Un studiu al PwC arata ca rata anuala de crestere a cheltuielilor pentru aparare va creste cel mai probabil in perioada 2017-2021 in 58 dintre cele 71 de natiuni analizate, pe masura ce statele trebuie sa faca fata unui mediu global de securitate tot mai complex. Romania nu a atins, in 2016, pragul de 2% din Produsul Intern Brut (PIB) destinat achizitiilor de echipament militar, in conditiile in care flancul estic al NATO prezinta un grad ridicat de risc in fata potentialei amenintari venite din partea Rusiei. In acelasi timp, Ucraina a atins un procent de 3,8% din PIB alocat dotarii cu echipamente militare.

Romania se afla, la nivel teoretic, potrivit unui grafic care face parte din studiul ”Global Defense Perspectives 2017”, realizat de compania de consultanta PwC, printre tarile care acorda o importanta ridicata apararii: a alocat 1,49% din Produsul Intern Brut in aceasta directie, in 2016. Din perspectiva strategiei de aparare, Romania, tara membra NATO, este preocupata in mod special de propria siguranta teritoriala si are o strategie de aparare determinata de amenintarile existente, desi are si aspiratii regionale din perspectiva militara.

Dintre vecinii Romaniei, o pozitie asemanatoare din perspectiva strategiei de aparare o are Bulgaria, tara membra NATO care este preocupata in mod special de securitatea domestica si are mai putine aspiratii regionale decat tara noastra. De altfel, vecinii nostri de la sud de Dunare au alocat, in 2016, o suma mai mica pentru aparare, ca valoare, dar un pic mai mare din prespectiva procentului din PIB – 1,51%. Ungaria a avut, in 2016, un buget alocat apararii, ca procent din PIB si valoare, mult mai mic decat al Romaniei, iar strategia sa militara este mai degraba regionala decat domestica, cautand, in acelasi timp, securitate teritoriala si nesimtindu-se afectata de amenintari externe.

cheltuieli de aparare, Romania, NATO, pwc, Ionut Simion

”Provocarile de securitate cu care se confrunta organizatiile de aparare ale natiunilor sunt complexe, si intr-o continua dinamica. In perioada urmatoare, una dintre cele mai mari provocari ale tarilor NATO va fi respectarea angajamentului de a aloca 2% din PIB pentru aparare. Pentru 2017 Romania si-a asumat obligatia de a aloca 2% din PIB catre armata, iar acest lucru este valabil si in bugetul pentru 2018. Dezvoltarea economica asigura implicit si securitatea militara. In acest context, o economie puternica cu baza de crestere solida si cu un mediu fiscal si financiar stabil este absolut necesara pentru securitatea nationala si pentru investitiile militare necesare. In acelasi timp trebuie sa acordam o atentie sporita amenintarilor cibernetice, cel mai nou tip de conflict”, a declarat Ionut Simion, Country Managing Partner, PwC Romania.

Klaus Iohannis, catre...
Citeste si: Iohannis, catre PSD: Ati bagat tara in criza! Terminati cu topaiala

Ucraina, pe de alta parte, o tara care a trecut printr-un razboi care s-a soldat cu ruperea tarii – o parte, peninsula Crimeea, a fost anexata de Rusia, in timp ce o alta parte, importanta pentru economie, avand in vedere ca in estul tarii era concentrata majoritatea activitatii industriale, este controlata de fortele separatiste proruse – si-a crescut, in 2016, procentul din PIB alocat apararii, ajungand la nivelul de 3,84%. De altfel, Ucraina se afla pe locul al cincilea in topul tarilor analizate in functie de cresterea prioritizarii cheltuielilor de aparare, dupa Oman, Kuweit, Irak si Algeria.

cheltuieli de aparare, Romania, NATO, David si Baias, Manuela Guia,

“Intr-o lume in care amenintarile, in toate formele lor, sunt tot mai diverse si complexe, la fel trebuie sa fie si liniile de aparare. In acest context, Romania trebuie sa aiba capacitatea si flexibilitatea de a negocia contractele din domeniul apararii pentru a servi intereselor superioare de aparare a tarii prin aplicarea celor mai potrivite mecanisme economice, financiare si legale aflate la dispozitia sa, in lumina reglementarilor nationale, dar si cu respectarea prevederilor Tratatului de Functionare al Uniunii Europene si al angajamentelor NATO asumate. Este foarte important ca discutiile si negocierile pe care Guvernul le poarta cu furnizorii de echipamente sa se desfasoare de pe pozitii de egalitate si sa aiba in vedere interesele Romaniei pe toata perioada de derulare a contractului”, spune Manuela Guia, Partener D&B David si Baias.

Studiul ”Global Defense Perspective”, aflat la a doua editie, extinde analiza cheltuielilor de aparare la 71 de tari. Raportul analizeaza doi parametri: prioritizarea cheltuielilor de aparare (cheltuieli ca procent din PIB) si postura de securitate - masura in care tarile desfasoara trupe aeriene si terestre in afara granitelor nationale si cantitatea de armament vandut sau inchiriat de o tara.

Cheltuieli pentru Aparare:...
Citeste si: Bugetele dedicate Apararii in lume, comparativ cu Romania

Raportul releva o crestere a cheltuielilor de aparare proiectate pentru perioada 2017 - 2021, care va compensa declinul inregistrat in perioada 2012-2016 in 45% dintre tarile analizate. Printre acestea se numara jucatori mari precum Statele Unite ale Americii, Regatul Unit al Marii Britanii, dar si economii emergente cum ar fi Turcia si Brazilia.

cheltuieli de aparare, Romania, NATO, David si Baias, pwc

In Asia Centrala si de Sud si Cercul Pacific, cele cinci tari cu cele mai mari cheltuieli militare sunt China, India, Japonia, Coreea de Sud si Australia. Analiza arata ca in estul Asiei potentialul ridicat al comertului maritim si rute dezvoltate de comert terestru, cum ar fi initiativa ”One Belt - One Road” vor necesita cheltuieli de aparare mai ridicate pentru a mentine, in timp, securitatea acestor rute, chiar daca amenintarile la acestea sunt nationale sau transnationale.

Raportul arata ca, desi exista o crestere prognozata a cheltuielilor de aparare, va exista, in continuare, o presiune asupra bugetelor de aparare ale jucatorilor importanti, pe masura ce amenintarile continua sa se intensifice, inclusiv cele informatice. Schimbarea polilor de putere economica, dinspre vest spre est, schimbarile demografice si avansul tehnologic sunt printre trendurile cele mai importante, din punct de vedere global, pe care analistii le considera ca au un ”efect profund” asupra apararii si securitatii.

TVA, redusa in 2015?...
Citeste si: TVA, redusa cu 2% daca in T1 din 2015 se incaseaza suplimentar la buge

Cheltuieli de aparare: tendinte globale

  • Problemele economice si scaderea pretului petrolului pun presiune pe bugetele de aparare. Prabusirea pietelor petroliere din 2014 a atras o contractare a cheltuielilor de aparare in tarile dependente direct de pretul petrolului. Daca nu se intrevede o crestere a pretului barilului de petrol in urmatorii ani, tari dependente de petrol, cum ar fi Arabia Saudita, vor avea dificultati in a mentine nivelul actual al cheltuielilor cu apararea.
  • Tensiunile geopolitice alimenteaza suplimentar comertul mondial cu armament. Pentru a satisface nevoia globala de arme, este foarte posibil ca tari precum China sau India sa conteste suprematia duopolului SUA si Rusia, care, impreuna, au furnizat 56% din totalul armamentului exportat in perioada 2012-2016.
  • Tarile NATO si-au asumat tinta de 2% din PIB pentru cheltuielile de aparare, dar fac eforturi mari pentru a atinge acest nivel. In 2016, numai 4 din 29 membri NATO, sau 14%, au atins tinta de 2% din PIB pentru cheltuieli ale armatei. 20 din 29 de tari NATO au cheltuit mai putin in valori absolute in 2016 comparativ cu 2014.
  • Cheltuielile militare ale Statelor Unite revin pe crestere. In 2016, SUA si-au majorat cheltuielile de aparare cu 1,7% pana la 611 miliarde de dolari, semnaland sfarsitul unui trend descrescator al cheltuielilor militare. Viitoare cresteri sunt de asteptat in urmatorii cinci ani sub noua Administratie.
  • Factorii macroeconomici si geostrategici, inclusiv schimbarea polilor de putere dinspre vest catre est, schimbarile demografice si resursele limitate sunt elemente care vor reconfigura profund trendurile cheltuielilor militare. Este cazul in zone mai putin dezvoltate ale lumii unde mega-tendintele vor aduce instabilitate si vor pune o presiune suplimentara, interna si externa, provocarilor de aparare si securitate.
  • La o privire atenta asupra NATO, analiza releva faptul ca, in timp ce cheltuielile militare vor ramane negative in tarile membre, este posibil ca in conditiile in care situatia economica se va imbunatati, mai multe tari NATO vor atinge pragul de 2% din PIB pentru cheltuieli militare in urmatorii 5 ani.

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea International »



Citeste si
30 de ani de capitalism: aderarea Romaniei la Alianta Nord-Atlantica