Incluziunea financiara poate imbunatati viata populatiei sarace din lume, inclusiv din Romania, iar solutiile sunt la indemana. Desi multi oameni nu au nicio relatie cu banca, cei mai mult dintre acestia detin un smartphone. Solutiile exista, vointa din partea industriei financiare de asemenea, tehnologia care sa aduca mai aproape clientul de banca a avansat foarte mult, dar mai este nevoie de educatie financiara care sa duca la cresterea increderii clientilor in a accesa serviciile financiare, in special pe cele la distanta.



Participantii in panelul dedicat incluziunii financiare din conferinta Future Banking, organizata de wall-street.ro, sunt de parere ca tehnologia reperzinta modalitatea cea mai la indemana pentru a creste incluziunea financiara, din toate punctele de vedere: rapiditate, simplitate si cost.

Discutia a pornit de la prezentarea lui Marius Mardale, Branch Manager ApPello Romania, care citat o serie de studii din care reiese ca, la nivel mondial, in 2018 in lume existau 1,7 miliarde de oameni nebancarizati. In acelasi timp, insa, doua treimi din acestia detin un smartphone.

In Romania, avem unul din cele mai mari procente de oameni nebancarizati din regiune si din Europa (42% din adulti nu au un cont bancar). Prin comparatie, Bulgaria are un procent de 28% din adulti nebancarizati.

Cum se poate creste gradul de intermediere financiara?

Actorii din aceasta piata sunt autoritatile insarcinate cu reglementarea pietei si adoptarea de masuri pentru cresterea gradului de incluziune financiara, institutiile financiare, care trebuie sa dezvolte produse special concepute pentru patura nebancarizata a societatii (microrcredite, microdepozite si micro asigurari) si companiile de tehnologie (de tip fintech), responsabile cu solutiile digitale, spune Marius Mardale.

La randul sau, Dorin Gaidau, Investment Manager Finance in Motion si consultant EFSE, a declarat ca scopul pentru care a fost infiintat fondul pe care il reprezinta este acela de a spori accesul la finantare pentru grupul de clienti tinta (nebancarizati).

“Foarte multe persoane sunt nebancarizate, dar au telefon mobil. Forte multe plati sunt realizate, inca, in numerar. In plus, multe remitente pot fi facute mult mai usor cu ajutorul tehnologiei”, a explicat Dorin Gaidau.

Future Banking 2019: Cat loc...
Citeste si: Cat loc este pe piata locala pentru fintech-urile made in Romania?

Produsele financiare trebuie sa fie simple si ieftine

Multi dintre clientii nebancarizati se regasesc in mediul rural. Cauzele sunt multiple, de la prezenta redusa a sucursalelor bancare in zona, la veniturile reduse ale populatiei, la educatia financiara precara. Insa si aceasta zona poate fi abordata cu succes, spun reprezentantii Patria Credit, institutie specializata pe microcreditare in agricultura.

“In acest moment, principalul canal pentru sporirea incluziunii financiare este inca cel clasic, din pacate, iar cel digital doar ne ajuta pentru a spori incluziunea financiara. Noi, la banca, vedem doua Romanii: una rurala si una in Bucuresti. Una este cu doua viteze, iar cealalta cu cinci. Iar mediul rural este inca atasat de cash”, a explicat Raluca Andreica, director general Patria Credit.

Ea a subliniat ca, desi, potrivit statisticilor, 94% din gospodariile din mediul rural folosesc internetul, 70% inca utilizeaza canalul bancar clasic, legat de o sucursala, de o persoana, insa oamenii trebuie lasati sa se obisnuiasca cu tehnologia.

Pentru ca aceasta sa “prinda” la clienti, in primul rand trebuie sa fie incorporata in produse simple si usor de accesat.

Alex Baloc, Cegeka Romania:...
Citeste si: Blockchain winter coming? Hype-ul de acum doi ani incepe sa dispara

“Trebuie sa avem produse care permit incluziunea financiara, care sa ofere solutii, simplificare si acces la diverse produse. Bancile le creeaza, noi ajutam sa ajunga la client. Tehnologia ajuta canalul standard, sa ducem sucursalele acolo unde nu exista bancarizare”, a punctat Adrian Dinculescu, Partnership & Alliances Manager Namirial.

Marian Ingnat, Executive Director, Digital Banking Division din cadrul BCR, a adus in discutie si nevoia de educatie financiara, astfel incat clientii sa utilizeze canalele digitale in siguranta si cunostinta de cauza.

“Pe zona de incluziune financiara, prin birourile mobile pe care le organizam in universitati ne propunem sa fim acolo cand clientul are primul contact cu banca, sa ne asiguram ca nu plateste comisionane in a accesa serviciile financiare. Vrem sa
ajutam clientul sa inceapa o viata financiara sanatoasa in relatia cu furnizorul”, a subliniat Marian Ignat.

In acest context, reprezentantul BCR a amintit de platforma digitala "George" prin care clientii bancii pot acum sa isi deschida un cont bancar evitand drumul la banca

Open banking, cat este de...
Citeste si: Open banking, cat este de aproape si ce beneficii aduce clientilor?

Si Kostas Tovil, senior Vice Presedent e-Commerce, TBI Bank, pledeaza pentru diversificarea canalelor de distributie. “Nu trebuie sa mergi la banca, banca poate veni la tine. Insa canalele digitale, aflate la cateva clik-uri distanta, trebuie sa fie rtansparente si trebuie sa fie ieftine pentru client. Iar reducerea costurilor vine din concurenta si din cresterea bazei de clienti”, a precizat Kostas Tovil.

Provocari date de reglementare si nu numai

In Romania exista, insa, probleme de reglementare care franeaza dezvoltarea relatiilor la distanta dintre clienti si banci.

“In materie de reglementari, autoritatile trebuie sa gaseasca impreuna cu cele 2 industrii caile prin care sa transforme, sa aduca mai aproape de client aceste servicii. Un client nebancarizat complet nu ar putea sa isi faca atat de simplu un cont la o banca romaneasca, pentru ca exista reglementari care nu sunt adaptate la livrarea servciilor numai la distanta”, a precizat Carmen Peli, partener Peli.

Ea considera ca principala provocare in aceasta zona o reprezinta protectia consumatorului, pentru ca implica bancarizarea unei categorii de clienti destul de limitate din punct de vedere al educatiei financiare.

“Bancile si fintech-urile trebuie sa tina cont de faptul ca acestia sunt slab educati financiar. Riscurile pentru acesti clienti trebuie expuse foarte clar. Creste cyberriscul, caz in care companiile trebuie sa fie pregatite cu privire la ce se intampla cu datele consumatorului, cu sumele afectate. Toate aceste aspecte cer un efort de pregatire juridica mult mai mare decat in industria traditionala”, a mai spus Carmen Peli.

Evenimentul Future Banking este realizat cu sprijinul lui George (inovatie BCR), ApPello si European Fund for Southeast Europe ca Gold Partners. IT Smart Systems, Filip & Company, Raiffeisen Bank Romania, Namirial Group, ING Bank Romania, PAID Analytix, Cegeka, Gemalto (o companie Thales), EY Romania, phyre, Peli Partners, TBI Bank, Patria Bank, Instant Factoring, Auka si Fintech OS sunt Silver Partners. De asmenea, evenimentul se bucura si de sprijinul FinTech Camp, Agora, First Bank si Wolf-E.

Foto: Ovidiu Udrescu


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
Carmen Peli: Interesul pentru parteneriate in domeniul FinTech creste