Comisarul european pentru justitie cere lamuriri din partea Facebook privind Cambridge Analytica

Comisarul european pentru justitie, Vera Jourova, cere Facebook sa precizeze daca exploatarea pe scara larga a datelor utilizatorilor acestei retele sociale a afectat cetatenii europeni, scrie saptamanalul german Bild am Sonntag, preluat de DPA. Conform publicatiei citate, Jourova ii va adresa luni o scrisoare in acest sens managerului general al Facebook, Sheryl Sandberg, scrie Agerpres.

Potrivit unui avertizor, datele a 50 de milioane de utilizatori ai retelei Facebook au fost utilizate fara acordul acestora de catre firma Cambridge Analytica pentru a furniza servicii campaniei electorale din 2016 a presedintelui american Donald Trump. Cambridge Analytica este acuzata ca a extras ilegal datele dupa ce a obtinut accesul printr-o aplicatie cu scopuri ascunse.

Jourova a declarat pentru Bild am Sonntag ca este vorba de un abuz complet inacceptabil impotriva utilizatorilor Facebook si ca scandalul ar trebui sa ii faca sa se gandeasca la modul in care sunt utilizate datele lor.

Scandalul Facebook - Cambrige Analytica

Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, a fost chemat de membrii parlamentului din Marea Britanie sa prezinta informatii, dupa dezvaluirile legate de datele utilizate de Cambridge Analytica. Zuckerberg poate raspunde pana la data de 26 martie.

Fondatorului Facebook i s-a cerut sa aduca dovezi comisiei pentru activitati digitale, media, cultura si sport, in urma dezvaluirii folosirii de date de catre compania de consultanta Cambridge Analytica.

Citeste si:
Facebook a decis că Trump va rămâne exclus de pe rețeaua de...
Facebook a decis că Trump va...

Intr-o scrisoare adresata lui Zuckerberg, presedintele comisiei, Damian Collins, a scris ca Facebook a fost intrebata adesea despre modul in care companiile obtin si retin datele utilizatorilor provenite din site si daca datele au fost preluate fara acordul acestora. “Raspunsurile oficialilor au subevaluat acest risc si au indus in eroare comisia”, a scris el.

Federal Trade Commission din Statele Unite analizeaza daca Facebook a incalcat o intelegere in ceea ce priveste folosirea datelor personale ale utilizatorilor. Intelegerea a fost stabilita in 2011, in urma unor ingrijorari anterioare in ceea ce priveste gestionarea problemelor de securitate, scrie Bloomberg.

Cererea membrilor parlamentului vine dupa ce the Observer, Channel 4 News si the New York Times au scris despre modul in care date din site-ul de social media au fost folosite de Cambridge Analytica fara consimtamantul utilizatorilor.

Membrii firmei Cambridge Analytica au fost filmati vorbind despre modul in care intindeau diverse capcane politicienilor, inclusiv campanii de fake news.

Citeste si:
Facebook va primi o amenda de 5 miliarde de dolari in SUA
Facebook va primi o amenda de...

In urma publicarii acestui video, comisarul pentru informatii din Marea Britanie a cerut un mandat pentru perchezitionarea sediului pe care il are Cambridge Analytica in Londra.

Elizabeth Denham a cerut ca Facebook sa amane auditul in cazul Cambridge Analytica, pentru ca ar fi prejudiciat investigatia.

Consultantii in securitate cibernetica, selectati de Facebook sa realizeaze auditul, erau prezenti la sediul Cambridge Analytica, luni, cand ICO le-au cerut sa paraseasca sediul pentru ca autoritatile sa isi poata desfasura investigatia.

Luni, directorul executiv al Cambridge Analytica, Alexander Nix, declara ca atacurile media au fost cauzate de faptul ca firma a avut un rol in campania prezidentiala a lui Donald Trump.

Citeste si:
Dancila, omisa din agenda de intalniri a unui oficial UE pe justitie
Comisarul european pentru...

Nix a fost filmat de reporterii Channel 4, sub acoperire, cand sugera ca poate folosi femei pentru a intinde capcane politicienilor in beneficiul rivalilor. Nix a spus ca ar putea “trimite cateva fete la casa candidatului”.

Inceputul uneia dintre cele mai mari probleme a Facebook

Cambridge Analytica, o firma specializata in analizarea datelor online, care a lucrat la campania prezidentiala a lui Donald Trump si la compania pro-Brexit, a exlpoatat milioane de profile de Facebook ale votantilor americani si le-a folosit pentru a crea un program software pentru a prezice si influenta alegerile.

Christopher Wylie a dezvaluit, pentru the Observer, cum Cambridge Analytica – companie detinuta de miliardarul Robert Mercer si condusa de Steve Banon, consilier al lui Trump, al acel moment – a folosit informatii personale preluate fara autorizatie la inceputul anului 2014 pentru a construi un sistem care putea stabili profilul votantilor din Statele Unite si a le trimite reclame politice personalizate.

“Am exploatat Facebook pentru a obtine milioane de profiluri ale alegatorilor. (...) Aceasta a fost baza pe care a fost construita compania”, a declarat, pentru the Observer, Wylie, care a lucrat cu Universitatea Cambridge pentru a obtine date.

Documentele citate de the Observer si confirmate de Facebook arata ca pana la finalul anului 2015, compania a descoperit ca au fost exploatate informatii la un nivel nemaintalnit pana atunci. Totusi, nu a alertat utilizatorii si a luat doar mici masuri pentru a recupera si securiza informatiile private a peste 50 de milioane de indivizi.

Copii ale datelor exploatate de Cambridge Analytica pot fi regasite in continuare online, a scris The New York Times.

Informatiile au fost colectate printr-o aplicatie numita "thisisyourdigitallife", creata de profesorul Aleksandr Kogan, independent de activitatea sa de la Universitatea Cambridge. Prin intermediul companiei sale, Global Science Research (GSR), in colaborare cu firma Cambridge Analytica, sute de mii de utilizatori Facebook au fost platiti sa faca teste de personalitate si au fost de acord ca datele lor sa fie colectate pentru studii academice. Insa, aplicatia colecta si datele din listele de prieteni ale celor care au acceptat testele, fiind obtinute, astfel, profilurile a zeci de milioane de persoane.

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Internațional »



Setari Cookie-uri