Sunt multe articole despre cum sa treci de la statutul de angajat la cel de fondator de startup. "Pune-ti ideile in practica", "Dezvolta-ti propria afacere", "Devino propriul tau stapan" si alte titluri bombastice ce te indruma spre un drum al succesului. Dar exista foarte putine articole despre drumul invers, cel de la fondator de startup la angajat, in special deoarece aceasta trecere este, in mod eronat, asociata cu esecul.

Am stat de vorba cu Nicu Andronic, fondator al Echoz, platforma de job-uri in IT, programator si tanar care “are in sange” spiritul antreprenorial. El a povestit pentru wall-street.ro ce implica “trecerea inversa”, de la gandirea unui proiect, punerea lui in practica, promovarea continua, cautarea de angajati, dezvoltarea continua si un eventual exit, la angajarea intr-o companie detinuta de altcineva.

“Nu o sa vorbesc acum despre suisuri si coborasuri, despre avantajele si dezavantajele vietii de angajat comparat cu viata de angajator/antreprenor/fondator de start-up. In schimb, o sa vorbesc despre procesul in sine si de provocarile pe care le aduce. Dupa patru ani in care am fost pe cont propriu, am decis sa revin o vreme la postura de angajat, continuand in acelasi timp, cu acelasi entuziasm, dezvoltarea startup-ului propriu”, spune Nicu Andronic.

Dupa ce decizia a fost luata, a inceput procesul de alegere a rolului cel mai potrivit in care sa revina. Ideea de la care a pornit este principiul valorii adaugate.

“Asta inseamna sa ma folosesc la maxim de ce am invatat in viata de antreprenoriat, dar si in cariera de dinainte, pentru a crea extra valoare. In cazul meu, inainte sa-mi dedic tot timpul antreprenoriatului am lucrat ca angajat in pozitii de programator si project manager. Pe scurt, asta inseamna ca inteleg partea tehnica a unui proiect IT si ca stiu cum sa-l gandesc si sa-l organizez astfel incat sa-l duc la bun sfarsit. In cariera de antreprenor am invatat, de multe ori destul de superficial, multe lucruri: market research, user experience, copywriting, design, marketing, finante, investitii, contabilitate, etc. Rezumat - am invatat ce inseamna sa raspunzi unei nevoi cu un produs inovativ. Asa ca, in mod natural, pozitiile ce mi se potrivesc si unde aduce instant maxim de valoare, sunt de Technical Product Manager sau Project Manager intr-o companie de IT. Mai departe, mi-am format un set de criterii pentru noul job ca sa fac trecerea cat mai usoara si sa imi utilizez la maxim skill-urile dobandite in viata de startup:

Castigatorii de anul acesta...
Citeste si: Raiffeisen Bank, finantari de 3 milioane de euro pentru startup-uri
  • Companie de marime medie - Ma intereseaza ca deciziile sa se ia rapid, lantul de comanda sa fie scurt, iar adaptabilitatea sa fie maxima. Totusi, nici o companie prea mica nu e de preferat, caci e posibil sa lipsesca multe roluri auxiliare ce iti permit sa te concentrezi pe dezvoltarea produs: HR, office manager, etc.
  • Companie stabila - Stabila atat financiar, cat si din punct de vedere al business-ului. Una din grijile principale in viata de startup este problema constanta a cashflow-ului. Vreau sa nu am aceasta problema si sa ma concentrez pe job-ul pe care sunt platit sa-l fac, fara a-mi face altfel de griji. Ca mica observatie: Cu mai putin de 6 luni in urma am aplicat la 3 job-uri, fara sa am acest criteriu al stabilitatii. Dintre acele 3 companii, doua nu mai exista astazi.
  • Companie de produs - Avand un produs propriu ai o viziune globala asupra intregului produs, de la ideea initiala, trecand prin dezvoltarea efectiva si crestere, pana la momentul in care produsul nu mai este viabil si trebuie sa renunti la el. Intr-o companie de outsourcing care nu lucreaza la produse proprii, aceasta viziune este la altcineva, iar capacitatea de a intelege produsul si din punct de vedere al business-ului este sever limitata. Asa ca o prefer sa lucrez la o companie cu produse proprii, unde pot sa am o perspectiva nedistorsionata asupra produsului dezvoltat.
  • Produs inovator - Lucrand ca angajat, nu ar trebui sa fie un criteriu asa important, dar avand in vedere ca lucrand la startup mi-am format obiceiul de a incerca sa inovez constant, de ce sa nu folosesc acest skill?
  • Produs la inceputul ciclului de dezvoltare - Un criteriu foarte important. Etapa initiala in dezvoltarea unui produs este momentul in care iti poti pune amprenta cu adevarat si poti aduce maxim de valoare. E momentul in care dai directia si prin care eviti decizii extrem de greu de luat mai tarziu.
  • Birou apropiat de casa - Un criteriu personal ce tine de productivitate, dar un criteriu extrem de important, in special in Bucuresti. Cunosc valoarea unei ore, iar timpul pierdut in trafic consider ca pot sa-l folosesc mult mai productiv.

Dupa ce si-a clarificat si definit criteriile acestea, Nicu a inceput sa aplice la job-uri. Din nou, a aplicat procesul valorii adaugate.

“Evident, in cazul meu asta inseamna ca m-am folosit din plin de faptul ca startup-ul meu este legat de recrutarea in IT si am avut discutii chiar cu unele dintre companiile ce imi sunt cliente. Pentru a economisi timp si resurse cu procese de recrutare inutile, mi-am facut temele si am discutat doar cu companiile la care ma interesa efectiv sa merg ca angajat”.

“Consider ca un research serios legat de compania angajatoare, e minimul pe care trebuie sa-l faca un candidat intr-un proces de recrutare. Procesul de recrutare l-am tratat la fel ca un antreprenor ce doreste sa obtina un contract. Am negociat la sange termenii colaborarii, vrand totusi sa ajung rapid la o situatie de win-win cu compania angajatoare.

Procesul de recrutare

Nicu Andronic adauga o mica nota legata de procesul de recrutare.

Cushman & Wakefield:...
Citeste si: C&W: Noile birouri din Cluj au inceput sa atraga angajati din Capitala

Spre deosebire de acum cativa ani, cand a avut ultimele interviuri din postura de candidat, oamenii de HR, recruiterii si, per total, toti interviatorii din lumea IT sunt mult mai bine pregatiti, a remarcat el.

“Desi observasem acest lucru si prin munca la Echoz, am avut acum ocazia sa observ “de la firul ierbii” profesionalizarea clara si puternica al domeniului recrutarii IT. Legat de durata procesului de recrutare - majoritatea companiilor au inteles ca ritmul rapid cu care sunt obisnuit in viata de start-up trebuie aplicat in procesul de recrutare si s-au adaptat la situatia mea specifica. Am fost contactat la cateva ore de la aplicare, s-au programat interviurile intr-un ritm alert (am reusit performanta sa am 3 interviuri in 2 zile la aceeasi companie) si s-au luat deciziile rapid”.

Tanarul a refuzat din start sa continue discutiile cu companiile ce au un proces de recrutare lung.

In ceea ce priveste companiile care nu au raspuns deloc, le considera companii de evitat pe viitor din toate punctele de vedere, atat ca angajator, cat si ca antreprenor.

Jeff Bezos spune ca fiecare...
Citeste si: Jeff Bezos, sfaturi pentru antreprenori. De ce nimeni nu face asta?

“Nivelul de implicare in interviuri ca start-up, dai 100% tot timpul asa ca am aplicat acelasi principiu si la probele interviului. Ca exemplu, pentru doua dintre companiile la care am aplicat a trebuit sa dau o proba practica, acasa. Analiza a produsului, plan de lucru, plan de organizare a echipei, etc. Pentru una dintre companii am petrecut 8 ore la aceasta proba practica, iar pentru cealalta - 12 ore. Am realizat diagrame, analize de date, analize de risc, etc, etc, exact cum as fi facut pentru startup-ul meu. Consider ca acest nivel de implicare a ajutat mult la formarea unei imagini asupra a ce o sa primeasca din partea mea in caz de angajare”.

Dezavantajele aplicarii la job-uri ca fondator de start-up

Nicu vorbeste si despre partile mai putin bune ale aplicarii la un job atunci cand esti fondator de start-up.

“Majoritatea interviatorilor inteleg foarte bine avantajele si experienta enorma pe care ti-o aduce crearea unui start-up. Zic “majoritatea”, pentru ca sunt si exceptii. Am reusit performanta de a avea acest dialog halucinant cu un recruiter:

Recruiter: (uitandu-se la CV) Vad ca nu ai mai lucrat de aproape patru ani.
Eu: In acest timp, am pornit un startup (Echoz), pe care l-am dezvoltat de unul singur. In acesti ani am castigat o experienta enorma in tot felul de domenii: product development, finante, investitii, marketing, copywriting, design, user experience, market research, recrutare, programare, etc. Intre timp am mai creat produse proprii mai mici (ca Bulina Rosie Online) si am facut si putin freelancing cu clienti internationali foarte diversi.
Recruiter: Da, dar nu ai lucrat efectiv intr-o companie. Patru ani sunt o gaura imensa in cariera ta.
Eu: ?!?!

“Principala problema cu care m-am confruntat a fost lipsa de incredere in disponibilitatea pe termen lung. Prima intrebare si principala discutie la absolut toate interviurile la care am participat a fost: “De unde stie compania noastra ca nu vei renunta la acest job si nu te vei intoarce sa fii antreprenor?”

Grija total justificata!, considera si recunoaste Nicu Andronic. Cel putin la prima vedere, completeaza el.

“Nu voi renunta sa fiu antreprenor, caci nu e o activitate, este o stare de spirit. Dar asta nu inseamna ca voi fi mai putin "angajat". Niciun angajat nu-si asuma de la inceput ca va sta X ani intr-o companie, asa cum nici eu nu o voi face, asa ca intrebarea este total invalida. Daca voi renunta, motivele vor fi exact aceleasi ca ale oricarui angajat, iar antreprenoriatul nu are nimic de-a face cu aceasta decizie. Dimpotriva, consider ca nivelul de commitment pe care si-l ia un fondator de startup in momentul in care se implica in ceva, e mai ridicat decat cel al unui angajat ce nu a avut experienta antreprenoriala. Nici macar la start-up-ul curent nu voi renunta. Doar ca se dezvolta altfel, in alt mod, iar timpul zilnic pe care il aloc lui a scazut. Si da, exista acest timp, caci primul lucru pe care-l inveti ca antreprenor e ca ziua nu are 8 ore, iar saptamana nu are 5 zile.

Ce urmeaza?

“Ce am observat din experienta antreprenoriala de pana acum e faptul ca e ca un virus. Nu o sa ma linistesc niciodata si mereu voi dori sa fiu antreprenor. In orice job as fi, oricat de motivant si satisfacator ar fi, dorinta de a face mai mult va fi mereu prezenta. Tine doar de angajator sa valorifice aceasta dorinta (si) in folosul propriu. Startup-ul Echoz merge bine, urmeaza niste proiecte frumoase legate de el, iar in momentul de fata pun la punct o echipa ce va ajuta pe partea operationala si de marketing. Concluzie Trecerea de la viata de fondator de startup la cea de angajat prezinta niste caracteristici foarte specifice. Intreaga experienta de startup poate fi considerata un mare plus, sau un mare minus. Totul tine de perceptia companiei la care doresti sa te angajezi. Asa ca alegeti cu grija”, conchide antreprenorul, proaspat angajat.


Te-ar putea interesa si:

Fast Forward Business Summit

Fast Forward Business Summit

4 octombrie, Hotel Sheraton

Inscrie-te acum!


Mai multe articole din sectiunea IT & C »



Citeste si
Cum recruteaza companiile si cum retin angajatii in prezent?