Andrei Cionca, CEO Impetum Group: Trebuie să înțelegem criza și să o scurtăm. Ce indică noul indice de încredere în economie lansat de Impetum?

Impetum Group a lansat astăzi primul studiu național despre încrederea managerilor români în economie, indicele Confidex, care indică un scor de 41, sub medie, în contextul în care primele estimări ale companiilor arată o scădere a cifrei de afaceri cu peste 20%. Scopul acestui indice, dupa cum a declarat Andrei Cionca, CEO al Impetum Group, în cadrul unei conferințe de presă, este de a transforma reactivitatea care a caracterizat criza anterioară în proactivitate, pentru a "înțelege criza și a o scurta".

Criza actuală, determinată de pandemia de Coronavirus, are 3 etape din perspectiva reacției companiilor, cea a șocului inițial și de conștientizare a momentului, cea de analiză a impactului crizei și ultima etapă, a deciziilor de redresare a business-urilor la realitățile economice post-criza.

Potrivit oficialului Impetum, "am depășit deja prima fază, iar companiile sunt acum într-o fază de analiză".

Dacă înțelegem foarte bine această criză vom putea să preschimbăm amenințările în oportunități de dezvoltare și să transformăm economia într-una robustă, cu afaceri mai rezistente. Pentru asta e nevoie în primul rând să strângem date din piață, și tocmai de aceea am lansat CONFIDEX. Vom continua să sprijinim mediul de business prin colectarea de informații actuale astfel încât, în paralel cu etapele crizei, să înțelegem ce se întamplă, apoi să analizăm aceste date și să tragem concluzii, ca în final să creăm împreună repere pe baza cărora putem lua decizii adecvate realității din teren - Andrei Cionca, CEO Impetum Group.

Confidex a măsurat percepțiile managerilor și reprezentanților C-level din companiile mici, mijlocii și mari din România, cu privire la perioada de incertitudine traversată în ultimele 3 luni (martie - aprilie), având un univers al cercetării de 39.000 companii și 503 chestionare.

Citeste si:
3 întrebări cheie pentru a înțelege criza! Răspunde CEO-ul Impetum...
3 întrebări cheie pentru a...

Astfel, 75% dintre manageri consideră că economia este afectată, dar estimează o revenire în V în două viteze, deși 49% dintre companii se confruntă în mod real cu scăderea vânzărilor și a comenzilor.

Cu privire la impactul în cifra de afaceri, în primele 4 luni, scăderea a fost de 21% comparativ cu previziunile de la începutul anului.

Managerii români sunt extrem de optimiști în viitorul îndepărtat, dar mai rezervați pe termen scurt - Andrei Cionca

Citeste si:
CFA: ROBOR de 3,64%, inflatie de peste 4% si un euro mai scump
Indicatorul de Incredere...

Totuși, până la finalul anului, managerii estimează o recuperare lentă - de 4 procente - ceea ce înseamnă că afacerile românești vor încheia anul cu o scădere totală în cifră de afaceri și profit de 17%, dar se estimează apoi și o revenire accelerată în 2021, în care cei 17% vor fi recuperați în primele 6 luni ale anului.

Față de criza precedentă, există și aspecte pozitive, cel puțin deocamdată, având în vedere răspunsurile managerilor. De exemplu, în ultimele 3 luni (februarie - aprilie), resursele de capital uman, financiar și material ale companiilor sunt relativ similare cu cele de acum un an, acest fapt fiind menționat de proporții variind între 50% și 75% dintre respondenți.

Capitalul de lucru este aspectul care s-a îmbunătățit cel mai mult, în timp ce relațiile cu clienții și furnizorii par a fi cele mai stabile, se arată în analiza Impetum.

"Am învățat ceva din criza precedentă (2008-2010), pentru că de această dată capitalul de lucru și relația cu băncile și furnizorii s-au îmbunătățit", a subliniat Andrei Cionca, care a precizat că acest aspect ar putea fi determinat de comportamentul statului, care a păsuit companiile de plata taxelor, dar și de cel al băncilor, care au amânat plata ratelor.

Citeste si:
Impetum Group lansează Confidex, un proiect dedicat mediului de...
Impetum Group lansează...

Toate aceste eliberări de cash au îmbunătățit capitalul de lucru al firmelor, cel puțin în debutul acestei crize.

De asemenea, tot în contrast cu precedenta criză, în prezent majoritatea managerilor sunt pro-creștere, declarând în majoritate (58%) că ar trebui să își crească productivitatea, chiar dacă asta presupune investiții. După criza financiară din 2008, managerii s-au uitat în primul rând la cum să reducă costurile.

Impetum Group a extras din studiu 29 de indicatori, împărțiți în următoarele 5 categorii, pentru a construi indicele de încredere:

  1. Evaluarea accesului la diverse resurse, în ultimele 3 luni, comparativ cu 2019

  2. Evaluarea principalilor indicatori financiari ai propriei companii, în ultimele 3 luni

  3. Previziuni privind evoluția unor indicatori macro-economici pentru următoarele 3 luni

  4. Previziuni privind evoluția principalilor indicatori financiari ai propriei companii pentru final de an

  5. Încrederea în instituțiile cu impact în mediul economic

"Datorită diferențelor mici dintre sectoare, scorul mediu de 41 de puncte este relevant la nivelul întregului business românesc, cu atât mai mult cu cât influența cifrei de afaceri asupra percepției a fost constatată ca minimală. Percepția cea mai optimistă asupra economiei aparține companiilor din agricultură (43), în timp ce companiile din servicii și transport, depozitare, distribuție oferă cele mai mici valori ale indexului (38)", se arată în studiul Impetum.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »



Setari Cookie-uri