Facebook amendata in Ungaria pentru ca pretinde ca ofera servicii gratuite. Care vor fi efectele in Romania

Pe 6 decembrie 2019 autoritatea de concurenta din Ungaria a aplicat Facebook Ireland Ltd (”Facebook”) o amenda de 3,6 milioane Euro pentru incalcarea legii concurentei. Decizia vine in contextul in care autoritatile maghiare considera ca utilizatorii Facebook platesc indirect pentru serviciile retelei, prin folosirea datelor lor, asta desi compania sustine ca serviciile sunt gratuite.

Asadar, prezentarea serviciilor drept gratuite este apta sa induca in eroare consumatorii prin lipsa unei transparente totale a modului de operare, noteaza Catalin Sulima (partener) si Loredana Cristea (associate), reprezentanti ai casei de avocatura Filip & Company.

Autoritatea din Ungaria a constatat totodata ca mesajele ”gratis la conectare” si ”gratis si mereu va fi” afisate pe pagina principala Facebook distrag atentia consumatorilor de la faptul ca indirect acestia platesc pentru utilizarea serviciilor Facebook prin transmiterea datelor lor personale.

In individualizarea amenzii, s-a observat ca desi faptele Facebook s-au derulat pe o perioada indelungata de timp (respectiv intre 2010 si 23 octombrie 2019), in urma presiunilor exercitate de Comisia Europeana, Facebook si-a modificat la nivel global atat termenii si conditiile, precum si sloganul ce apareau pe pagina principala referitor la gratuitatea serviciilor.

In acest sens, potrivit termenilor si conditiilor actuale regasite pe site-ul acestora, Facebook mentioneaza ca ”Nu va taxam pentru utilizarea Facebook sau a celorlalte produse si servicii care fac obiectul acestor Conditii. In schimb, companiile si organizatiile ne platesc pentru a va afisa reclame pentru produsele si serviciile lor”.

Citeste si:
Facebook nu a anunțat sute de milioane de oameni cărora li s-a...
Facebook nu a anunțat cele...

O decizie similara a fost luata anul trecut si in Italia, amenda primita de Facebook atunci fiind de 10 milioane Euro, pentru incalcarea mai multor dispozitii din Codul Consumatorului din Italia. Autoritatea a constatat, intr-un mod similar celei ungare, ca prin faptele Facebook, utilizatorii au fost indusi in eroare sa acceseze platforma. Acestia au fost informati in prima faza ca serviciile sunt gratis, fara ca Facebook sa informeze totodata asupra scopurilor sale comerciale, in sensul in care utilizarea datelor de catre Facebook nu este realizata exclusiv pentru a conecta utilizatorii, ci si pentru a promova activitati de publicitate unui public tinta – activitate ce aduce un castig material companiei Facebook.

Ce inseamna pentru piata din Romania aceaste decizii?

Avocatii Filip & Company anticipeaza un dublu efect in Romania, ca rezultat al deciziei autoritatilor maghiare.

  • unul pozitiv – cresterea masurilor de preventie din partea marilor platforme care utilizeaza sau administreaza date ale consumatorilor – aceasta genereaza un efect benefic al transparentizarii activitatilor platformelor si de simplificare a limbajului utilizat in clauzele de furnizare a serviciilor si
  • un efect de control din partea autoritatilor romane pentru a verifica in ce mod platformele (precum Facebook) au practici apte sa induca in eroare consumatorii sau, la extrem, daca prin modul in care utilizeaza datele acestea abuzeaza in vreun fel de pozitia pe care o au pe piata.

Sursa foto: Shutterstock
Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Sișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-sef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri