Website, ofer date personale utilizatori, astept provincia

Website, ofer date personale utilizatori, astept provincia

C�te informatii poate un website sa afle despre utilizatorii sai? Poate afla c�ti ani au, c�t c�stiga pe luna, ce tip de masina �si doresc sau unde vor sa-si petreaca vacantele? �i sunt cunoscute numele, prenumele, codul numeric personal ori adresa utilizatorilor?

Unii inca isi mai inchipuie ca toate aceste lucruri sunt posibile doar in filme.Evident, informatiile personale nu sunt �ghicite� de site doar pentru ca acesta este accesat. �nsa utilizatorul, vrajit de ofertele de produse ori de servicii, ajunge ca, treptat, sa dezvaluie informatiile de mai sus.

Multi cred ca �traseul� pe care �l parcurg atunci c�nd sunt online beneficiaza de protectia anonimitatii. Nu este adevarat. Teoretic, este posibila �nregistrarea tuturor click-urilor unui utilizator, incluz�nd vizitele �n diverse website-uri, fisierele transferate catre alte persoane si multe altele. Aceasta informatie poate fi colectata de furnizorul de Internet al utilizatorului �n cauza si de administratorii website-urilor pe care acesta le acceseaza. O perspectiva deloc idilica asupra Internetului. O perspectiva care �n strainatate a transformat utilizatorul versat �n contestatar al unui anumit tip de afacere online.

Internetul e un tip indiscret

Este mentalitatea pe care o �nt�lnim din ce �n ce mai des �n r�ndul utilizatorilor de Internet din lume. Furnizarea unei adrese de e-mail s-a transformat �n sursa de spam. Furnizarea datelor de identificare si a numerelor de card a devenit sursa de phishing. Furtul de identitate e o realitate pentru care pot depune marturie toti acei utilizatori care si-au vazut secate conturile bancare atunci c�nd au cazut �n plasa t�lharilor din lumea virtuala. Din nefericire, aceste evenimente au dezvoltat un sentiment din ce �n ce mai clar de ne�ncredere in randul internautilor onesti, av�nd consecinte grave asupra acceptarii e-commerce-ului. �n unele cazuri, acest sentiment este justificat de cinismul cu care webmasterii au �nteles sa faca afaceri. Internetul abunda in tentatii at�t pentru comerciantul care are nevoie de subiecti de marketing, c�t si pentru utilizatorul naiv, �n cautare de chilipiruri. Un magazin clasic poate afla care sunt produsele interesante pentru utilizator, prin urmarirea comenzilor pe care acesta le face �n decursul timpului. �n Internet, v�nzatorul poate sa urmareasca nu doar comenzile anterioare ale utilizatorului, ci si produsele pe care acesta le-a vazut si timpul pe care l-a alocat vizitelor �n cadrul site-ului. La fel, se pot afla informatii utile, precum site-ul din care a fost directionat utilizatorul, cuvintele cautarii efectuate atunci c�nd utilizatorul a accesat site-ul prin intermediul unui motor de cautare si multe altele. Iar aceste informatii sunt doar cele pe care le poate afla orice net-�ntreprinzator. Webmasterii cu experienta pot utiliza cu succes diverse tehnici de �data mining�, pentru a da vizitelor dumneavoastra un sens cu mult mai practic: cunoasterea profilului de marketing al utilizatorului.

Retineti totusi ca datele de mai sus sunt inofensive, at�ta vreme c�t nu sunt legate de acele informatii personale care permit identificarea utilizatorului. Pentru consumatori, tentatia dezvaluirii unor informatii confidentiale este provocata de necesitatea de a plasa o comanda online sau dorinta de a deveni membru al unei comunitati online. Unii pur si simplu spun tot: cum �i cheama, unde locuiesc, spun date din buletin si alte lucruri. Tentatia e cu atat mai mare, cu cat serviciul sau produsul achizitionat e mai putin costisitor sau chiar gratuit.

Acordul de confidentialitate

Atunci c�nd dezvoltati o afacere online, �ncrederea utilizatorilor dumneavoastra este vitala. Cum puteti observa modul in care sunteti perceput? De pilda, utilizatorii abandoneaza procesul de plasare a unei comenzi online �nainte de a introduce propriile date de identificare. Puteti afla acest lucru analiz�nd comparativ continutul cosului de cumparaturi al utilizatorilor anonimi si continutul comenzilor plasate �n site de utilizatorii �nregistrati. Daca prezentati incredere, procentul renuntarilor nu va fi prea mare.
Nu trebuie nici sa va faceti iluzii atunci cand va apucati de afaceri online: de multe ori, datele furnizate pentru �nregistrarea ca membru �n website-ul dumneavoastra vor fi false. Un sondaj de opinie din 2003 releva faptul ca peste 40% din americani au furnizat cel putin o data unui website informatii false de �nregistrare. �n privinta eu-ropenilor, cifrele mergeau chiar p�na la 58% din utilizatori. Unii �ntreprinzatori au �nteles fenomenul si s-au adaptat, gasind o modalitate prin care sa creasca increderea clientilor, modalitate care, ulterior, a ajuns chiar sa devina procedura obligatorie, fiind legiferata. Asadar, daca vreti ca utilizatorii sa va ofere date reale de identificare, trebuie sa �i asigurati ca veti folosi prudent aceste informatii. Iar solutia consta in acordurile de confidentialitate. Acestea sunt documente prin care utilizatorul este �nstiintat asupra modului �n care website-ul are de g�nd sa foloseasca informatia preluata. �n Rom�nia, legislatia obliga website-urile sa-si informeze utilizatorii asupra politicii proprii de pastrare a confidentialitatii datelor colectate.

Regula de 5 simpla

1. Acordul de confidentialitate este obligatoriu in cazul website-urilor ce realizeaza activitati de prelucrare a unor date personale. Informatiile colectate ar putea fi, spre exemplu:
a) codul numeric personal, �n alt scop dec�t pentru executarea unui contract (expedierea unui bun comandat online, spre exemplu);
b) data si locul nasterii, numele si prenumele etc., �n scopul �nscrierii utilizatorului �n r�ndul membrilor unui Forum / Chat, sistem de e-mail etc.
c) orice alte informatii care ii permit administratorului sa ajunga la usa utilizatorului.

2. Acordul de confidentialitate trebuie sa fie usor de accesat, usor de citit si de �nteles. Acordul trebuie sa fie disponibil mai �nainte sau la data la care este colectata sau este ceruta colectarea informatiilor. El trebuie sa prevada foarte clar: ce tip de informatie este colectata, cum este folosita informatia colectata, modalitatile de partajare a informatiei cu terte parti, dreptul de acces al utilizatorului la datele �n cauza, ce pasi trebuie parcursi pentru a fi asigurat caracterul corect al datelor colectate. Acordul trebuie sa faca publice consecintele, daca acestea exista, ale refuzului individual de a furniza informatii. Altfel spus, trebuie precizat clar ca utilizatorul nu poate folosi serviciul �n cauza, nu poate accesa anumite informatii, dec�t �n situatia �n care accepta sa furnizeze anumite informatii.

3. Website-urile care colecteaza, mentin sau utilizeaza baze de date contin�nd informatii identificabile personal sunt obligate sa faca publica modificarea acordului de confidentialitate. Daca modificarea este una de substanta (spre exemplu, daca informatiile colectate vor fi folosite de site �ntr-o maniera cu totul diferita de cea din momentul colectarii informatiei), atunci website-ul respectiv va trimite utilizatorilor afectati de aceasta modificare o notificare scrisa prin care va explica schimbarile, precum si consecintele refuzului acceptarii acestora.

4. Website-ul este obligat sa puna la dispozitia utilizatorilor date privind identitatea administratorului sau (si a reprezentantului acestuia, daca este cazul). Aceste informatii se dau, de regula, la una dintre rubricile �Cele mai dese intrebari� sau �Date de contact�.

5. �n scopul mentinerii transparentei fata de clauzele acordului de confidentialitate, website-ul va preciza, la finalul acordului, data la care a fost adoptat si la care a intrat �n vigoare.

Personalizate pentru tine