Cautarile avionului Boeing 777 apartinand companiei Malaysia Airlines, disparut la 8 martie, ar urma sa fie unele dintre cele mai scumpe din istoria aviatiei, considera unii experti, in conditiile in care operatiunile ar putea continua o perioada indelungata.

Zborul MH370, care asigura legatura intre Kuala Lumpur si Beijing si avea la bord 239 de persoane, si-a schimbat din motive necunoscute traseul la aproape o ora de la decolare si, cel mai probabil, s-a prabusit la sud de Oceanul Indian, la 2.000 de kilometri in largul coastei de vest australiene.

Australia, care coordoneaza cautarile in aceasta zona izolata si cu un trafic maritim redus, a evitat, deocamdata, orice discutie publica referitoare la costurile operatiunilor in vederea localizarii avionului, dar Malaysia considera ca acestea sunt "enorme".

"Cand se pune problema recuperarii epavei unui avion de la o adancime de 4,5 kilometri, nicio armata nu poate face acest lucru", a declarat ministrul malaysian al Transporturilor si Apararii, Hishammuddin Hussein. "Pentru aceasta, se apeleaza la ajutorul unor firme private, iar costurile sunt enorme", a adaugat oficialul malaysian.

Ravikumar Madavaram, expert in transporturi aeriene la firma de consultanta Frost and Sullivan, apreciaza costul operatiunilor de cautare realizate din 8 martie la aproximativ 100 de milioane de dolari (72 de milioane de euro).

Aceste cheltuieli sunt suportate in principal de Malaysia, Australia si China, tara din care proveneau 152 dintre pasagerii aflati la bord. "Este una dintre cele mai ample operatiuni de cautare din istoria aviatiei, iar, din punct de vedere al costurilor, va fi cea mai scumpa", a declarat expertul.

Doar pentru prima luna de cautari, care au inceput in Marea Chinei si in stramtoarea Malacca, iar apoi s-au mutat spre Marea Andaman, Pentagonul a alocat 7,3 milioane de dolari.

In afara de Malaysia, la operatiunile lansate in primele saptamani au participat, de asemenea, echipe din Singapore, Vietnam si India.

In Oceanul Indian, unde s-au concentrat ulterior operatiunile de cautare, nave si avioane ale armatelor din Australia, Marea Britanie, Noua Zeelanda, China, Coreea de Sud si Japonia au verificat zone intinse, insa fara niciun rezultat.

Factura continua sa creasca

Sperantele se indreapta in prezent asupra operatiunilor incepute de un submarin echipat cu un sonar, oferit de Marina americana, care coboara pana la 4.500 de metri adancime pentru a analiza fundul oceanului, intr-o zona demarcata.

David Gleave, specialist in siguranta aeriana la Universitatea din Loughborough, considera ca, daca avionul ar fi localizat in acest moment, costurile "ar fi de ordinul a sute de milioane de dolari", dar, cu cat operatiunea dureaza mai mult, cu atat factura continua sa creasca.

In plus, atunci cand epava va fi localizata, vor fi alte costuri, care vor depinde de adancimea la care s-ar afla avionul si de aria pe care sunt raspandite fragmentele aparatului.

In acest caz, compartiile au fost facute cu operatiunile in vederea localizarii zborului Air France 447, care s-a scufundat in Oceanul Atlantic in iunie 2009. Operatiunile, care au implicat Franta, Brazilia si Statele Unite, timp de doi ani, au costat intre 80 si 100 de milioane de euro, potrivit Biroului francez de anchete si analize.

Australia refuza sa faca referire la eventuale costuri suplimentare. "Este una dintre cele mai dificile operatiuni de cautare din istorie si ar putea dura mai mult timp", a explicat Centrul comun de coordonare a agentiilor (Jacc), insarcinat cu organizarea operatiunile de cautare a zborului MH370. "Costurile sunt semnificative si sunt suportate de partenerii internationali, care sprijina operatiunile cu personal, ehipamente civile si militare", a adaugat el.

Deocamdata, fiecare dintre tarile participante la operatiunile de cautare isi suporta cheltuielile. "Aceste operatiuni incep sa-i ingrijoreze pe responsabilii bugetelor militare", sustine Kym Bergmann, redactor-sef la revista Asia-Pacific Defence Reporter. Un eventual anunt privind diminuarea operatiunilor de cautare ar fi prost primit de familiile pasagerilor.

"Cred ca vor continua o luna sau doua, fara sa tina cont de costuri", considera expertul Ravikumar Madavaram. "Dar, daca nu vor gasi nimic, operatiunile s-ar putea dovedi inutile, iar cetatenii vor incepe sa-si puna intrebari in legatura cu utilitatea cautarilor", conchide expertul.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri