Raiffeisen Bank a încheiat anul 2020 cu un profit net de 644 milioane de lei, cu 17% mai mic decât in 2019. Aceasta scădere a fost înregistrată, pe de o parte, din cauza evoluției economiei in an de pandemie, dar si a politicii conservatoare de provizionare a creditelor, explică reprezentanții băncii.

„Suntem multumiți de realizările noastre din 2020, un an care ne-a testat tuturor rezistența și ne-a adus provocări cu care nu ne-am mai confruntat până acum. Pentru noi prioritatea 0 a fost și continuă să fie siguranța clienților, partenerilor, a angajaților, dar în egală măsură și sprijinirea economiei românești. În aceste circumstanțe, deloc obișnuite, am reușit să creștem portofoliul de credite cu 5%, un raport credite/depozite de 66% și să generăm o rentabilitate a capitalului (RoE) de 14%. Rata creditelor neperformante a evoluat mai bine decât ne așteptăm suntem la 3,8%, un nivel în scădere comparativ cu 2019. Rămâne de văzut cum va evolua calitatea portofoliilor de credite după ce vor expira moratoriile publice și private. Dacă economia își va reveni în ritmul prognozat de analiști, cred că riscul deteriorării semnificative a portofoliilor de credite va fi mult diminuat”, a spus Steven van Groningen, CEO Raiffeisen Bank.

Activitatea de creditare a băncii a fluctuat puternic în 2020, de la primele trei luni aflate în linie cu aceeași perioada a anului precedent, la un volum redus în trimestrul al doilea și la volume lunare record în trimestrul al treilea. Pe ansamblu, anul 2020 a marcat o creștere cu 5% a portofoliului de credite nete, comparativ cu finalul lui 2019. Depozitele au înregistrat o creștere puternică cu 21%, în 2020 comparativ cu 2019.

Venitul net din dobânzi a crescut ușor față de anul trecut, pe fondul unor volume mai mari de credite, în timp ce venitul net din comisioane a scăzut, an la an, cu 10%. Această scădere a fost efectul unei activități tranzacționale mai reduse în T2, din timpul stării de urgență, dar și a migrării pe scară largă a clienților spre soluții de plata online, mai ieftine și mai eficiente. Venitul total al băncii a înregistrat o ușoară scădere de 2% în 2020 față de 2019, atingând nivelul de 2,6 miliarde de lei, precizează reprezentanții Raiffeisen Bank România.

Cheltuielile operaționale (de aproximativ 1,4 miliarde de lei) au crescut cu 4% față de anul 2019, mai ales pe cele două componente importante pentru strategia de dezvoltare a băncii, cheltuielile cu personalul și cheltuielile legate de IT.

Banca a atins o cota de piață a creditelor de consum de 24%, în august 2020, iar creditele imobiliare au avut o evoluție similară față de 2019, în ciuda impactului COVID-19.. În 2020, numărul clienților care au optat pentru Flexicredit 100% online a crescut cu 6% față de 2019, iar volumul creditelor inițiate digital a crescut cu 14%.

Segmentul IMM-urilor a înregistrat în 2020 o creștere a soldului creditelor de 12%, susținută de programul IMM Invest, prin care peste 2.400 de companii au beneficiat de finanțări, dar și de programele desfășurate cu Fondul European de Investiții (EIF), unde peste1.500 clienți IMM au primit credite.

Raiffeisen Bank participa la programul de scontare a adeverințelor APIA, 848 de fermieri asigurându-și în acest fel capitalul de lucru în toamna anului 2020. Prin programul "Factory by Raiffeisen Bank", destinat startup-urilor, 112 antreprenori au primit finanțări pentru dezvoltarea ideilor lor. Inițiativa susține startup-urile românești orientate către inovație, contribuind la dezvoltarea unui ecosistem și sprijinind o creștere economică sustenabilă.

Banca oferă de anul trecut opțiunea de plata în rate (3, 6, 9 sau 12 luni) pentru posesorii de card de credit Visa Business.

Raiffeisen Bank a oferit soluții de amânare la plata a ratelor pentru 1.800 clienți IMM, iar pentru 1.600 de firme a acordat granturi prin participarea la implementarea schemei de sprijin financiar din fonduri europene nerambursabile. În aceste condiții, numărul de clienți IMM deserviți de banca a crescut cu 7%, apropiindu-se de cifra de100.000.

Criză sanitară a accelerat utilizarea plăților digitale

Numărul clienților digitali ai băncii (cei care folosesc aplicațiile de online și mobile banking) a ajuns în 2020 la 870.000. Tranzacțiile efectuate de persoanele fizice cu cardul de debit la POS au crescut cu 22% că număr și cu 20% că valoare în anul trecut. Tranzacțiile cu cardul de debit efectuate online, în comerțul electronic, au înregistrat creșteri și mai spectaculoase, s-au dublat că număr și au crescut cu peste 60% că valoare, față de 2019.

În același timp, numărul tranzatiilor de retragere de numerar de la bancomat a scăzut cu aproximativ 9%.

Tranzacțiile efectuate prin aplicațiile de mobile și internet banking au crescut cu 73%, astfel că pe parcursul anului s-au înregistrat aproape 12 milioane de tranzacții. Aplicațiile sunt utilizate tot mai intens, numărul de logari zilnice fiind de la 800.000 până la 1 milion.

Serviciile de internet banking și mobile banking sunt folosite activ de mai mult de 85% dintre clienții persoane juridice ai băncii, peste 98% dintre tranzacțiile pentru plăti și schimburi valutare efectuându-se pe platforme digitale.

Raiffeisen Bank continuă să fie lider pe piața cardurilor de credit din România, cu un portofoliu de peste 540.000 carduri și o cota de piață de peste 18%, în creștere pe parcursul anului 2020. Portofoliul de carduri de credit co-brand cu eMAG a crescut cu 30% în 2020, până la 60.000 carduri. Peste 200.000 clienți Raiffeisen Bank au ales să utilizeze plata cu cardul sau telefonul prin RaiPay, Apple Pay și Garmin Pay. Numărul de carduri de debit active a trecut de 2 milioane.

Investițiile consistente în soluții de automatizate pentru numerar, cu disponibilitate 24/7 și tendința populației de a-și migra plățile curente în mediul digital au permis reducerea treptată, în cursul anului 2020, a numărului unităților băncii care derulează operațiuni manuale de procesare numerar, la aproximativ 200 de unități.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri