Introducerea caselor self-service au adus și unele avantaje, dar atât timp cât retailerii se bazează pe buna credință a cumpărătorilor, riscul ca unele produse să nu fie plătite în mod voit crește, iar unul dintre trei cumpărători din Marea Britanie a recunoscut că a „furat” la aceste case.
Marea Britanie se confruntă cu un fenomen al furtului la casele de self-service sau self-checkout tot mai ridicat, iar conform unui sondaj realizat recent, circa 37% dintre clienți au profitat de slăbiciunile tehnologiei pentru a pleca din magazine cu produse pe care nu le-au plătit, relatează Yahoo News.
Din sondaj reiese că bărbații, în special tinerii sub 35 de ani sunt printre cei mai susceptibili de a fura la casele self-service.
Cum se folosesc hoții de „trucul cu banane”
Dacă în unele cazuri cumpărătorii incorecți „uită” să scaneze în mod intenționat unele produse, alții au dezvoltat și o metodă prin care păcălesc sistemele plătind, în realitate, pentru alte produse decât cele cumpărate.
În Marea Britanie tactica hoților a primit numele de „trucul cu banane”. Acestă metodă le permite clienților să fure produse mai scumpe pretinzând că sunt articole mai ieftine de aceeași greutate atunci când le trec pe la casele self-service.
Ca un exemplu, un client poate lua un produs mai scump, cum ar fi carne pe care o așază pe cântar, dar în meniul casei automate selectează un produs destul de greu, dar care are un preț mai mic.
Aparent, pentru a face rost de un bon de plată pentru a ieși din magazine, unii „clienți” au fost chiar mai curajoși și au folosit schema și pentru a fura electronice.
În Marea Britanie, trucul cu banane a fost ales pentru că este unul dintre cele mai ieftine produse, dar cântăresc destul de mult. Așa că unii clienți plătesc să spunem, un kilogram de banane când de fapt cumpără un kilogram de carne sau un produs mai scump.
În acest fel par că plătesc pentru ceea ce cumpără și ies din magazin având un bon fiscal eliberat de la casa de tip self-service.
Pierderi uriașe pentru retaileri din cauza acestei scheme
Sondajul scoate în evidență riscurile prezentate de utilizarea casele de autoservire, în timp ce comercianții cu amănuntul se luptă pentru a ține stopa creșterea ratelor criminalității.
Cifrele British Retail Consortium au arătat că au fost peste 20 de milioane de incidente de furturi în 2024, ceea ce înseamnă peste 55.000 de cazuri pe zi.
Aceste incidente au cauzat comercianților pierderi estimate la 2,2 miliarde de lire sterline, în creștere față de 1,8 miliarde de lire sterline în anul precedent.
Supermarketurile au încercat să reducă furturile instalând mai multe case de înaltă tehnologie.
Co-op a declarat anul trecut că introduce tehnologie de inteligență artificială (AI) în magazinele sale pentru a ajuta la monitorizarea produselor scanate de clienți astfel încât să scaneze corect ce au cumpărat.
Unii retaileri de haine au încercat să instaleze sisteme noi. Clienții nu mai trebuie să scaneze articolele, ci să plaseze coșul în dispozitiv, iar acesta scanează etichetele cu prețuri care includ cipuri de identificare prin radiofrecvență (RFID) pentru a detecta ce produse a ales cumpărătorul.
Retaileri mari, precum Uniglo sau Zare folosesc deja astfel de sisteme.
Retailerii, inclusiv Uniqlo și Zara, folosesc deja aceste sisteme. The Telegraph a dezvăluit recent că Marks & Spencer a început să testeze această tehnologie.
Situație similară și în Țările de Jos
Marea Britanie nu este singura țară care se confruntă cu furturi importante din magazine, clienții exploatând vunerabilitățile noilor tehnologii.
Retailerul Jumbo Supermarket (fără vreo legătură cu retailerul grec prezent și în România - n.r.) a înregistrat pierderi în magazinele sale de peste 100 de milioane de euro în 2023, iar în 2024 a început să testeze un sistem ce utilizează inteligența artificială pentru a reduce numărului de furturi.
Au și renunțat la acest sistem între timp. „Clienții nu sunt potențiați hoți”, și-a justificat CEO-ul Jumbo Supermarket decizia de încetare a programului, conform retaildetail.eu.
Testele folosind inteligența artificială au început la Jumbo Supermarket după ce a raportat pierderi cauzate de furturi în valoarea de mai mult de 100 de milioane de euro, reprezentând 1% din vânzări, în 2023.
Soluția testată avea scopul de a recunoaște comportamentul anormal în rândul celor care trec pragul magazinelor Jumbo Supermarket. Retailerul a anunțat o serie de măsuri ce includ soluții de supraveghere video și mai multe controale în cadrul caselor de marcat cu autoservire.
„Considerarea clienților drept potențiali hoți nu îi face pe aceștia să își dorească să meargă la cumpărături. Clienții sunt bineveniți în magazinele noastre, chiar dacă au uitat să scaneze cândva un produs”, adaugă CEO-ul Ton van Veen, care mizează mai mult pe măsuri mai puțin dure, precizând că este important contactul vizual cu oamenii.