Viteza de recuperare a creantelor a ajuns la 85 de zile in randul firmelor din Romania, conform celor mai recente date, din anul 2018, in scadere fata de nivelul din 2017 (94 de zile), releva o analiza Termene.ro, realizata cu prilejul lansarii redBill, instrument destinat transparentei afacerilor si sanatatii fluxului de numerar, care constituie o baza de date publica in care orice companie poate sa raporteze facturile neincasate de la clienti.

Studiul realizat de Termene.ro, odata cu lansarea instrumentului redBill - Biroul facturilor neincasate, indica o scadere semnificativa a duratei de timp in care o companie isi recupereaza creantele, valoarea monetara a acestora este intr-o crestere vizibila. Daca in 2008, an premergator crizei economice, creantele se recuperau in medie in 80 de zile, in plina criza (anul 2010) aceasta durata a crescut la peste 110 zile, dupa perioada de stagnare 2011 - 2014 cu durate de aproximativ 105 - 106 zile.

Termene.ro arata, de asemenea, ca valoarea creantelor totale existente la nivel economic la finalul lui 2017 (ultimul an pentru care exista centralizate toate datele financiare) se aproprie de valoarea record de 350 miliarde de lei, dublul anului 2008, anul de boom economic premergator crizei. Pentru anul 2018 este de asteptat ca valoarea acestora sa depaseasca pragul mentionat anterior.

Insolventa reprezinta insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor (furnizori, banci sau proprii angajati), o firma cu risc de intrare in insolventa fiind una care se apropie vertiginos de aceasta situatie. O firma care plateste greu furnizorul (de obicei, primul amanat in caz de fonduri insuficiente) inseamna un furnizor care isi recupereaza greu creantele.

"O dovada a faptului ca in continuare exista o pondere insemnata de firme care platesc greu, determinand neincasarea creantelor este raportul de doar 1/3 companii (aproximativ 36%) care au un risc scazut sau foarte scazut de intrare in insolventa. Pe de alta parte, tot 1/3 companii (aproximativ 35% din totalul companiilor existente) au un risc foarte mare de intrare de insolventa, iar pentru restul de companii situatia poate fi catalogata drept incerta – fie au un risc mediu fie au un risc care nu poate fi determinat", potrivit studiului Termene.ro.

Citeste si:
Tel Drum, in insolventa, a primit un nou contract de la CJ Teleorman
Tel Drum a primit un nou...

Cat de importante sunt informatiile despre comportamentul de plata al clientilor

"Inainte sa incheie un contract de colaborare cu o firma cu risc ridicat de insolventa, antreprenorii si managerii se pot informa din cat mai multe surse despre comportamentul de plata al acesteia, iar instrumentul redBill ii ajuta in acest sens. Totodata, daca un antreprenor sau manager constientizeaza ca are un potential client ce poate intra oricand in incapacitate de plata generandu-i probleme serioase de cash – flow, atunci are in vedere impunerea unor termene de plata mult mai stricte", declara Adrian Dragomir CEO al Termene.ro.

Anual, in Romania se infiintau intre 40.000 si 60.000 de companii noi, cu exceptia ultimilor doi ani, cand numarul acestora a depasit 90.000 de infiintari/an. Acest lucru a generat atat lucruri pozitive precum cresterea cererii de bunuri, servicii si lucrari de tip business to business si implicit diversificarea portofoliului, dar in acelasi timp si efecte negative precum cresterea numarului efectiv de clienti care nu isi vor plati datoriile la timp.

Cat timp afacerea este la inceput, numarul de clienti este redus, iar antreprenorul poate ajunge sa-i cunoasca pe toti personal din perspectiva comportamentului de plata. Pe masura ce afacerea creste, iar numarul de clienti se diversifica, acest lucru devine tot mai greu de realizat.

Citeste si:
Ce solutii au companiile care se tem sa intre sub stampila insolventei
Ce solutii au companiile care...

Apropierea de consumatorul final, garantul platii la termen

Departarea de consumatorul final are cel mai mare impact in durata medie de recuperare a creantelor. Pe fluxul tehnologic, magazinele de comert cu amanuntul recupereaza banii in medie in 35 de zile, pe cand furnizorii acestora - cei care practica comertul cu ridicata sau companiile din productia alimentara in 82 de zile, potrivit analizei Termene.ro. Mai departe, ultimul in fluxul descris este compania din sectorul agricol, furnizorul primar al intregii industrii care-si recupereaza banii in peste 160 de zile. Transportatorul, un liant in acest flux, are o durata medie de recuperare a creantelor de aproximativ 90 de zile.

"Daca eu, ca antreprenor, incasez greu, din acest motiv, la randul meu, platesc greu. Imi aman dividendele, apoi incep sa-mi aman la plata furnizorii, apoi creditorii si in ultima instanta chiar si proprii angajati. La randul sau, furnizorul meu, care este amanat, are aceleasi dificultati. Avand in vedere ca cel care da drumul la bani este cel care vinde consumatorului final fie ne reprofilam cu totii pe astfel de business-uri, fie apelam la solutii prin care ne putem cunoaste comportamentul de plata al clientului", a mai declarat Adrian Dragomir, care este de parere ca orice zi de intarziere creeaza o reactie in lant de tip domino.

Citeste si:
UE pregateste a doua sansa firmelor care au esuat
UE pregateste a doua sansa...

Sursa foto: Olivier Le Moal / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
A "explodat" numarul firmelor infiintate in domeniul consultantei