Spotify, unul dintre cele mai mari servicii de streaming muzical din lume, se lanseaza astazi in Romania, la cativa ani distanta de concurenti precum Deezer, Zonga sau Apple Music. Cum incearca compania sa atraga cat mai multi utilizatori, ce servicii ofera si la ce pret, afla din materialul de mai jos.

Spotify are peste 159 de milioane de utilizatori activi la nivel mondial si peste 71 de milioane de utilizatori platitori, avand si o varianta free, disponibila si in Romania. Compania adauga peste 30.000 de melodii in fiecare zi, platind de la infiintarea din 2008 pana in prezent peste 8 miliarde de euro catre detinatorii drepturilor de autor. Compania este prezenta pe 65 de piete.

Ca o comparatie, Apple Music avea in februarie circa 36 de milioane de utilizatori.

Spotify ofera in Romania atat o versiune gratuita, sustinuta prin continut publicitar, dar si o versiune superioara, pe baza de abonament lunar. Utilizatorii pot asculta melodiile preferate gratuit sau pot trece la Spotify Premium pentru 4.99 euro pe luna, “cel mai mic pret din Europa”, conform oficialilor companiei.

Similar concurentilor, Spotify ofera posibilitatea de a cauta, descoperi, alcatui playlist-uri si construi propria colectie muzicala, dar si de a distribui continutul preferat catre prieteni. Spotify va oferi in Romania o baza de date de peste 35 de milioane de melodii.

“Am incheiat parteneriate cu toate casele de discuri din Romania, intr-un proces care a durat 3 ani de zile”, spune Przemek Pluta, markets operations pentru Europa de Sud-Est in cadrul Spotify.

Optiuni de cautare si personalizare

Unul dintre principalele atuuri ale serviciului Spotify este personalizarea, ce permite fanilor sa gaseasca muzica preferata in cel mai simplu mod, dar si sa descopere noi piese si artisti, in baza preferintelor si a modului in care obisnuiesc sa asculte muzica. Cand un utilizator nou se alatura comunitatii Spotify, el este invitat intr-un proces numit ‘Taste Onboarding’, ce ajuta Spotify sa inteleaga mai bine muzica pe care acesta o apreciaza. Procesul este similar cu cel al Apple Music.

Cautarea personalizata ce include optiuni precum Daily Mix (o serie de playlist-uri ce imbina melodiile preferate cu noutati ce ar putea fi pe gustul utilizatorului), Release Radar (un playlist format din melodii noi, in baza artistilor cei mai ascultati, continut actualizat in fiecare zi de vineri) si Discover Weekly ( un playlist creat in functie de obiceiurile specifice utilizatorului, disponibil in curand) aduc muzica preferata mai aproape ca niciodata.

O optiune care nu se regaseste in alte servicii de muzica similare este experienta sociala – utilizatorii pot asculta muzica pe consola PlayStation 4, chiar si pe fundalul jocurilor. Acest lucru se datoreste conectivitatii dintre Spotify si PlayStation Music.

Totodata, Spotify poate fi conectat rapid pe boxe, TV sau in masina, integrandu-se cu Facebook sau Twitter, precum si prin Messenger (in aplicatie).

Playlist-urile colaborative pot fi alcatuite sau distribuite prin Facebook Messenger. Utilizatorii romani vor avea acces in prima faza la clasamente muzicale globale, urmand ca cele locale sa fie disponibile “in curand”.

Principalul concurent din Romania este…

Intrebat care este principalul concurent din Romania, Przemek ofera un raspuns poate surprinzator – YouTube.

“Foarte multi romani asculta muzica pe YouTube. Daca ii putem converti pe acestia sa incerce Spotify, consideram ca vom reusi sa devenim lideri in tara. In Polonia, de exemplu, am lansat serviciul in urma cu cinci ani, in conditii similare, si am reusit sa facem valuri”, spune polonezul. YouTube nu este considerat, de exemplu, principal concurent in tarile asiatice, puncteaza managerul.

In ceea ce priveste procesul de intrare pe piata locala, managerul spune ca nu a fost deosebit de complicat, fiind similar cu alte piete din regiune. “Multa treaba legala, insa, per total, a fost un proces destul de previzibil”.

Spotify nu va avea, cel putin in primii ani, echipa locala in Romania, urmand ca operatiunile sa fie derulate din Varsovia.

Spotify va deveni util in special pentru artisti care vor avea acces la date demografice – cine ii asculta, din ce orase/zone, putandu-se folosi de acest lucru pentru a stabili, de exemplu, unde sa tina urmatoarele concerte.

In general, consumul de muzica autohtona este de circa 20-25% din totalul bazei de date, spune Przemek Pluta. “Aceasta pondere variaza, insa, si in functie de ce albume sunt lansate, sau daca apare un artist foarte bun, la un moment dat, intr-un stat anume.

50% dintre utilizatorii Spotify au varste cuprinse intre 13 si 30 de ani.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri