Ideea Whyttest, companie de testare jocuri video si software, a aparut in 2007, cand Marius Potirniche a primit mandat sa gaseasca firme de outsourcing pe testare care sa acopere potentialele nevoi ale Ubisoft, angajatorul sau la acea data. „Nu stiam nimic despre aceasta piata si am fost surprins sa gasesc atat de multe firme care ofera aceste servicii. Am contactat companiile respective, am facut cateva teste pentru a vedea nivelul de calitate ce poate fi oferit si am semnat o colaborare cu cele mai promitatoare 2 firme de acest gen”, povesteste antreprenorul.

Atunci a putut sa vada ce facea bine in Ubisoft si ce faceau alte companii mai bine decat ei. „Tot atunci a aparut prima idee ca poate la un moment dat voi putea infiinta o firma care sa ofere servicii mai bune decat cele mai bune de pe piata”.

Fast forward si, in 2014, acelasi Marius pornea Whyttest care in 2016 reusea sa ajunga la 800.000 de euro cifra de afaceri, in urma unei investitii care a ajuns, dupa trei ani, la aproximativ 100.000 de euro. Compania este formata din peste 60 de specialisti in Quality Assurance (QA), in portofoliul acesteia numarandu-se astazi atat companii internationale, cat si locale. Recent, Whyttest a primit in actionariat pe Alexis Bonte, investitor in serie.

„Oportunitatea a aparut in 2014 cand un fost coleg mi-a cerut sfatul pentru externalizarea serviciilor de testare. Mi-a spus ca in 2 luni ar avea un proiect si cauta o firma de incredere. L-am intrebat daca ar fi dispus sa lucreze cu o firma nou infiintata de mine unde sa incerc sa atrag cativa veterani din industrie. Cum raspunsul a fost pozitiv, m-am pus pe treaba si am inceput sa sun oameni cu care lucrasem sau despre care auzisem ca au aceleasi valori morale. In 2 luni de la prima discutie aveam deja 4 oameni foarte buni, iar 3 dintre ei fac parte din Core Team-ul actual”, povesteste Marius Potirniche.

De ce ar externaliza o companie de talia Ubisoft proiecte catre o companie independenta?

Acum 3 ani, volumul de testare se concentra foarte mult in perioada verii si inceputul toamnei, inainte de perioada cu vanzari foarte mari: Craciun, Thanksgiving, Black Friday, spune antreprenorul roman.

Citeste si:
Prefera Foods investeste 4 milioane de euro in produsele "de Azi"
Prefera Foods investeste 4...

Toate proiectele se inghesuiau sa iasa in aceeasi perioada, ceea ce determina o nevoie foarte mare de testare. Dupa aceasta perioada nevoile scadeau, asadar exista o fluctuatie foarte mare de activitate.

„O companie ca Ubisoft nu voia sa angajeze foarte multi oameni pentru ca apoi sa renunte la ei dupa terminarea proiectelor. Aveau un numar constant crescator de testeri interni si externalizau restul. Astfel, isi externalizau riscul managementului resurselor umane. Acum, lucrurile se schimba usor si se pune destul de mare accent pe continut continuu, insa apar mereu console, device-uri, gadget-uri care necesita testare, asadar nevoia este constant ridicata. Capacitatea de a creste in parametri de calitate este mai mica decat aceste nevoi”, subliniaza Marius Potirniche.

In plus, fiecare firma de outsourcing este concentrata pe a aduce servicii de calitate si isi dezvolta proceduri si metodologii proprii, dar si invata de la clienti. Este si cazul Whyttest, care a acumulat know-how de la toti clientii cu care a lucrat si a impartit inapoi catre ceilalti. Intr-un domeniu atat de dinamic si intr-o continua schimbare, este foarte important sa vezi cum fac altii si sa incerci sa adaptezi la nevoile tale, puncteaza antreprenorul.

Cati clienti are in prezent Whyttest

In acest moment compania are 5-6 clienti cu nevoi permanente sau temporare. La acestea se adauga 2-3 startup-uri care au nevoi scazute si pe care le ajuta gratuit, multumita unui program de test trial pe care il are de anul acesta.

Citeste si:
Studiu: Majoritatea antreprenorilor ar infiinta din nou o companie
Studiu: Majoritatea...

„Practic, daca ai un joc sau o aplicatie si ai nevoie de ajutor cateva ore pe saptamana timp de 1-2 luni, putem sa alocam gratuit 1-2 testeri. Nu exista o obligativitate contractuala, insa suntem convinsi ca daca un proiect are succes se va intoarce sa testeze cu cei care au ajutat la acest succes. In plus, este o satisfactie mare sa poti ajuta companiile la inceput de drum”, spune Marius.

Pentru proiectele HD sau de software testing, un proiect poate sa dureze chiar 1 an, deci nu sunt fluctuatii foarte mari. Pentru platformele mobile compania are si 2-3 proiecte pe saptamana, deci este foarte dificil de cuantificat pe trimestru.

„Noi am inceput pe game testing si apoi ne-am extins serviciile catre software testing. Asadar, game testing ramane cel care genereaza venituri mai mari, insa avem planuri mari si pentru software testing care, speram noi, va fi unul dintre motoarele Whyttest pe viitor”.

„Dedesubturi” ale negocierilor cu Alexis Bonte

Alexis Bonte a fost, de fapt, omul care l-a convins pe Marius Potirniche sa plece de la Ubisoft, dupa 12 ani petrecuti acolo. Proiectul eRepublik Labs suna foarte bine si, in plus, a fost o compatibilitate de la prima intalnire.

Citeste si:
Una din patru femei din Romania sunt asociate in companii
Una din patru femei din...

„Perioada petrecuta la eRepublik a fost una frumoasa, atat din punct de vedere al echipei din Romania care este extraordinara, cat si a colaborarii cu Alexis. Ne-am despartit in conditii foarte bune si ne-am intalnit cu fiecare ocazie dupa aceea. La una dintre intalniri am mentionat cat de greu este pentru o firma mica sa isi gaseasca nisa si sa ajunga la cei care au putere de decizie. Cand esti mic, nimeni nu prea te baga in seama. De asemenea, nu ne permiteam o structura de marketing si vanzari care sa lucreze zilnic sa iti aduca clienti sau contacte noi”, isi aminteste antreprenorul roman.

Alexis a fost curios sa cunoasca domeniul testarii, asa ca au stabilit o vizita la sediul Whyttest, unde a cunoscut mai multi oameni. La sfarsitul vizitei i-a marturisit ca nu se astepta sa fim atat de departe din punct de vedere al calitatii serviciilor si ca este placut surprins de energia transmisa de echipa. Apoi i-a spus ca daca poate sa ajute, o va face cu placere.

„Acest lucru se intampla in toamna 2016 si, pana in primavara 2017, au existat mai multe intalniri si scenarii de cum ar putea sa ajute Alexis o companie cu profilul nostru. Totul a decurs foarte natural si am ajuns la un consens care a fost materializat prin contract. Experienta lui Alexis vine intr-un moment in care am reusit sa cream un Core Team performant pe toate serviciile (testare HD, testare mobile si software testing) si sa avem infrastructura si procedurile pregatite pentru servicii de calitate. A fost un proces care a durat 3 ani. Urmatorul pas natural este cel al diversificarii clientelei si, bazat pe calitatile oamenilor din echipa, diversificarea serviciilor, toate facute in parametri ridicati de calitate”.

In acest punct intervine Alexis, care are calitatile, experienta si networking-ul de a ajuta la identificarea pasilor urmatori. Intr-o piata globala, este foarte important ca o figura iconica sa te ajute cu informatii, sa iti puna intrebarile potrivite si eventual sa fie garant pentru calitatea serviciilor oferite.

La ce ar trebui sa fie atent un antrepenor atunci cand ia in calcul sa vanda o parte din actiunile companiei?

In primul rand, trebuie sa fie atent cui i le vinde. „Cum spuneam, este foarte importanta chimia intre cei care detin actiunile companiei”.

In al doilea rand, nu trebuie sa ajunga niciodata in situatia in care sa fie nevoit sa vanda cu orice pret actiunile companiei. Vanzarea de actiuni trebuie facuta pentru dezvoltare si expansiune, nu pentru supravietuire. Multi investitori nu isi asuma riscuri si vor incerca sa isi minimizeze pe cat posibil aceste riscuri.

„Nu in ultimul rand, trebuie sa stie cat valoreaza compania si care este directia in care doreste sa mearga. Investitorii pot sugera sau influenta alte directii care pot fi foarte bune sau nu. De obicei cea corecta este o combinatie intre cea intiala si cea adusa de expertiza si viziunea celui care investeste”.

Care sunt provocarile actuale ale Whyttest si cum incearca sa le depaseasca

Provocarile sunt, in primul rand, legate de mentinerea calitatii in momentul diversificarii clentelei intr-un domeniu foarte dinamic. Clientii vin cu tehnologii din ce in ce mai complexe si au asteptari justificat ridicate, mai ales ca au foarte multe firme de unde pot alege. Asadar, pentru fiecare client trebuie sa fie punct ochit, punct lovit.

„Acest aspect este strans legat de calitatea oamenilor pe care ii putem atrage. Nu poti avea servicii de calitate fara oameni de calitate, indiferent de cat de bune sunt procedurile de testare. Cei care doresc sa faca testing in Romania au foarte multe firme de unde pot alege, firme mai mari sau startup-uri. Asta inseamna ca trebuie sa fii competitiv in ofertele pe care le faci, sa le oferi oportunitati, in conditiile in care concurezi la cost cu firme din intreaga lume”.

Pe viitor, antreprenorul isi doreste sa poata oferi la un moment dat un pachet complet de servicii pentru producatorii de aplicatii, pornind de la testarea functionala si pana la localizare sau testare automata. Asta inseamna mai mult diversificare decat crestere in volum pe ceea ce facem deja.

In 2016 Whyttest a avut o cifra de afaceri de aproximativ 800.000 euro, pentru 2017 estimeaza o cifra de afaceri de 1 milion de euro.

Ce ar schimba la industria de dezvoltare jocuri/software din Romania

Pana nu demult, cu cateva exceptii, industria de dezvoltare jocuri si software din Romania era preponderent bazata pe servicii. „Nu am cifre concrete, dar cred ca si acum o mare parte din cei care lucreaza in aceasta industrie ofera servicii de suport si mentenanta catre firme mama sau catre diversi client. Asta inseamna executie cu un grad mai mic sau mai mare de autonomie”.

Pentru a trece de la executie la creatie proprie trebuie schimbat intregul ecosistem, plecand de la sistemul de educatie pana la facilitati pentru antreprenoriat sau investitori, considera Marius.

Incet-incet lucrurile se misca in aceasta directie. Au existat exemple de antreprenori care au reusit pe piata si asta i-a incurajat pe altii sa porneasca pe cont propriu. Au aparut multe startup-uri si asta este un lucru bun pentru ca spiritul antreprenorial cam lipsea in acest domeniu.

„Problema este ca multi pornesc la drum bazandu-se pe fondurile proprii, sperand ca primul produs va da lovitura. De cele mai multe ori nu se intampla asta si cei mai multi renunta si se intorc la firmele de la care au plecat. Ei ar trebui sa aiba ragazul si bugetul pentru 2-3 iteratii (incercari, variante) de produse, pentru ca vor invata mult mai multe dupa fiecare iteratie esuata”.

In ultimul timp au aparut incubatoare, acceleratoare si angel investori care ofera acest ragaz si suport celor care au spirit antreprenorial, insa acestea sunt subdezvoltate comparativ cu nivelul tehnic si creativ la care s-a ajuns in Romania.
Concret, daca ar putea schimba ceva la ecosistemul producatorilor de jocuri video din Romania, Marius ar face urmatoarele lucruri:

  1. sistemul educational adaptat la dezvoltare jocuri si software care sa scoata pe piata oameni pregatiti atat tehnic, cat si managerial;
  2. as oferi facilitati pentru aparitia si dezvoltarea acestor incubatoare, precum si facilitati fiscale pentru cei care investesc in acest domeniu;
  3. protectie sociala si ghidare pentru cei care au initiative in domeniu, reducand astfel impactul unui posibil faliment si incurajarea incercarilor.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea IT & C »



Citeste si
Carti esentiale pentru antreprenorii incepatori si avansati