Pe 6 decembrie 2019 autoritatea de concurenta din Ungaria a aplicat Facebook Ireland Ltd (”Facebook”) o amenda de 3,6 milioane Euro pentru incalcarea legii concurentei. Decizia vine in contextul in care autoritatile maghiare considera ca utilizatorii Facebook platesc indirect pentru serviciile retelei, prin folosirea datelor lor, asta desi compania sustine ca serviciile sunt gratuite.

Asadar, prezentarea serviciilor drept gratuite este apta sa induca in eroare consumatorii prin lipsa unei transparente totale a modului de operare, noteaza Catalin Sulima (partener) si Loredana Cristea (associate), reprezentanti ai casei de avocatura Filip & Company.

Autoritatea din Ungaria a constatat totodata ca mesajele ”gratis la conectare” si ”gratis si mereu va fi” afisate pe pagina principala Facebook distrag atentia consumatorilor de la faptul ca indirect acestia platesc pentru utilizarea serviciilor Facebook prin transmiterea datelor lor personale.

In individualizarea amenzii, s-a observat ca desi faptele Facebook s-au derulat pe o perioada indelungata de timp (respectiv intre 2010 si 23 octombrie 2019), in urma presiunilor exercitate de Comisia Europeana, Facebook si-a modificat la nivel global atat termenii si conditiile, precum si sloganul ce apareau pe pagina principala referitor la gratuitatea serviciilor.

In acest sens, potrivit termenilor si conditiilor actuale regasite pe site-ul acestora, Facebook mentioneaza ca ”Nu va taxam pentru utilizarea Facebook sau a celorlalte produse si servicii care fac obiectul acestor Conditii. In schimb, companiile si organizatiile ne platesc pentru a va afisa reclame pentru produsele si serviciile lor”.

Citeste si:
Google: 62% dintre adulti consuma stiri pe retelele de socializare
Google: 62% dintre adulti...

O decizie similara a fost luata anul trecut si in Italia, amenda primita de Facebook atunci fiind de 10 milioane Euro, pentru incalcarea mai multor dispozitii din Codul Consumatorului din Italia. Autoritatea a constatat, intr-un mod similar celei ungare, ca prin faptele Facebook, utilizatorii au fost indusi in eroare sa acceseze platforma. Acestia au fost informati in prima faza ca serviciile sunt gratis, fara ca Facebook sa informeze totodata asupra scopurilor sale comerciale, in sensul in care utilizarea datelor de catre Facebook nu este realizata exclusiv pentru a conecta utilizatorii, ci si pentru a promova activitati de publicitate unui public tinta – activitate ce aduce un castig material companiei Facebook.

Ce inseamna pentru piata din Romania aceaste decizii?

Avocatii Filip & Company anticipeaza un dublu efect in Romania, ca rezultat al deciziei autoritatilor maghiare.

  • unul pozitiv – cresterea masurilor de preventie din partea marilor platforme care utilizeaza sau administreaza date ale consumatorilor – aceasta genereaza un efect benefic al transparentizarii activitatilor platformelor si de simplificare a limbajului utilizat in clauzele de furnizare a serviciilor si
  • un efect de control din partea autoritatilor romane pentru a verifica in ce mod platformele (precum Facebook) au practici apte sa induca in eroare consumatorii sau, la extrem, daca prin modul in care utilizeaza datele acestea abuzeaza in vreun fel de pozitia pe care o au pe piata.

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea IT & C »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
"Visul crypto" al lui Zuckerberg continue sa se destrame