O masina electrica are, in medie, o autonomie de circa 150-200 de kilometri, deci pentru un traseu normal, prin oras, ar trebui sa incarci masina o data sau de doua ori pe saptamana. “Incarcarea ar trebui facuta doar pana la 80%, crescand astfel exponential numarul de cicluri”, spune Dan Tudose, manager e-acumulatori.ro, business de 8 milioane de lei care doreste sa profite de trendul ascendent al pietei de masini electrice/hibride prin oferirea de solutii pentru aceasta piata.

Specialistul spune ca, la incarcari de 100%, bateria va rezista la circa 2.000 de cicluri de incarcare, fata de chiar 4-5.000 de cicluri daca o incarci doar 80%. “Descarcarea, de asemenea, este limitata chiar de producatori, astfel incat la bord, atunci cand apare 0% de fapt mai ai inca 20-25% - pentru a-si sustine elementele vitale”, spune Tudose.

In Romania exista, in prezent, intre 300 si 400 de statii de incarcare publice. “Ne asteptam ca numarul acestora sa creasca cu 20-30 de unitati, in Bucuresti, anul acesta, deci o evolutie de 20%”, spune Dan Tudose. La nivel european, media este de 8 autovehicule per stati de incarcare publica. Sunt inmatriculate peset 1 milion de masini electrice.

“In Romania, in prezent sunt inmatriculate circa 1.000 de autovehicule electrice si plugin hibride, care se pot incarca de la prize”. Puterea maxima a puterii statiilor de incarcare se ridica, in Romania, la 40 KW/statie. In vest exista si la 120 KW si, in curand, va creste si pana la 320 KW, astfel incat sa se incarce masina in 15 minute.

Ce ar face daca ar fi ministrul Energiei?

Dan Tudose zambeste si spune ca, daca ar fi ministrul Energiei, ar incerca sa explice in primul rand companiilor private si apoi institutiilor de stat (care acopera 50% din intreg consumul Romaniei) ca exista alternative la ceea ce fac acum.

“As innoi flotele auto cu masini ecologice. As incuraja propagarea mesajelor care sa arate beneficiile tehnologiilor non-poluante vs. celor cu motor termic, valoarea de revanzare a autovehiculelor electrice la 5 ani – mult mai buna decat in cazul automobilelor “clasice”, spune Dan.

De asemenea, firmele ar trebui sa se gandeasca sa adauge in flotele auto masini electrice si plugin hibrid. “In vest de exemplu exista companii de curierat care folosesc masini electrice si, mai mult, vand solutii de mobilitate electrica altor companii!”, puncteaza antreprenorul.

Garantiile masinilor electrice pleaca de la 8 ani. Costurile/traseu sunt mai mici si, mai mult, nu faci revizia atat de des – nu schimbi nici parti mecanice, nici consumabile precum ulei. E-Acumulatori.ro vinde solutii de incarcare masini electrice, precum prize sau baterii, cu preturi pornind de la 80-100 de euro.

Mai mult, statul acopera o parte din pretul de achizitie al masinilor electrice, cinci ani nu platesti impozite si nici parcare in Bucuresti (in parcarile publice). “Trebuie sa ai grija doar sa nu ramai cu bateria pe rosu. In sezonul rece, ca orice baterie, capacitatea scade, deci trebuie avut grija si atunci”.

Totodata, in alte tari sunt tarife puternic preferentiale la incarcarea cu electricitate a masinilor electrice pe timp de noapte. “Si la noi sunt preferentiale, insa nu atat de mult”. O incarcare in afara Romaniei costa circa 0,2 euro/KW ora. Exista insa si variante de incarcare gratuita, iar cei patru mari producatori de vehicule electrice din Europa vor sa dezvolte o retea de incarcare super rapida la nivelul continentului.

Bateriile uzate, indiferent ce tip de baterii sunt, NU trebuie aruncate la gunoi, subliniaza Dan. Acestea trebuie preluate de magazine pentru a fi reciclate.

“In afara Romaniei, lumea este educata si constientizeaza ca metalele toxice din baterii polueaza extrem de puternic. E-Acumulatori, asa cum ii spune si companiei, promoveaza folosirea acumulatorilor, care pot fi incarcati de cel putin 1.000 de ori, pe acelasi principiu explicat anterior”.

La nivel mondial, un utilizator foloseste, in medie, 2 baterii pe an.

Panouri fotovoltaice, viitorul energiei electrice

In Romania, circa 100.000 de locuinte nu sunt in acest moment conectate la reteaua electrica. Din 2019, statul ar trebui sa ofere subventii acestora, acoperind 100% din costurile aferente instalarii de panouri fotovoltaice pe acoperisuri.

In cazul celorlalte locuinte, subventia este de 22.000 de lei. “Panourile pot fi folosite si pentru blocuri – amplasate pe acoperis, pentru a furniza curent in spatii comune – coridoare, interfon, sisteme de alarma si asa mai departe”, spune specialistul.

E-Acumulatori.ro a inregistrat anul trecut afaceri de 8 milioane de lei si se asteapta ca in urmatorii doi ani circa 15% din veniturile companiei sa fie generate de solutii si produse adiacente masinilor electrice.

Doua noi statii de incarcare...
Citeste si: Doua noi statii de incarcare au fost inaugurate, la Suceava si Roman


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea IT & C »



Citeste si
Romanii, cei mai interesati est-europeni sa cumpere masini electrice