Consumatorii se orienteaza catre telefoanele cu o valoare mai mare, ajutati de schimbarile pe care marii producatori le-au facut in portofoliile lor, ducand focusul pe terminale mid si high end, de iesirea din piata a unora dintre brandurile de tip B, dar si de ofertele operatorilor telecom care fac accesibile telefoane din ce in ce mai performante la abonamente care au un cost lunar accesibil, spune Costin Soare, numit general manager la Avenir Telecom in luna aprilie a acestui an.

Wall-Street.ro: Cum a evoluat pretul mediu al terminalelor mobile?

Costin Soare: Daca in 2014 si in 2015, pretul mediu pentru un smartphone achizitionat in Romania era, in medie, de aproximativ 600 lei, in scadere fata de anii anteriori, in contextul extinderilor brandurilor de tip B in piata, in 2016 s-a inregistrat o crestere care s-a accelerat anul trecut. Astfel, in 2016, pretul mediu pentru un smartphone in Romania a urcat spre 650 de lei, accelerand ascensiunea anul trecut si, astfel, ajungand la peste 820 de lei.

Ca tendinta majora a pietei, valoarea medie a unui smartphone vandut va continua sa creasca, urmare a schimbarii comportamentului de consum al clientilor.

Toate aceste schimbari la nivelul pietei reprezinta un context foarte bun pentru business-ul nostru, atat pentru vanzarile de telefoane Energizer, cat si de accesorii.

Pentru segmentul de accesorii, argumentul principal este ca genul acesta de telefoane, cele de calitate, din gamele mid si high end, atrag dupa ele si necesitatea achizitionarii de catre consumatori a accesoriilor din aceeasi categorie. Astfel, vorbind de telefoane mai valoroase, vorbim si de o nevoie mai mare de protectie a acestor smarthone-uri, care se traduce in achizitia de accesorii precum carcase, huse si folii de protectie, dar si de incarcatoare performante si care detin toate certificarile de calitate si compatibilitate. In plus, faptul ca oferim garantie 10 ani pentru toate accesoriile Energizer este un argument care conteaza mult in decizia de achizitie a clientilor nostri.

Pe segmentul de telefoane mobile, intrarea pe piata din Romania cu modelele Energizer vine exact in acelasi context in care consumatorii vor telefoane mobile de calitate, dar la preturi mai accesibile. Am observat ca exista loc pe piata, in special, pentru telefoanele cu caracteristici diferite decat cele prezente deja in piata, cum este cazul telefoanelor Energizer, care ofera clientilor o durabilitate foarte mare a bateriei, spre exemplu, sau rezistenta la socuri, la apa etc. Si intotdeauna va fi loc pentru produse de calitate si de incredere, asa cum este cazul telefoanelor Energizer.

W-S.ro: Cum difera consumatorul roman fata de cel din Europa de Vest/SUA atunci cand alege un terminal mobil?
CS: Nu mai sunt diferente atat de mari intre consumatorii romani si cei din Europa de Vest. La telefoanele achizitionate impreuna cu un abonament, in trecut, diferentele erau, in special, facute de pretul mediu al abonamentelor ce includeau telefoane subventionate de operatori, care era mult mai mare decat pretul mediu practicat in Romania. Diferentele s-au mai redus, insa beneficiile oferite de operatorii din Romania raman insa superioare celor oferite de operatorii telecom din vestul Europei. Totodata, consumatorii romani pot accesa mai multe produse de finantare, precum ratele cu dobanda zero, pentru achizitia de telefoane.

WS.ro: Cum a evoluat conceptul Energizer (insulele din marile lanturi de retail) - cate unitati ati deschis, ce investitii au fost necesare, ce rezultate (partiale) aveti in prezent?

CS: Evolutia vanzarilor este extrem de incurajatoare pentru a ne determina sa cautam noi locatii. Practic, in a doua luna de vanzare, am reusit sa dublam cifrele realizate in prima luna dupa deschidere. Iar aceasta crestere se mentine si in luna iunie. Purtam, in prezent, discutii cu mai multi operatori de spatii comerciale. Suntem abia in a treia luna de la momentul lansarii acestei noi linii de business si avem incredere sa cautam noi locatii, atat in Bucuresti, cat si in tara.

WS.ro: Ce pondere din totalul consumatorilor romani considerati ca sunt “early adopters” cand vorbim de varfuri de lance? Cum a evoluat aceasta pondere de-a lungul anilor si ce influente considerati ca are si va avea climatul economic asupra vanzarilor de smartphone-uri?

CS: Este dificil sa avansez un procent. Vedem un interes foarte ridicat din partea consumatorilor chiar si inainte de momentul lansarii, cand se plaseaza precomenzi in magazinele noastre si in online. Zonele din care provin acesti clienti sunt diverse. Si putem vorbi aici si de oameni angajati in zona de middle si top management in diverse companii, antreprenori, freelanceri etc., dar si de tineri care isi doresc ultimul telefon aparut.

Cat priveste smartphone-urile preferate, in ultimii ani s-au evidentiat doua, trei modele de telefoane care sunt cel mai dorite de consumatori si in jurul carora producatorii au construit o perceptie foarte buna, utilizatorii fiind dispusi chiar sa se inscrie pe liste de asteptare pentru noile modele, indiferent daca acestea aduc sau nu imbunatatiri semnificative comparativ cu versiunile anterioare.

Referitor la influentele climatului economic asupra vanzarilor de smartphone-uri, teoretic, orice crestere de venituri ar trebui sa aduca si cresteri inclusiv in domeniul tehnologiei informatiei. Prin urmare, urmand tendinta pietei, care arata ca romanii sunt dispusi sa achizitioneze telefoane cu o valoare mai mare, pot spune ca tot mai multe smartphone-uri de top vor fi achizitionate de consumatorii romani.

WS.ro: La cat estimati intreaga piata de smartphone-uri din Romania? Cum va evolua anul acesta?

CS: Piata de smartphone-uri va continua si anul acesta sa creasca, din punct de vedere cantitativ, intr-un ritm similar celui de anul trecut. Astfel, din punct de vedere cantitativ, ne asteptam anul acesta la o crestere a pietei de smartphone-uri de sub 10%. La nivelul intregii piete, anul trecut s-au vandut 4,7 milioane de telefoane mobile, dintre care 3,1 milioane au fost smartphone-uri.

Valoric insa, avansul va fi mai mare, insa nu in acelasi ritm ca anul trecut, cand, fata de 2016, piata a crescut pe peste 30%.

WS.ro: Cum impartiti, in functie de sistemul de operare al smartphone-urilor, piata (android vs iOS vs restul)

CS: Conform studiilor de piata, majoritatea smartphone-urilor vandute pe piata din Romania au sistem de operare Android.

WS.ro: Ce procent din smartphone-uri este vandut prin operatori telecom si ce procent in retail? Online-ul ce rol are aici/cat acopera?

CS: Cantitativ, operatorii telecom au o cota de piata de aproximativ 60 - 70% din vanzari. Procentul variaza de la o luna la alta, in functie de diversele campanii si oferte pe care retailerii si operatorii le realizeaza.

Segmentul online are un rol foarte important in piata, in ceea ce priveste vanzarea telefoanelor fara abonament, si a ajutat foarte mult in ultimii ani la cresterea ponderii acestui tip de vanzari (telefoane fara abonament) in totalul vanzarilor de telefoane.

WS.ro: Ce afaceri estimati pentru Avenir Telecom anul acesta? Pe ce va bazati estimarea? Cum a evoluat cosul mediu de cumparaturi la Avenir Telecom si cum incercati sa il mariti?

CS: Estimam o crestere anul acesta de peste 10% fata de anul precedent, bazata, in special pe dezvoltarea noilor linii de business, reprezentate de distributia telefoanelor Energizer si de insulele Energizer din centrele comerciale.

Deja observam o crestere pe zona de distributie generata de majorarea numarului de clienti, largirea gamei de accesorii Energizer si de adaugarea portofoliului de telefoane Energizer in oferta noastra.

Pentru reteaua de magazine Internity, partener Telekom, in acest moment putem vorbi despre o consolidare a pozitiei in piata, venita dupa un proces de eficientizare a retelei de magazine, finalizat cu cativa ani in urma. Parteneriatul strategic pe care il avem cu Telekom Romania ne da posibilitatea sa oferim clientilor Internity servicii integrate de telefonie, televiziune si internet, impreuna cu cele mai bune oferte pentru telefoane mobile, acest lucru actionand ca un diferentiator puternic si generand rezultate bune.

WS.ro: Ce ati schimba in mentalitatea producatorilor de smartphone-uri daca ati putea? Dar la nivel de design/feature-uri? Ce v-ar placea sa vedeti diferit pe piata smartphone-urilor din Romania?

CS: Incercam o abordare diferita fata de ceilalti producatori de telefoane: noi oferim telefoane mobile din categoria midd si high end, cu specificatii tehnice de top, cu o durata mare de viata a bateriei, rezistente la apa, la socuri, la praf, livrate impreuna cu accesorii de protectie, certificate, la cele mai inalte standarde de calitate si la preturi accesibile.

La nivelul pietei din Romania si Europa, vedem cateva caracteristici care devin importante pentru clienti:

- Autonomia bateriei
- Camera foto – pe langa nevoia de camere foto mai performante
- Display-ul – dorinta unui display mai mare, cu o calitate a imaginii foarte buna

Iar daca se poate, toate acestea sa fie la un pret accesibil, pe care utilizatorul mediu sa si-l poata permite.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri