nou tip de pensie, citat de Agerpres.

Conform Notei de fundamentare a proiectului, postat pe site-ul MMJS, actul normativ transpune Directiva (UE) 2016/2341 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 decembrie 2016 privind activitatile si supravegherea institutiilor pentru furnizarea de pensii ocupationale (IORP) cu termen de implementare 13 ianuarie 2019.

"Prin elaborarea cadrului legislativ pentru organizarea si functionarea fondurilor de pensii ocupationale se creeaza premisele pentru obtinerea unei pensii ocupationale, suplimentara, distincta si in completarea tipurilor de pensii acordate in cadrul sistemelor de pensii din Romania. Prin prezentul proiect de lege se stabilesc elementele necesare infiintarii schemelor de pensii ocupationale si ale fondurilor de pensii ocupationale, inclusiv aspectele legate de administrarea acestora. Componenta de pensii ocupationale este prevazut a fi facultativa. Astfel, potrivit proiectului de lege, initiativa constituirii unui fond de pensii ocupationale apartine exclusiv unui administrator autorizat in timp ce schema de pensii este stabilita de catre fiecare angajator care doreste si are capacitatea financiara sa ofere angajatilor sai astfel de beneficii", se mentioneaza in document.

Conform proiectului, la un fond de pensii ocupationale pot participa angajatii unuia sau ai mai multor angajatori. Toate informatiile privind schema de pensii ocupationale sunt furnizate de catre angajator, iar toate informatiile privind prospectul sunt furnizate de catre administrator. Angajatorul reprezinta participantii la fond de pensii ocupationale in relatia cu administratorul, negociaza si semneaza contractul de administrare cu un administrator autorizat de Autoritate. Administratorul reprezinta fondul in raporturile cu tertii, inclusiv in fata instantelor judecatoresti si este obligat sa informeze angajatorul despre activitatea desfasurata.

In cazul in care un angajator decide sa stabileasca o schema de pensii ocupationale, acesta are obligatia sa ofere schema tuturor angajatilor sai si sa vireze contributii. Angajatul poate participa, daca doreste, conform schemei. Angajatorul poate stabili cuantumuri diferentiate de contributie proprie pentru angajatii sai pe criterii de vechime, functie sau drepturi salariale.

Participantul la un fond de pensii ocupationale poate fi orice persoana care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si care indeplineste conditiile prevazute in schema/prospectul fondului de pensii ocupationale.

Contributiile angajatorului si ale angajatului se datoreaza, se colecteaza si se vireaza de catre angajator pe baza numelui, prenumelui si a codului numeric personal al participantului.

Cheltuielile suportate de fond si legate de administrare sunt: comisionul de administrare, comisionul de depozitare, comisioanele de tranzactionare, comisioanele bancare si onorariul pentru auditul situatiilor financiare ale fondului.

Prin crearea mecanismelor de evidenta pe conturi individuale, participantul poate sa-si transfere valoarea activului personal de la un fond/fonduri la un alt fond de pensii ocupationale sau facultative, fara penalitati. De asemenea, participantul poate sa-si pastreze calitatea de participant la toate fondurile, urmand a le cumula la momentul deschiderii dreptului de pensie.

Administratorul are obligatii de raportare catre Autoritatea de Supraveghere Financiara precum si obligatii de informare catre participanti si angajatori.

"Introducerea unei noi componente de pensie privata aduce beneficii la realizarea pe termen lung a obiectivului sustenabilitatii financiare a sistemului public de pensii prin scaderea presiunii exercitate asupra acestuia. De asemenea, se asigura un aport de capital pe piata interna, prin investirea in economia reala, cu efecte pozitive asupra cresterii economice. Atributiile si prerogativele legate de reglementarea, autorizarea, supravegherea si controlul activitatii entitatilor care fac obiectul acestui proiect cad in sarcina Autoritatii de Supraveghere Financiara (A.S.F.), care va avea ca obiectiv protejarea intereselor participantilor si beneficiarilor la fondurile de pensii ocupationale", se mai precizeaza in Nota de fundamentare.

Sursa foto: Agerpres

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri