Vanzarile filialei locale a Lenovo, cel mai mare producator de computere din lume, au crescut continuu incepand de anul trecut, iar la finalul lui iunie compania a ajuns la o cota de piata de 10,9%, a declarat pentru wall-street.ro, Aurel Netin, directorul general al Lenovo Romania, Bulgaria si Republica Moldova.
“Am crescut constant trimestru de trimestru incepand de anul trecut si am intrat in clubul tarilor cu mai mult de 10% cota de piata. Pe parcursul celor sase ani de cand exista Lenovo Romania, Bulgaria si Republica Moldova au mai fost momente in care am avut o cota de doua cifre, dar erau determinate de niste contracte punctuale foarte mari. Iar trimestrul urmator cand contractul nu mai era, pierdeai cota de piata”, explica Netin.

Managerul nu a oferit date despre volumul total al pietei locale computere.

El adauga ca producatorul a crescut pe toate segmentele de business: consumer, companii mici si mijlocii (companii cu pana in 500 de scaune) si conturi mari (public sector, private sector, global accounts –companii globale si international accounts- companii continentale, regionale).

Pe consumer mai avem loc de crestere

“Am avansat mai mult pe zona de business. Pe consumer, unde competitia este mult mai mare mai avem loc de crestere. Iar acest lucru ne va asigura cresterea ulterioara. Urmatorul pas important pentru mine este sa ajungem la 15%. Mi-as dori sa se intample cat mai repede, daca piata mi-ar permite”, afirma managerul.

El a adaugat ca nu poate estima cu ce cota va termina Lenovo pe piata locala de computere, acest lucru depinzand de piata, competitie si eventuale contracte mari.

Filiala Lenovo Romania, Bulgaria & Moldova a fost lansata in iulie 2006, iar compania are 14 angajati. Zece dintre ei lucreaza pentru piata din Romania si patru pentru cea din Bulgaria. In tara vecina, producatorul de PC-uri a ajuns la o cota de peste 10 procente de la finalul lui martie.

“In Bulgaria, piata nu merge neaparat mai bine, este la jumatate din Romania. Dar este mult mai mult orientata catre consumer”, spune Netin.

Despre piata locala, oficialul Lenovo nu a oferit estimari legate de nivelul la care va ajunge la finalul anului, dar a spus ca nu va creste cu 10% asa cum se preconiza initial.

Piata a fost afectata cel mai mult de insolventele Scop Computers si RHS Distribution

Lucrul care a afectat cel mai mult vanzarile de computere din Romania in acest an a fost intrarea in insolventa a Scop Computers si RHS Distribution, doi dintre cei mai mari jucatori in domeniul distributiei. Cele doua companii au intrat in insolventa la finalul lui martie.

“Aveau contracte cu multi vendori si, dintr-o data, acestia s-au trezit ca au pierdut doi distribuitori, daca nu chiar singurii. Si noi i-am pierdut pe amandoi. A fost un moment greu pentru toti. Iar trimestrele urmatoare au fost influentate de cat de repede s-au asezat vendorii in distributie”, mai spune Netin.

In primavara, Lenovo isi distribuia produsele in Romania prin trei companii pe zona de consumer si trei pe IMM-uri. Insa, ulterior, compania a mai semnat contracte de distributie cu Despec Romania si Lasting Systems pentru segmentul de companii mici si mijlocii si cu Altex pentru consumer. Practic, Lenovo are in prezent trei distribuitori pe zona de utilizatori finali si patru pe IMM-uri.

Lenovo a deschis in mai in parteneriat cu Eurosoft Computers, un magazin de 70 de metri patrati in apropiere de Piata Unirii din Bucuresti, managementul celor doua companii estimand la acel moment vanzari de circa 0,5 milioane de euro pana la finalul acestui an.

“Magazinul din Unirii merge bine, este OK, dar mai poate sa creasca. Dar pentru a fi un succes trebuie sa acopere toata gama de produse si servicii Lenovo. Sa fie activi si in partea de contracte mici cu IMM-uri si chiar in cea de contracte mari. Cand vor extinde gama de produse, cand vor fi prezenti in toate segmentele de business si va exista o implicare in partea de service va fi un business de succes”.

Cel mai bine vandute produse in magazinul din centrul capitalei sunt cele din gama pentru IMM-uri (care nu sunt prezente la alti retailer) si produsele noi si scumpe.

“Gama incepand de la 2.000 la 4.000 de lei. Produse mainstream, dar si high-end. Asta e surprinzator”, spune seful Lenovo Romania, Bulgaria si Republica Moldova.

Magazinul Lenovo Exclusive Store este primul de acest gen pe care compania chineza il deschide in Romania. Investitia de cateva zeci de mii de euro (in mobilier si stocul de marfa) a fost facuta in proportii egale de Lenovo si Eurosoft Computers, compania care detine spatiul de retail.

In mai, la momentul deschiderii, oficialii Lenovo anuntau ca isi doresc ca pana la finalul anului sa deschida alte trei magazine in afara Bucurestiului.

“Suntem in discutii nefinalizate. Vrem sa deschidem , dar vrem sa gasim parteneri care sa inteleaga ca este vorba de businessul lor. Da, este o oportuniate sa isi puna sigla afara, sa fie promovati ca Lenovo Exclusive Store, dar in final este businessul lor. Si trebuie sa isi schimbe modalitatea de gandire. Ei asteapta o investitie si apoi totul sa curga de la sine. Problema deriva din faptul ca planurile companiilor din Romania nu se fac pe termen mediu, astfel incat sa isi asume niste riscuri, investitii, in care sa isi aleaga o tinta. Si, din pacate, tendinta este sa se vanda ieftin si ceea ce cere clientul. Si, pana la urma, aici este riscul. Sa schimbi de la clienti pentru care vinzi orice fel de brand si sa ai un business profitabil vanzand doar un brand. Ceea ce nu este usor”, mai spune Netin.

Lenovo, care a cumparat in urma cu sapte ani divizia de PC-uri a IBM, a detronat HP din pozitia de cel mai mare vendor de PC-uri la nivel mondialin trimestrul al treilea din acest an. Compania a avut o cota de piata de 15,7%, fata de 15,5% pentru HP, potrivit Gartner.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri