Facilitatile fiscale acordate firmelor din constructii “ingroapa” numeroase business-uri care au doar legaturi tangentiale cu domeniul. Astfel, firme cu mii de angajati sunt obligate sa majoreze salariul minim la 3.000 de lei, dar nu se incadreaza in criteriile necesare pentru a obtine si facilitatile prevazute de legislatie. Ministrul Finantelor a fost informat inca din ianuarie de aceste probleme, insa nu a facut nimic pentru a remedia situatia.

Deja celebra OUG 114/2018 contine o serie de prevederi menite, declarativ, sa stimuleze sectorul constructiilor. In realitate, insa, aceste prevederi afacteaza un numar foarte mare de companii, iar de facilitati beneficiaza doar cateva.

Concret, Ordonanta prevede ca toate firmele care au activitati in constructii, indiferent de ponderea acestora in business-ul firmei, sunt OBLIGATE sa majoreze salariul minim TUTUROR angajatilor, chiar si acelora care nu au nicio legatura cu constructiile.

In schimbul acestui sacrificiu la care firmele sunt obligate (spre binele lor, sustin guvernantii, pentru a-si mentine angajatii), actul normativ promite FACILITATI, care, insa, sunt conditionate de indeplinirea unor criterii destul de stricte. Cel mai important este cel referitor la faptul ca firma beneficiara trebuie sa deruleze activitati de constructii in proportie de 80% din total.

Facilitatile constau in scutirea de impozit pe venit pentru angajati timp de 10 ani si reducerea contributiei la pensie (CAS) cu 3,75% (procentul alocat Pilonului II de pensii) pentru aceeasi perioada de timp.

Firme cu zeci de mii de angajati, obligate sa majoreze salariile fata facilitati

Asadar, o firma care detine coduri CAEN in constructii pentru activitati minore (care reprezinta foarte putin din business-ul sau) este obligata sa majoreze salariul minim tuturor angajatilor, dar nu beneficiaza de facilitati.

“Spre exemplu firmele de property management: au foarte multi angajati, obtin venituri din chirii, nu din constructii. In schimb au nevoie de coduri CAEN pentru activitati de costructii pentru reparatii, intretinere etc. Si atunci sunt obligate sa mareasca salariile tuturor angajatilor, dar nu se incadreaza pentru obtinerea facilitatilor fiscale”, a explicat Alex Milcev, partener, liderul Departamentului de asistenta fiscala si juridica, EY Romania.

Ministrul Finantelor stie din ianuarie de aceste probleme dar le ignora

Acesta a mai spus ca a participat, in luna ianuarie, la o intalnire cu ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, pe teme legate de implicatiile OUG 114/2018 in economie, in care s-au expus si aspectele care afecteaza firmele din constructii. Cu toate acestea, la recenta modificare a Ordonantei nu s-a tinut cont de observatiile transmise pe aceasta tema, asa ca prevederile cu impact in constructii au ramas neschimbate.

In aceste conditii, facilitatile fiscale oferite companiilor vizate sunt mult mai putin vizibile decat dezavantajele induse de reglementari.

In plus, este vorba si de o concurenta neloiala indusa in piata, in cazul licitatiilor publice, avand in vedere ca firmele care beneficiaza de facilitati au un avantaj net in fata celor care nu se incadreaza, mai spun consultantii EY.

Nici firmele care indeplinesc criteriul de 80% (activitate de constructii in total) nu sunt toate multumite de noile reglementari, avand in vedere ca, inclusiv cu facilitatile accesate, costul salarial creste nesustenabil (aproximativ 40%). Multe dintre acestea reclama faptul ca, in momentul in care a aparut Ordonanta care a impus peste noapte majorarea salariilor, aveau in derulare contracte semnate anterior si care trebuie onorate ca atare, fara sa poata impune beneficiarului costurile generate de decizia guvernamentala.

Amendament admis in Senat:...
Citeste si: Noul ROBOR s-ar putea aplica si creditelor in derulare


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
De ce cresc dobanzile si cine le poate influenta?