Profesia de evaluator in Romania este una foarte tanara si are in fata provocari importante si oportunitati pe masura. Astfel, desi evaluarea pentru banci are in continuare cea mai ridicata pondere ca volum de lucrari si interes din partea evaluatorilor, potentialul de dezvoltare al unui business in domeniu vine din inclinatia antreprenorului catre specializari mai complexe, apreciaza Cristian Nicola, partener in cadrul companiei Neoval Consulting. El a povestit intr-un interviu de ce a ales drumul unei afaceri in evaluari in locul unei cariere in banking.

Cristian Nicola (foto) a descoperit profesia de evaluator in 2007, an in care s-a mutat din Constanta la Bucuresti pentru a se angaja in departamentul de suport, relocat recent din Italia, al UniCredit Bank. Era ultimul an bun inainte de criza financiara si, cum economia nu oferea inca multe semnale negative, angajarile in sectorul financiar devenisera foarte atractive. In cadrul UniCredit, activitatea sa consta in a mentine legatura intre banca, notari si evaluatori.

"Pana atunci nu stiam mare lucru despre ceea ce face un evaluator, in principiu. Verificam acuratetea datelor, prin cross-check cu notarul si cu informatiile bancii. Nu ne uitam la valori, ci ca datele proprietatii sa fie similare. Cateodata ii mai sunam pe evaluatori, care erau din Italia, si am ramas oarecum impresionat de ceea ce imi spuneau. Deseori se aflau pe scuter, in drum catre o inspectie. Ma intrebam astfel ce anume fac evaluatorii de pare ca sunt mereu prinsi intr-o activitate interesanta. Am inteles de atunci insa ca profesia de evaluator constituie mai mult o abilitate, care se dezvolta in timp", declara Cristian Nicola.

Orice antreprenor trebuie sa tina cont ca parteneriatele in business sunt legaturi complexe, ce necesita multa comunicare si agreere a viziunilor companiei pe termen lung. (Cristian Nicola)

Se decide astfel, in acelasi an, se urmeze un program de studii de evaluare a proprietatilor imobiliare la Institutul Irecson, din Capitala, si se angajeaza ulterior la firma britanica Smith Hodgkinson, unde, intre 2008 si 2009 - perioada in care spune ca s-a "indragostit de aceasta profesie", a invatat si aspectele practice ale evaluarilor. Printre cele mai importante proiecte la care a lucrat a fost, de exemplu, evaluarea activelor Rafo Onesti si Cuprom Baia Mare.

Citeste si:
Cum extinzi un startup FinTech, din Iasi, in Polonia si Ungaria ?
Cum extinzi un startup...

A urmat o experienta profesionala in Canada si Marea Britanie, precum si alte cursuri de specializare in domeniul vast al evaluarilor, inclusiv programe de masterat, in urma carora a obtinut acreditarea RICS (Royal Institution of Chartered Surveyors). Ulterior, in 2011 s-a intors in Romania, pentru o teza de Masterat pe design urbanistic al Centrului Vechi al Bucurestiului, iar din 2012 si pana in 2014 a lucrat in cadrul Bancpost ca verificator de rapoarte de evaluare.

De la angajat la antreprenor in evaluari

"Decizia de a pleca din Bancpost a venit din dorinta de a imi gestiona eu singur timpul si energia. Am simtit, de asemenea, ca pot sa fac mai multe la nivel de productivitate. Am deschis, astfel, propria afacere si am contactat mai mult de jumatate dintre executorii judecatoresti din Capitala, carora le-am trimis prezentarea companiei. A fost o perioada complicata, pentru ca era dificil sa ajung la executorii cu cele mai multe dosare in lucru, iar, in lipsa unei echipe nu prea puteam livra servicii de evaluare nici bancilor, care, deseori, voiau acoperire nationala", spune Cristian Nicola.

Apoi, a dezvoltat compania impreuna cu un coleg evaluator care plecase recent dintr-o multinationala, fapt despre care spune ca a ajutat compania in dezvoltare si extinderea spectrului de servicii. "Partenerul meu este specialist pe evaluari pentru garantii bancare, iar eu pe insolvente, executari si evaluari de afaceri. Cred in parteneriate, mai ales la momentul lansarii unui business, atat pentru cost sharing, legat de facturi la utilitati sau chiar cu privire la utilizarea in comun a angajatilor cat si pentru sfaturi si discutii legate de dezvoltarea afacerii. In prezent, avem patru angajati in cadrul companiei si o cifra de afaceri de 150.000 euro. Dar, orice antreprenor trebuie sa tina cont ca parteneriatele in mediul de business sunt legaturi complexe, ce necesita multa comunicare si agreere a viziunilor companiei pe termen lung".

El arata, de asemenea, ca investitia initiala in startul companiei a fost de doar cateva mii de euro. Fiind o profesie liberala "nu ai nevoie de investitii mari, insa partea dificila este de a gasi clienti si a le castiga increderea, a crea relatii si de a aduce cash flow in companie. Abia dupa trei-patru ani de activitate incepe sa sune telefonul singur, deoarece ai nevoie de o perioada in care sa construiesti o baza de clienti recurenti", arata Cristian Nicola.

Citeste si:
Cum dezvoltam afacerile si cercetarea din marile orase din tara
Cum dezvoltam afacerile si...

Amenintarile si provocarile unui business in evaluari

"Provocarile au venit de multe din zona modificarile fiscale si legislative. In 2016, de exemplu, a fost schimbata incadrarea tipurilor de proprietate la adresa carora se aflau sedii de companii, din rezidential in nerezidetial, ceea ce era si logic de facut. Dar, totul a fost facut foarte rapid, ceea ce a creat o dificultate de a tine pasul cu schimbarile in piata evaluarilor", spune Cristian Nicola.

Astfel, "standardele de evaluare au ajuns sa se schimbe anual in ultima perioada, ceea ce a sporit necesitatea unei comunicari mai eficiente intre evaluatori la nivelul Asociatiei Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania". In acest sens, el arata ca "un raport de evaluare poate avea o pagina despre valoarea activului in cauza si alte 100 de pagini cu explicatii de ce are acea valoare de piata, in opinia evaluatorului. Comparabilele si analizele sunt pilonii de sustinere asupra valorii, acestea sunt argumentele evaluatorului".

Totodata, "oportunitatea" vine din a construi un business pe termen lung. "Am vazut ca exista doua modele: ori mergi pe volum si tarife mai reduse si faci multe evaluari din sistemul bancar ori pe tarife mai ridicate si faci proiecte mai complexe, dar mai putine. Este foarte dificil sa incerci sa faci ambele variante de business in evaluari, pentru ca este complicat sa acoperi tot. Proprietatile rezidentiale sunt cele mai facile din punct de vedere al realizarii procesului de evaluare, comparativ cu bunuri mobile, afaceri, sau chiar statii de sondare ori platforme marine".

In acelasi timp, "cele mai dificile de realizat sunt evaluarile de afaceri, deoarece trebuie sa intelegi foarte bine activitatea companiei respective, sa faci analize SWOT in domeniu si sa vezi de unde pot veni oportunitatile de dezvoltare ale companiei pe care o evaluezi. La proprietatile imobiliare un spor de dificultate il au cele in curs de constructie sau cele cu destinatie speciala, asa cum este cazul unui hotel sau al unei benzinarii. Iar, specializarile se intersecteaza. Nu ai cum sa evaluezi un hotel fara sa intelegi afacerea din interior. Acestea sunt proprietati generatoare de afaceri, in care cladirea si business-ul trebuie analizate ca un tot unitar", arata evaluatorul.

Citeste si:
Start-upul romanesc MEDIjobs a atras investitii de 1 milion de dolari
Start-upul romanesc MEDIjobs...

Cristian Nicola: Deseori clientii intreabau "cat face?"

"Orice business in evaluari are doua linii de activitate: partea de marketing si vanzare, prin care aduci clienti si venituri in companie si partea de analiza, prin care ii livrezi clientului ceea ce i-ai promis. Ca antreprenor in evaluari, trebuie sa imbini foarte bine cele doua activitati, astfel incat, sa ai mereu clienti noi, dar sa nu ii pierzi nici pe cei existenti, carora sa le oferi un serviciu calitativ din punct de vedere al comunicarii si al evaluarii din punct de vedere al acuratetii a valorii. Totusi, lucrez intr-un domeniu in care nu poti intotdeauna sa multumesti clientii. Mai sunt momente in care te duci la o evaluare imobiliara si te intreaba proprietarul: cat face? Atunci, trebuie sa ii explici ca este un proces de evaluare, de analiza a datelor, urmate de o estimare. Daca ii raspunzi ca nu stii in acel moment, in secunda doi poate refuza lucrarea, de aceea de multe orice trebuie explicate etapele procesului de evaluare", arata Cristian Nicola.

In ceea ce priveste dezvoltarea profesiei de evaluator in Romania, se observa o tendinta de crestere a nevoii de evaluari de afaceri si proprietati complexe. In special clientii straini sunt foarte interesati de a cunoaste valoarea de piata a activelor sau a afacerilor pe care doresc sa le achizitioneze. Evaluatorii au fost foarte avantajati de cresterea economica si de investitorii straini ce privesc cu mai mult interes Romania. "Profesia de evaluator este minunata pentru ca activitatea creste odata cu economia, dar ramane o profesie activa si in timpul crizelor, in special pe lucrari de insolvente si faliment", mai spune evaluatorul.

La final de 2017, Cristian Nicola a tras linie la ce a realizat si invatat pana atunci si din experienta cu privire la lansarea unui start-up a creionat o lista cu un numar de zece sfaturi pe care le-ar oferi unui alt antreprenor la inceput de drum in 2018:

  1. Oricine poate incepe - are nevoie de un plan de afaceri / reper de activitati si bugete (il va imbunatati la 6 luni dupa lansare), niste bani (ia cat a iesit in planul de afaceri ca ar fi necesar in primul an si inmulteste cu 1,3) si o doza de curaj / nebunie / inconstienta / iesit din zona de confort / sentimentul ca nu pot sta locului;
  2. In prima parte tu vei fi directorul, casierul, muncitorul si omul de serviciu (fie ca iti place fie ca nu) - trebuie sa iti asumi toate rolurile acestea;
  3. Valorile definitorii ale afacerii si ale celui care le dezvolta vor trebui sa fie in echilibru. Iar cand vei recruta oameni, sa cauti valorile acestea in ei - aptitudinile se pot invata;
  4. Definirea valorilor definitorii ale afacerii si propunerea de valoare (value proposition) vor reveni obsesiv in analiza afacerii si iti vor anima zilele si noptile;
  5. Daca esti "timid in afaceri" si nu vrei sa iti asociezi profilul personal de cel al afacerii, atunci poate este mai bine sa ramai la statutul de angajat;
  6. Este nevoie de multa rabdare - este posibil sa dureze 2-3 ani pana sa iti dai seama ce anume faci, unde sunt clientii tai (aici te vei certa grav cu 20/80-ul lui Pareto) si care este directia afacerii analizate pe orizontul scurt (1-2 ani), mediu (3-5 ani) si lung (5-10 ani);
  7. Inconjoara-te de antreprenori la inceput de drum si mai avansati, de fapt cu oricine ai o sinergie a ideilor si vrea ca si tine sa creeze plus valoare generand capital;
  8. Fa bugete, incearca sa te tii de ele si in special - dramuieste-ti timpul asa cum isi dramuiesti banii! Asta cu dramuirea timpului este una din cele mai dificile dar si cele mai eficiente activitati in cresterea afacerii;
  9. Focuseaza-ti energia pe afacere, dar nu neglija relatiile (de cuplu, parinti, prieteni) si nici sanatatea ta personala (cum sa dezvolti pe termen lung afacerea cu un corp ruginit?);
  10. Te uiti sa angajezi specialisti din domeniul companiei - ce le oferi la nivelul tau de start-up? Un salariu mare, un birou somptuos, proiecte interesante in care sa se implice, o asociere cu un brand puternic? Daca nu este niciuna din astea, ar fi bine sa tintesti spre oameni care sa fie compatibili cu viziunea companiei pe termen scurt si mediu.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Imobiliare si constructii »



Citeste si
Cum se traduce in business pasiunea unor romani pentru sailing