Nu de puține ori, antreprenorii care își conduc propria afacere ajung să negocieze contracte de finanțare în defavoarea lor cu băncile și alte organizații finanțatoare, dar și cu companiile de asigurări, neavând oamenii cu aptitudinile necesare lângă ei, potrivit Alindei Bănică, fondatoarea Alinda Bănică Business Consultancy, care are o experiență bogată în relația cu fondatorii de firme din România.

Potrivit acesteia, „durerea" antreprenorului din România atunci când se adresează unui consultant financiar este nevoia de bani. De asemenea, antreprenorii se simt la un moment dat depășiți de situație atunci când compania pe care o conduc crește și rămân cu impresia că pierd controlul.

„Am observat că clienții nu știu să se reprezinte în relația cu un finanțator. Antreprenorii din România sunt buni pe business-ul lor, dar când trebuie să se prezinte în fața unui finanțator nu știu să vorbească pe limba lui sau să se pregătească astfel încât finanțatorul să le aprobe acele proiecte”, a declarat Bănică.

Problema respectivă vine și din faptul că omul de business din țara noastră se străduiește să facă totul pe cont propriu. Este ideal să își dea seama că are nevoie să angajeze experți pe fiecare linie în parte. Să fii antreprenor înseamnă să te educi în permanență, de la chestiuni juridice și fiscalitate, dar să te și ocupi bine de activitatea firmei tale, tocmai de aceea trebuie să fii conștient când trebuie să delegi din atribuții către oameni care se ocupă full time cu faptul de a fi la curent cu inovațiile din domeniul în care activează afacerea ta, consideră antreprenorul.

Retail jobs

Unde se ascunde rădăcina problemelor într-un business

Alinda Bănică este de părere că una dintre problemele business-urilor din România este faptul că oamenii care le-au fondat au avut un succes inițial fără să aibă cunoștințe și aptitudini economice, mai degrabă datorită unei cereri largi existente pe atunci, care între timp a fost saturată de diverși producători, interni și externi.

„Capitalismul este foarte tânăr la noi, la început a mers de la sine fiindcă piața consuma, oamenii cumpărau orice, fiindcă inițial a fost un vid de producători, de distributori, de aceea au avut unii succes fără să aibă cu adevărat skill-uri antreprenoriale”, a spus consultantul.

Condiția esențială, de fapt, pentru însăși deschiderea unei afaceri este ca fondatorul să aibă deja abilități măsurabile în domeniul respectiv, precum și o aplecare vizibilă pentru activitatea aceea.

Citeste si:
Peste 10.000 de firme și-au suspendat activitatea în primele zece...
ONRC: Peste 10.300 de firme...

„În momentul în care îți dai seama la ce ești bun, la ce ai chemare și ai deja competență demonstrată anterior, atunci este momentul să îți deschizi un business. Atenție, afacerea nu o deschidem doar din pasiune, pentru că, la finalul zilei, trebuie să îți asigure existența, deci este vorba de partea pragmatică a pasiunii. Este nevoie de pragmatism pentru a putea privi cu obiectivitate, cu detașare business-ul, pentru a nu îl lua prea personal”, a declarat consultantul.

Educația financiară pentru antreprenori

Pentru oamenii care au afaceri este esențial să aibă parte de învățare continuă, iar sursele de cunoaștere avute la dispoziția publicului larg sunt numeroase, însă chiar acest lucru le face să fie mai puțin atractive pentru antreprenori, în viziunea consultantului.

Citeste si:
Statul român încasează 634 de mil. lei de la CEC Bank sub formă de...
Statul român încasează 634 de...

În momentul în care oferi astfel de asistență gratuită, ea ajunge să fie desconsiderată, crede Alinda, care a spus că a înțeles, din anumite situații, că doar cerând bani poate să îi mobilizeze pe antreprenori să ofere detalii despre firmele lor în așa fel încât aceștia să poată fi ajutați de consultanți.

„Mi-aș dori să văd mai mulți antreprenori care să participe la evenimente la care să se poată educa. Înainte să înceapă pandemia am încercat să organizez, cu colaboratorii mei, niște seminarii pentru fermier, în care să acoperim partea de legal (clauzele abuzive în contractele cu traderii de cereale), partea de subscrieri asigurări agricole, în care să le arătăm cum să subscrie polițele de asigurări pentru a-și lua banii atunci când au daune, dar și pe partea de financiar – legat de calculul dobânzii, alcătuirea scandențarelor pentru finanțări. Deși acest seminar era pus la dispoziție gratuit, am avut surpriza să ni se spună că este destul de sofisticat ceea ce dorim să-i învățăm și că nu pot să participe prea mult timp”, a relatat Bănică.

Citeste si:
Ce soluții de finanțare poți alege ca tânăr antreprenor
Ce soluții de finanțare poți...

Cum își dă seama un consultant de starea în care se află o firmă

Chiar dacă anumiți consultanți se mulțumesc să verifice documentele oficiale ale unei companii pentru a-și face o imagine despre punctele forte și punctele slabe ale acesteia, alții sapă mai adânc ca să își dea seama de potențialul unei afaceri, dar și de riscurile pe care aceasta le ascunde.

„De foarte multe ori poți să te uiți pe niște (rapoarte n.r.) financiare și să nu arate extraordinar de bine, dar ajuns la fața locului vezi cu adevărat cum își organizează antreprenorul business-ul și care sunt problemele reale cu care se confruntă. În felul acesta ai o idee mult mai clară și atunci poți să îl ajuți mai bine să găsească soluții și să ajungi să crezi mai mult în el”, a declarat Alinda Bănică.

Balanțele și bilanțurile firmelor sunt doar o interfață pentru relația cu statul. Antreprenorii nu știu de foarte multe ori să citească aceste documente și au nevoie de oameni care să li le poată explica, să le arate cum stă firma lor și care sunt soluțiile potrivite pentru finanțarea, potrivit consultantului.

Citeste si:
Mondelez International a finalizat achiziția companiei Chipita
Mondelez International,...

„Uneori când văd o balanță perfectă îmi stârnește semne de întrebare mult mai mari decât o balanță care are ceva probleme. Sunt companii care știu să își aranjeze financiarele și să ascundă lucruri, iar dacă nu ești suficient de abil să-ți dai seama de asta poți pica în plasă și să le finanțezi pentru ca apoi să nu mai ramburseze”, a mai spus Bănică.

Dacă, din funcția de consultant sau de finanțator, doar te uiți pe niște balanțe și „strâmbi din nas” că nu se încadrează în standardele de finanțare ale companiei tale vei pierde ocazii de a oferi finanțări care ar avea șanse bune de succes, pentru antreprenori care merită susținuți, crede specialista.

O radiografie a sănătății firmei se află în depozitele acesteia

Unele firme funcționează „din inerție”, iar consultantul trebuie să îi dea de înțeles clientului său că este nevoie de o reorganizare, ceea ce uneori se dovedește a fi „dureros”.

Citeste si:
Profită de noi oportunități pentru businessul tău în 2022 cu o...
Profită de noi oportunități...

„Când ești pe teren nu poți verifica cifrele, dar îți poți da seama dacă firma este organizată sau dacă este vorba de ceva haotic. Sunt unele companii care tind să meargă așa, din inerție. Atunci le spunem că este cazul să ne așezăm și să facem ordine la bază, pentru că dacă o firmă nu are o bază solidă, se va clătina la un moment dat”, a spus fondatoarea firmei de consultanță.

Buna organizare a stocurilor unei firme sau, din contră, lipsa unei ordini caracteristică în depozitele un unei firme sunt indicatori puternici ai stării reale în care se află afacerea respectivă.

„Poți să-ți dai seama că un client (în căutare de finanțare n.r.) nu are un management corespunzător al stocului, atunci când intri în niște hale și găsești dezordine. Și nu numai asta, îți dai seama că acel antreprenor nu are control asupra stocului său, nu știe când îi intră, când îi iese marfă, când îi expiră, când trebuie să facă aprovizionare”, a mai arătat consultantul.

Un manager care nu știe care este fluxul mărfurilor din firma sa pierde bani fără să își dea seama, din surplusurile de stoc care nu ar trebui să existe.

„Aceasta este una dintre slăbiciunile multor firme – umplerea de stocuri în afara nevoilor reale ale firmei. Dacă nu vând marfă pe măsura cantității de resurse pe care eu le cumpăr înseamnă că îmi blochez niște bani acolo, înseamnă grad de îndatorare ridicat”, a explicat Alinda Bănică. Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Filip Bodoc
Filip este preocupat de feluritele tipuri de limbaj și de modul în care acestea însoțesc și determină legăturile indivizilor și ale comunităților și obișnuiește să își finalizeze observațiile scriind. Absolvent al Facultății de Istorie a Universității din București și specializat pe Relații Internaționale, el consideră că instituțiile de pe teritoriul unui stat – și mai cu seamă cele economice – sunt într-o strânsă întrepătrundere cu...

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri