Are o suprafata de aproape sase ori mai mica decat a Romaniei si o populatie care se apropie de cea a tarii noastre, dar puterea financiara a populatiei situeaza Olanda in primele 30 de state ale lumii, cu un PIB per Capita de peste 48.000 de dolari.

Olandezii sunt printre popoarele europene cu cel mai ridicat nivel de trai, iar dupa indelungi analize si testare a infrastructurii, calatorii din Vestul Europei vor beneficia de un sistem complet care va face posibila deplasarea trenurilor exclusiv prin intermediul energiei eoliene.

Autoritatile din Olanda si-au propus un obiectiv foarte ambitios, acela de a permite intregului sistem de transport feroviar sa functioneze exclusiv pe baza energiei eoliene pana in anul 2018.

Obiectivul nu este deloc greu de realizat, asta deoarece deja mai bine de jumatate din intreaga retea de transport feroviar, circa 2.890 de kilometri, functioneaza prin intermediul energiei solare, restul de jumatate fiind in plin proces de dezvoltare, estimarile aratand ca in urmatorii trei ani acest lucru va fi posibil, noteaza presa internationala.

“Transportul este responsabil pentru 20% din emisiile de dioxid de carbon (CO2) la nivelul Olandei si daca vrem sa pastram trendul de a ne deplasa este important sa facem demersuri in acest sens. Contractul aflat in derulare va oferi posibilitatea tuturor cetatenilor olandezi sa circule pe orice distanta fara a afecta mediul inconjurator”, a declarat un manager care s-a ocupat de dezvoltarea a jumatate din reteaua feroviara pe energie solara.

Energia eoliana va proveni atat din Olanda, cat si din Belgia sau regiunea Scandinava, iar intregul sistem de transport va necesita o energie de 1,4 terawatti * ore timp de un an, cam tot atat cat de mare este cererea de energie electrica a orasului Amsterdam.

Care este situatia din Romania: doar o treime din caile ferate, pe electric. Restul, motorina

Din pacate nici de aceasta data nu ne putem mandri. Daca la infrastructura rutiera stam rau, atunci infrastructura feroviara este un dezastru, in tara noastra existand un deficit vizibil de transport pe caile ferate. Daca in Vest transportulul cu trenul este o necesitate, iar in unele tari se realizeaza inclusiv pe sine care pot strabate sute de kilometri in numai cateva zeci de minute, la noi acest vis este departe si nu exista un orizont de timp in care ne putem astepta sa circulam civilizat.

O statistica sumbra arata ca dintr-un total de peste 11.000 km de cai ferate la nivel local, nici 4.000 de kilometri nu sunt functionali exclusiv pe capacitate electrica, diferenta fiind acoperita, in cea mai mare parte, de linii de transport pe care circula garnituri cu combustibil diesel – extrem de consumatoare si poluatoare mediului inconjurator, dar si de linii pe care nu circula niciun fel de tren.

Si mai ingrijorator este ca in ultimii 25 de ani nici macar un kilometru nou de cale ferata nu a fost construit in Romania, cea mai mare parte a fondurilor Ministerului Transporturilor fiind alocate pentru reabilitari de tronsoane de drum afectate sau pentru diferite lucrari de mentenanta ale transportului pe calea ferata.

Tot la capitolul “Ca la noi la nimeni”, in Romania, viteza medie de transport pe caile ferate din tara este de 45 km/h pentru trenurile de calatori si aproximativ 23 km/h la trenurile de marfa, ceea ce ne plaseaza printre locurile codase din Europa la acest capitol. Desi s-au facut eforturi financiare pentru a mari viteza, cel putin pe sectoarele importante de drum (asa cum este cazul Bucuresti – Brasov sau Bucuresti – Constanta), la nivel national situatia nu este cu nimic mai buna si nici sperantele unor schimbari radicale din sistem si de mentalitate nu exista.

In capitolul care prezinta planurile autoritatilor de transport cu infrastructura de cai ferate, asa numitul Master Plan pe Transport 2014-2020, cea mai mare parte a planurilor nu vizeaza nicidecum dezvoltarea unei retele moderne, eficienta energetic, care sa ofere confort si timp rapid de legatura intre marile orase ale tarii, ci face referire mai ales reducerea cu 40% a retelei considerata “ineficienta” precum si eliminarea unui numar de cateva sute de gari din circuitul actual.
In situatia data, mai este loc de comparatie cu tari dezvoltate din Vest?

Orasul in care 60% dintre locuitori merg zilnic cu bicicleta

Daca vorbim despre olandezi atunci trebuie sa amintim un pic si despre cat de mult iubesc acestia transportul ecologic.

Semafoare special gandite pentru zilele ploioase, cu senzori care ofera prioritate ciclistilor. Sau poate piste incalzite pe care ciclisti sa circule cand da inghetul. Da, este realitate, si se intampla in orasul olandez Groningen, considerat locul in care bicicleta a devenit alternativa principala de transport.

Groningen, oras cu un aer tineresc, mai ales datorita faptului ca este un important centru universitar, se poate lauda cu un sprijin urias din partea autoritatilor, care au demarat un amplu proiect de incurajare si mai mare a renuntarii la orice mijloc de transport care consuma carburant si incurajarea mersului ecologic.

Conform statisticilor, 61% din transportul realizat in orasul situat in regiunea nordica a Olandei se realizeaza prin intermediul bicicletei, peste 70% dintre aceste calatorii fiind realizate zilnic catre centrele universitare, scoli sau licee.

La prima vedere am putea spune ca este destul de mare ponderea celor care utilizeaza acest sistem de transport, doar ca autoritatile din oras vor si mai mult, planuind ca si mai multi locuitori din Groningen sa curga la aceasta alternativa.

Semafoarele inteligente si pistele de ciclism incalzite reprezinta doar o parte din tot acest plan. Noi zone denumite „park and bike” in care bicicletele vor putea fi inchiriate vor incuraja si mai mult locuitorii orasului sa isi lase masinile in parcare si sa opteze pentru un transport prietenos cu mediul.

Un numar de 5.000 de noi parcari pentru biciclete vor fi construite in apropierea principalei statii de tren, investitie care vine sa completeze cele 10.000 de spatii deja disponibile, dar care au ajuns aproape indisponibile.

„Bicicleta este principalul mijloc de transport in centrul orasului Groningen. Trebuie sa facem eforturi pentru a pastra acest obicei, asta si pentru ca ne confruntam cu o crestere spectaculoasa a numarului de locuitori din oras, punandu-se o presiune uriasa pe spatiul disponibil. (…) Vrem ca mersul pe bicicleta sa fie o mandrie a acestui oras”, spune Paul de Rook, politician care zi de zi parcurge drumul pana la Primarie pe bicicleta.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri