Inteligența Artificială face deja parte din viața multora dintre noi, fie că vorbim de asistenții virtuali cu care interacționăm când sunăm într-un call center, creditele online pe care le luăm din aplicațiile de mobile banking sau chiar și programele de la locul de muncă ce ne automatizează task-urile repetitive pentru care nu mai trebuie să ne batem noi capul. Reggie Townsend, specialist al companiei de tehnologie SAS și membru al NAIAC, organizație ce consiliază peședintele SUA pe probleme legate de inteligența artificială, a vorbit într-un interviu acordat wall-street.ro despre principalele provocări ale tehnologiei și greșelile care trebuie evitate.

Reggie Townsend conduce divizia Data Ethics Practice din cadrul gigantului de tehnologie SAS și e parte a National AI Advisory Committee(NAIAC- Comitetul Consultativ National pentru Inteligență Artificială), ce se ocupă cu consilierea președintelui SUA și Biroului Național de Inițiativă AI cu privire la o serie de probleme legate de inteligența artificială.

„NAIAC se concentrează pe a oferi un set de recomandări președintelui SUA și Biroului Național de Inițiativă AI în probleme ce țin de cum pot Statele Unite ale Americii rămâne competitive în spațiul AI. Cum poate fi folosită inteligența artificială pentru cercetare sau cum poate guvernul lansa o serie de tehnologii”, explică Reggie Townsend.

De asemenea, NAIAC tratează și una dintre principalele provocări cu care se confruntă Inteligența Artificială, respectiv riscul de a dezvolta soluții care discriminează populația. Până la urmă, în mare parte Inteligența Artificială reprezintă sisteme sau mașini care nu fac decât să imite inteligența umană pentru a efectua diverse activități, bazându-se pe informațiile primite. Uneori, din cauza unor seturi de date care nu sunt triate corespunzător, ajungem să vedem știri despre asistenți virtuali considerați rasiști, așa cum a fost cazul mai multor soluții lansate de giganți din tehnologie.

În munca sa, Reggie pune accent mai mult pe a face cunoscută Inteligența Artificială în rândul populației și a o pregăti pentru un viitor în care această tehnologie va deveni parte integrantă a societății. De asemenea, militează pentru dezvoltarea responsabilă a soluțiilor ce folosesc Inteligența Artificială.

Care este stadiul Inteligenței Artificiale în prezent și ce trebuie făcut pentru a evita dezvoltarea de aplicații care discriminează sau sunt rău-intenționațe

Reggie vede Inteligența Artificială în prezent ca fiind la stadiul în care se concentrează mult în zona de automatizare și crearea de confort prin preluarea anumitor sarcini pe care le avem, în special cele repetitive, dar și realizarea de predicții.

”Inteligența artificială ia acum decizii cu noi. Punem criteriile din spatele deciziilor noastre în sisteme AI și aceste sisteme ia deciziile împreună cu noi sau pentru noi. La un anumit moment, ne putem imagina că Inteligența Artificială va ajunge să ia decizii în numele nostru, de aceea devine important ca, odată ce ne apropiem de acea realitate, să punem la punct mai multe aspecte”, explică Reggie.

În primul rând, unul dintre aspectele ce trebuie puse la punct, consideră specialistul SAS, ține de a nu alimenta soluțiile cu date ce reflectă un comportament caracterizat de prejudecăți.

”Dacă facem acest lucru, deciziile luate de Inteligența Artificială în numele nostru au un impact negativ și ajung să rănească în general oamenii din societate care sunt deja vulnerabili. Trebuie să identificăm populația vulnerabilă, ceea ce poate să difere de la mediu la mediu, și să evităm acest lucru. De exemplu, putem avea un anumit grup de oameni vulerabili când vorbim de servicii financiare și un altul când vorbim de servicii de sănătate ”, adaugă Reggie.

Expertul SAS militează pentru identificarea impactului actual asupra acestor populații vulnerabile, care sunt aspectele care cauzează acest impact negativ și, odată identificate, eliminarea lor din criteriile folosite pentru a dezvolta soluțiile de Inteligența Artificială.

„Știm că dacă ne bazăm pe aceleași criterii în luarea deciziilor și automatizăm acest lucru, vom avea aceleași rezultate însă la o scară mai mare. Ceea ce face Inteligența Artificială foarte bine este să execute munca repetitivă foarte rapid, ceea ce ar putea aduce efecte exagerate”, adaugă Reggie.

O soluție pentru a evita situațiile de mai sus poate fi aplicarea discriminării pozitive, astfel încât, în momentul în care știi că soluția ta activează într-o industrie în care unul dintre sexe este discriminat, să acționezi diferit în momentul în care acea persoană interacționează cu soluția.

Reglementările stricte riscă să incetinească inovarea în UE?

Unul dintre subiectele extrem de dezbătute de-a lungul anilor în industria tech este gradul de reglementare impus de Uniunea Europeană, considerat de unele companii ca fiind unul strict ce frânează inovarea. În consecință, e posibil ca Uniunea Europeană să se dezvolte mai lent în ceea ce privește Inteligența Artificială?

”Cred că viitorul va răspunde acestei întrebări. Sunt un fan al privitului în trecut, la ceea ce s-a realizat. Cred că istoria ne-a învățat că putem realiza lucrurile rapid, făcând greșeli care să aibă impact pe termen lung sau putem merge încet și să luăm acțiuni care sunt în beneficiul cât mai multor oameni. Eu sunt un fan al ultimei abordări, mergând încet nu înseamnă că trebuie să fii dezavantajat. Mergând încet la început face sens și îți permite să evoluezi rapid ulterior pentru un timp mai îndelungat”, adaugă specialistul SAS.

Una dintre îngrijorările întâlnite la nivelul industriei în ceea ce privește dezvoltarea de soluții precum cele ce înglobează inteligența artificială ține de faptul că în unele piețe ar putea evolua mai rapid, ca urmare a lipsei unei nevoi de avea consens la nivelul societății.

„Pentru mine cel mai importantă este partea de conștientizare. Vreau să văd mai multă lume conștientă de existența Inteligenței Artificiale, așa cum este conștientă de electricitate. Nu e neapărat necesar să înțelegem cum este și transmisă prin pereți, dar cu toții știm în mod general că electricitatea e acolo, e un beneficiu care ne permite să ne încălzim casa, să o luminăm și știm că nu e o idee bună să băgăm degetele în priză. Cred că trebuie să avem o societate care să înțeleagă la nive de bază că AI are o mulțime de beneficii și să nu ne fie frică de ea. Da, sunt și riscuri și trebuie să înțelegem care sunt și să le atenuăm”, adaugă Reggie Townsend.

Sursa foto: SAS

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Armand Iliescu
Armand s-a alăturat echipei Wall-street.ro în anul 2016, an în care a și finalizat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion . De-a lungul timpului a acoperit domenii precum FinTech, Finanțe-Bănci și Fiscalitate. A pus umărul timp de patru ani la consolidarea proiectului Future Banking , dedicat industriilor FinTech și digital banking, din poziția de Head of Growth. Tot în cadrul aceluiași proiect a dat startul emisiunii FinTech Friday,...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri