4 Ianuarie 2016

Cele mai importante tendinte in IT si telecomunicatii in 2016



O contributie tot mai mare a IT-ul in Produsul Intern Brut, consum masiv de internet, investitii in retele telecom, lansarea Netflix si a serviciilor de tip mobile money, deschiderea a tot mai multe centre de dezvoltare software, dar si cresterea dificultatii in ceea ce priveste recrutarea de programatori. Acestea vor fi cateva dintre principalele tendinte pe piata locala de IT&C in 2016 dupa cum au declarat mai multi specialisti pentru Wall-Street.ro.

IT-ul continua sa creasca ca pondere in PIB

"In 2016, sectorul IT&C din Romania va continua sa fie un contributor important la cresterea economica a tarii. In 2014, piata IT&C a contribuit in total cu 6% la PIB-ul national si cu 7,4% in trimestrul doi al anului 2015. Investitiile straine au impulsionat dezvoltarea pietei in 2015, iar conform Romanian Insider, sectorul IT&C contribuie la economia nationala mai mult decat sectoarele constructii si servicii financiare luate impreuna. De asemenea, scutirea de impozit pe venit pentru angajatii IT si finantarea publica a parcurilor IT, au darul de a stimula si mai mult industria", a declarat Harald Dietter (foto), partener in cadrul companiei de consultanta Ensight Management Consulting

Industria de IT a devenit al doilea contributor (dupa comert) la cresterea Produsul Intern Brut al Romaniei in toamna acestui an, domeniul aducand o contributie de 0,8% la cresterea PIB intre ianuarie si septembrie anul acesta, conform Institutului National de Statistica. Pe de alta parte, domeniul a insemnat 6,7% din Produsul Intern Brut pe primele noua luni, in valoare de 498,4 miliarde de lei. In fata industriei de IT&C in privinta contributiei la PIB sunt industria (cu un procent de 22,7%), comert (16,7%), imobiliare (9,6%), sectorul public (9,1%) si activitati profesionale si servicii (7,0%).

“Din punct de vedere macroeconomic, sectorul de IT ramane in continuare o zona cu un potential urias pentru Romania, dar care este tratata pueril de catre factorii politici. Ne lipsesc politici sectoriale consolidate, care sa creasca industria si care sa incurajeze inovatia si creatia de proprietate intelectuala, in detrimentul serviciilor de tip <<lohn>> (outsourcing ). Masura traditionala care este implementata in fiecare an este o scutire de taxe pentru programatori, masura binevenita, dar insuficienta in peisajul globalizat al IT-ului mondial”, explica Bogdan Putinica, vicepresedinte senior in cadrul Enea Software, companie suedeza de software si servicii.


Operatorii telecom vor lansa servicii financiare mobile

"Unul din cele mai puternice trenduri din pietele dezvoltate, prezent si in zona Europei Centrale si de Est si pe cale de dezvoltare pe piata din Romania, il reprezinta convergenta pietei de telecomunicatii cu cea de servicii financiare, industrie cunoscuta pentru investiile majore in domeniul telecomunicatiilor. In incercarea de creste performanta si profitabilitatea prin diversificarea serviciilor oferite, operatorii telecom, inclusiv cei din Romania, au inceput sa ofere servicii de mobile banking si stock trading. Astfel companiile de telecomunicatii pot sa reduca rata de pierdere a clientilor, coreland serviciile oferite cu servicii bancare durabile, sa isi creasca cota de piata, oferind servicii suplimentare atractive si sa isi creasca profitabilitatea, crescand vanzarea de smartphone-uri si oferind pachete integrate care sa includa si servicii financiare", spune George Dorobantu (foto), director servicii de consultanta pentru management in cadrul companiei de consultanta PwC Romania.

Vodafone Romania a lansat in 2014 M-Pesa, un serviciu pentru transfer de bani care are foarte mare succes in tarile in curs de dezvoltare din Africa si Asia, adica in acele zone in care populatie are foarte putin acces la sucursale bancare. Romania este de altfel prima tara europeana in care compania a lansat M-Pesa.

De asemenea, Orange si Telekom au anuntat ca vor lansa in urmatoarele luni servicii de tip mobile money, insa nu au precizat in ce vor consta acestea.


Investitii importante in retelele telecom

“Investitiile in infrastructura facute de operatorii telecom din Romania vor creste in intensitate in urmatoarea perioada, in conditiile in care calitatea retelelor este o prioritate, un bun strategic si un diferentiator esential pe o piata cu un nivel foarte mare al concurentei. De asemenea, ritmul tot mai alert in care se fac investitiile determina o colaborare mai stransa intre furnizorii de servicii telecom, in incercarea de a face economii. Sumele de bani alocate de operatorii telecom imbunatatirii infrastructurii ajung pana la 10% din veniturile anuale. Nivelul mare al competitiei obliga insa companiile telecom la o colaborare mai stransa care le-ar putea genera economii de 5% - 7%. Zonele de maxim interes pentru operatorii telecom pentru urmatoarea perioada vor fi 4G, 4G+, centre de date si cloud”, spune Nazmi Caglar Boluk (foto), CEO Euroweb Romania,unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de telecomunicatii de business de pe piata locala.


Internet 4G, servicii machine to machine si Internet of Things

"Trendurile cele mai importante pe piata internationala de telecomunicatii pe care le vom vedea in Romania sunt reprezentate de internetul mobil de mare viteza (4G/LTE), servicii machine to machine (M2M), cloud computing, Internet of Things (IoT) si OTT, precum si convergenta pietei de telecomunicatii cu piata de servicii financiare. Se preconizeazã ca in 2016 cloud computing-ul va deveni universal prezent in pietele dezvoltate, fenomen ce se va resimti si in piata de telecomunicatii din Romania. De asemenea in pietele dezvoltate, implementarea universala a serviciilor digitale a dus la aparitia si dezvoltarea conceptelor de M2M, IoT si OTT, care se asteapta sa culmineze in aparitia caselor, cladirilor si oraselor <<inteligente>>. Astfel de tehnologii se afla inca in stadiul incipient pe piata din Romania, raspandirea lor urmand sa se accelereze odata cu implementarea serviciului de transfer de date 4G LTE-Advanced", afirma George Dorobantu, director servicii de consultanta pentru management in cadrul companiei de consultanta PwC Romania.


Consum tot mai mare de servicii telecom la preturi mai mici

„Cererea de servicii digitale va ramane neuniforma si profund eterogena in Romania, imbracand intreaga paleta de situatii, de la utilizatori intensivi si utilizatori centrali (de masa), la utilizatori marginali, pe fondul mentinerii non-utilizatorilor la niveluri semnificative. Consumul hedonistic, in care alegerile si deciziile de consum au la baza atitudini si experiente fata de serviciile de comunicatii, mai degraba decat criterii pur practice, utilitariste, va coexista cu sensibilitatea sporit la pret, pe fondul multiplicarii echipamentelor conectate”, afirma Catalin Marinescu (foto), presedintele Autoritatii de Reglementare in Comunicatii (ANCOM).

ANCOM a realizat o clasificare a profilului consumatorului roman de servicii telecom ceea ce a dus la trei tipuri de utilizatori: mediu, ocazional si intensiv. Utilizatorul mediu consuma lunar 155 MB trafic de internet mobil, trimite 72 de SMS-uri si suna in medie 249 de minute. Un utilizator ocazional consuma lunar 52 MB trafic de internet, trimite 24 de SMS-uri si suna in medie 82 de minute, in timp ce un utilizator intensiv consuma lunar 465 MB trafic de internet, trimite 216 SMS-uri si suna in medie 747 de minute.


Cresterea gradului de utilizare a serviciilor cloud

“Gradul de adoptie in Romania al serviciilor cloud era sub 10% in 2013, insa, in urmatorii ani, ne asteptam la o crestere semnificativa, tinand cont de faptul ca se va da unda verde la fondurile europene, pentru perioada 2014 - 2020. Estimam o crestere semnificativa a cererii din partea firmelor mici si a institutiilor publice, odata ce Comisia Europeana a stabilit regulile de finantare a proiectelor din IT in 2014”, explica Nazmi Caglar Baluk, CEO Euroweb Romania, furnizor de servicii telecom de business de pe piata locala.


Netflix se lanseza in Romania

Alte trenduri importante, atat in strainatate cat si in Romania, sunt utilizarea modelelor noi de distribuitie, precum OTT (over-the-top). OTT este un model de distributie audio si video prin internet, dar care nu implica un operator telecom. Cele mai cunoscute astfel de platforme sunt Netflix si Hulu.

"Observam aparitia si cresterea companiilor de tip Over-the-Top care furnizeaza aplicatii sau servicii prin internet, abordare diferita de cea traditionala ce presupune existenta unei retele de acces dedicate, detinuta de catre compania ce ofera serviciul. Aceste companii non-traditionale detin deja 10% din veniturile industriei, aceastea fiind preconizate sa se creasca semnificativ in urmatorii ani", spune George Dorobantu, director servicii de consultanta pentru management in cadrul companiei de consultanta PwC Romania.

Wall-Street.ro a scris in urma cu o luna ca Netflix, serviciu de programe TV la cerere, se va lansa pe piata locala in 2016, conform unor surse din piata.


Recrutare dificila de programatori si salarii in crestere cu 5-10%

Salariul mediu net in industria de servicii informatice era in luna august de circa 4.424 de lei, acesta fiind domeniul cu cel mai mare castig lunar, arata datele INS.

“In general maririle se fac anual, odata cu evaluarea rezultatelor angajatilor si se fac in functie de performante. Maririle anuale sunt intre 5 – 10%, in functie de performanta individuala", spune Maria Hostiuc, consultant senior in recrutare in cadrul Brainspotting, companie de recrutare in domeniul IT&C.

Cele mai mici salarii in IT&C sunt intre 500 si 850 de euro pe luna pentru angajatii fara experienta in domeniul asigurarii calitatii si administrare de retea. Pe de alta parte, un dezvoltator de software fara experienta castiga lunar intre 750 si 1.000 de euro pe luna. In domeniul software cel mai bine castiga seniorii, acestia avand salarii intre 1.800 si 3.000 de euro pe luna.

“Cererea de personal cu nivel adecvat de pregatire in zona de IT&C este mai mare decat oferta. Competitia pe talente va creste, iar asta va determina marile companii de software sa vina in piata cu oferte de angajare aliniate la noi standarde”, explica Bogdan Pelinescu (foto), directorul general al Luxoft Romania, una dintre cele mai mari companii de software de pe piata locala.

In industria locala de software si servicii lucreaza circa 87.000 de specialisti, iar anul viitor numarul ar putea ajunge la 95.280 de angajati, conform Asociatiei Patronale a Industriei de Software si Servicii (ANIS).

In 2016 cele mai multe locuri de munca disponibile vor fi pentru marile marile limbaje de de programare precum Java. PHP, C# .Net si limbajele mai noi sau rolurile care deriva din acestea, precum DevOPS, cloud si/sau virtualizare, Securitate, back-up & Storage, mobile iOS si/sau Android, Internet of Things, conform datelor oferite de compania de recrutare Brainspotting.

“Tehnologiile cel mai greu de acoperit vor fi cele noi emergente pe piata din Romania, pentru care inca nu exista specialisti, tehnologii precum Mac OS Developer, IoT, Ruby on Rails, Python, insa problema dificultatii acoperirii rolurilor vacante vine si din inaltul nivel de specializare cerut de clienti", adauga Maria Hostiuc.


Continua deschiderile de centre de dezvoltare software

Cei mai mari jucatori din industria de IT, dar si de externalizare de servicii au centre de operatiuni in Romania, printre acestia numarandu-se Oracle, HP, IBM, Microsoft, Accenture, Luxoft, sau Endava. Iar tendinta companiilor straine de a deschide centre de dezvoltare software in Romania va continua insa si in 2016.

“Acest lucru va creste in continuare nivelul salariilor (precum si a taxelor aferente) insa va pune o presiune si mai mare pe firmele locale non-IT (costuri mai mari pentru serviciile IT) precum si pe firmele de servicii IT cu portofoliu majoritar local”, spune Alexandru Lapusan (foto), cofondator si director general al producatorului de software Zitec.

Pe de alta parte, Bogdan Putinica, vicepresedinte senior in cadrul companiei de software Enea, spune ca utilizatorii traditionali de servicii de outsourcing sunt din ce in mai maturi.

"Dupa o perioada in care accentul a fost pus, ineficient dupa parerea noastra, pe modele de lucru bazate pe plasament de personal, observam o reintoarcere la modelele comerciale de baza de acum cativa ani, unde accentul este pus pe inovatie si pe centre dedicate de dezvoltare”, afirma managerul Enea.


Romanii vor cumpara aproape un milion de tablete

Romanii au cumparat in 2015 circa 850.000 de tablete, iar anul acesta piata va inregistra o crestere de circa 10%, ceea ce va duce la un numar de 935.000 de exemplare vandute, potrivit informatiilor oferite de Samsung Romania.

"Vedem o orientare a clientilor catre produse premium, pe masura ce utilizatorii sunt mai preocupati de functiile si capabilitatile pe care le are un astfel de produs”, spune Cristian Cojocaru (foto), managerul diviziei de dispozitive IT si mobile a Samsung Romania, filiala locala a unuia dintre cei mai mari producatori de electronice si IT la nivel global.

Cel mai bine vandut brand de tablete in Romania este Samsung, cu o cota de piata de 30%. Cei mai importanti competitori ai Samsung la nivel local sunt Apple iPad, Asus, Lenovo, Allview, Evolio si E-boda.

In 36% dintre gospodariile din Romania exista cel putin o tableta, media fiind de 1,1 tablete/gospodarie, potrivit unui studiu realizat de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM). De asemenea, in 73% dintre gospodarii exista cel putin un smartphone (media fiind de 1,5 per gospodarie), iar 55% detin laptopuri.

De asemenea, in 2015 s-au vandut aproximativ 4,8-4,9 milioane de telefoane, fata de 4,5 milioane de unitati in 2014, dispozitivele smartphone inseamnand 60% din volum, conform datelor Samsung. Astfel, anul trecut romanii au cumparat circa 2,9 milioane de smartphone-uri.




Citeste si