Din ce in ce mai multe entitati juridice pe Facebook, campanii “cu duiumul”, unele vizibile, altele mai putin, mii de like-uri si de competitii cu premii – viitorul suna bine, nu? Insa cate dintre acestea se incadreaza in regulile Facebook? Ce campanii incalca, uneori flagrant, regulamentul impus de cea mai mare retea din lume? Ce risca firmele care ignora regulile Facebook?

Wall-Street.ro a parcurs, pentru dumneavoastra, cateva dintre guidline-urile celei mai mari retele sociale din lume in ceea ce priveste organizarea de promotii si concursuri si, desi unele dintre reguli sunt neschimbate inca de la finalul anului 2009, unele companii nu se supun lor, ignorandu-le sau pur si simplu necunoscandu-le.

Facebook nu interzice promotiile si concursurile insa gigantul american nu doreste sa se asocieze cu ele, in mod direct, prin actiuni nemijlocite pe retea. Pe plan global dar si in Romania exista multe concursuri la care poti participa daca dai “like” unei pagini, lasi un comentariu sau incarci o fotografie pe Facebook. Toate acestea sunt interzise, in anumite conditii, de reteaua sociala. Chiar si a spune participantilor ca pentru a intra intr-o competitie trebuie sa devina mai intai fan al paginii companiei este interzis, acest lucru putand duce, la modul teoretic, la dezactivarea contului companiei organizatoare. Practic, orice concurs gazduit exclusiv pe Facebook care nu este intermediat de o aplicatie poate fi inchis.

“Nu ai voie sa folosesti facilitatile sau functionalitatile Facebook pentru a intra intr-un concurs. De exemplu, actul de a da “Like” unei Pagini nu trebuie sa fie o actiune absolut necesara pentru ca cineva sa aiba dreptul de a intra intr-un concurs”; de asemenea “nu trebuie sa conditionezi intrarea intr-o campanie prin a da Like unui post pe un Wall, a comenta sau a incarca o imagine pe Wall” – sunt doua dintre regulile pe care le impune Facebook in realizarea de promotii si campanii.

Mai departe, regulamentul celei mai mari retele sociale din lume stipuleaza ca “Nu ai voie sa folosesti functionalitatile Facebook, precum Like-ul, ca mecanism de votare in cadrul promotiilor” si, de asemenea, “nu ai voie sa notifici castigatorii competitiilor prin intermediul Facebook, cum ar fi Facebook messages, chat sau post-uri pe profile (timeline-uri) sau Pagini”.

In realizarea unei campanii pe Facebook pe deplin corecte, wall-street.ro va recomanda sa cititi cu atentie regulamentul companiei.

Mai multe entitati juridice cu activitate in Romania, multinationale sau firme de mici dimensiuni, incalca voit sau nu aceste reguli. Oricum ar fi insa, riscul realizarii de campanii ce incalca regulile enuntate mai sus este “atat automata cat si manuala si poate include inchiderea contului, restrictionarea accesului tau si a accesului aplicatiei la functionalitatile platformei, incheierea intelegerii cu tine sau orice alta actiunie pe care noi o consideram potrivita”.

Cate campanii au fost insa cu adevarat stopate de Facebook? Avand in vedere faptul ca sunt milioane daca nu mai multe campanii ce au loc pe reteaua sociala ce ar putea atinge anul acesta 1 MILIARD de utilizatori, numarul conturilor inchise de Facebook este destul de redus, dar in nicun caz zero. Pe blogurile internationale exista persoane care au comentat si au spus ca le-au fost inchise conturile, uneori fara a fi anuntati in prealabil sau a li se oferi posibilitatea de a indrepta situatia, ca urmare a unei presupuse incalcari a unor reguli impuse de Facebook.

Specialist Facebook: Care sunt cele mai des intalnite incalcari ale regulilor

Alexandra Sanduleasa, account manager la AdvancedIdeas.ro si specialist Facebook, subliniaza cele mai cunoscute incalcari ale termenilor si conditiilor pentru concursuri pe cea mai mare retea sociala din lume – cele in cazul participarii prin simplul Like la pagina, cererea de postare pe wall-ul paginii, omiterea postarii de Privacy Policy in cadrul concursului si, “cel mai important – evitarea crearii unei aplicatii in cadrul careia sa se desfasoare concursul”.

“Termenii Facebook sustin ca daca un concurs, implicit o promotie, nu respecta conditiile stipulate de ei, au dreptul de a inchide aplicatia prin care se desfasoara concursul, sau daca nu este in cadrul aplicatiei, se poate ajunge la inchiderea paginii. Este usor astfel de inteles de ce este importanta respectarea acestor Promotion Guidelines”, spune Sanduleasa.

Avand in vedere ca un concurs trebuie sa se desfasoare in cadrul unei aplicatii, este important de urmarit si Privacy Policy. O problema cu care se poate intalni o aplicatie este suspectarea de Spam si de agresare a utilizatorilor Facebook, daca mecanismul aplicatiei-concurs implica postarea pe Wall-ul prietenilor. Alta situatie care ar trebui luata in calcul este ca datele despre utilizatori preluate printr-o aplicatie nu pot fi folosite in scopuri comerciale, adica adresa de email nu poate fi adaugata in baza de date pentru trimitea unui newsletter. In schimb se poate adauga un formular de inscriere la newsletter in cadrul aplicatiei, mai spune Sanduleasa.

Ce campanii romanesti sunt “la limita legalului"

In Romania, printre companiile care este posibil sa fi incalcat recent regulamentul impus de Facebook se numara magazinul oficial al designerului Catalin Botezatu (intrarea intr-un concurs implica sa devii fan al paginii si castigatorii au fost anuntati direct pe pagina de Facebook a lui Botezatu).

O alta companie care ar fi incalcat regulile Facebook este Reader’s Café, campania implicand a comenta si a incarca fotografii pe Wall-ul companiei.

Reprezentantii Reader’s Café au reactionat si, desi nu au comentat pe marginea faptului ca utilizatorii au fost indemnati sa incarce fotografii pe Wall-ul companiei, au spus ca “specialistii nostri in new media cunosc in amanunt regulile de utilizare ale Facebook, de aceea nu poate fi vorba de o incalcare a acestor reguli”.

“Concursul a fost promovat printr-un tab special, iar castigatorii nu au fost desemnati in functie de like-urile primite ci prin tragere la sorti realizata online, intr-un mod transparent si obiectiv. In concluzie, functia de “Like” nu a fost utilizata ca mecanism de votare, respectand astfel regulile impuse de Facebook. Readers Café respecta intru totul reglementarile impuse de Facebook si, in afara de tab-urile speciale de concurs pe care deja le utilizam pentru toate promotiile noastre, pe viitor vom dezvolta si aplicatii speciale de concurs, pentru un plus de transparenta si de impartialitate”.

Printre alte firme care ar fi incalcat regulamentul Facebook recent se numara Exact Travel Club (a conditionat intrarea in concurs de a da Like paginii companiei), Reduceri-Oferte.ro sau chiar UPC Romania, prin faptul ca primii clasati intr-un concurs au fost anuntati pe pagina de Facebook a companiei.

Similar cu Reader’s Café, si reprezentantii UPC Romania au ales sa nu raspunda in mod direct privind faptul ca operatorul a ales sa publice numele castigatoare pe wall-ul companiei. (You must not notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles or Pages – Nu aveti voie sa notificati castigatorii prin intermediul Facebook, prin mesageria retelei, chat sau posturi pe profile sau pe Pagini)

„Desigur, cunoastem regulile si recomandarile Facebook si incercam intotdeauna sa ne aliniem politicilor impuse de aceasta platforma. Respectam si vom continua sa respectam regulile Facebook, de la cele legate de ceea ce este permis sa afisezi in materie de continut pana la campanii si aplicatii.Niciodata nu am organizat concursuri pe baza de Like-uri. Ceea ce facem este sa organizam concursuri pentru fanii UPC Romania pe Facebook – cum este si normal - altfel spus pentru cei care au dat deja like paginii noastre. Mecanismul prin care desemnam castigatorii este intotdeauna unul simplu si transparent – tragerea la sorti. In cadrul departamentului de Comunicare si PR UPC Romania, exista si persoane specializate pe zona de social media, cu experienta in comunicarea in mediul online. Astfel, comunicarea UPC Romania este una integrata, pe toate canalele unde activam”, a declarat Ariana Badin, director comunicare marketing si PR UPC Romania.

Ce parere aveti de aceste campanii? Comentati pe pagina Facebook a wall-street.ro.

Si atunci, care este modul 100% legal de a realiza campanii pe Facebook?

1. Creeaza oferta/premiul

Ca in cazul oricarui concurs trebuie sa te asiguri ca oferta va merita si concurentii vor fi dispusi sa isi petreacatimp pe pagina ta. Nu foarte multi vor fi dispusi, de exemplu, sa intre intr-un concurs unde se ofera un cupon de reducere de 5% sau un cadou in valoare de 20 de lei. De asemenea, gandeste-te la cateva fraze “de agatat” concurentii.

2. Gaseste o aplicatie pentru gazduirea concursului

Trebuie sa iti folosesti website-ul propriu sau o aplicatie Facebook pentru a detalia competitia, astfel incat sa se inscrie in regulile enuntate mai sus.

AI voie sa ceri concurentilor sa dea like paginii tale pentru a intra in concurs, dar este obligatoriu ca, ulterior, sa intre in aplicatie sau pe website-ul tau.

Un punct de luat in seama este ca NU poti sa notifici castigatorii, sa ii contactezi in vreun fel, pe Facebook. Trebuie sa ii contactezi printr-o APLICATIE Facebook sau alta forma de comunicare care sa nu implice, in mod direct si nemijlocit, reteaua sociala.

Iata cateva aplicatii pe care le puteti folosi pentru a transmite concurentilor sa dea like paginii tale si a intra in concurs.

BlinkD este o platforma de concursuri pe social media sau pe website-ul tau. Sustine mai multe forme de concursuri si permite integrari diferite. Site-ul este folositor in special brandurilor mari si agentiilor media.

Wildfire este una dintre aplicatiile mai populare, dar nu este gratuita. Cel mai redus cost este de 5$/campanie si apoi costa 99 centi/zi. Este o aplicatie mai potrivita pentru business-urile de mici dimensiuni. UPDATE 2018: Wildfire a fost achizitionata de Google si nu mai ofera aceleasi servicii. Vedeti aici o lista updatata cu aplicatii social media pentru IMM-uri.

Votigo este de asemenea o aplicatie platita si destul de scumpa dar reprezinta o optiune viabila daca te intereseaza concursurile bine puse la punct.

Bulbstorm este o aplicatie prin care concurentii trimit idei si le voteaza.

3. Instaleaza aplicatia

In functie de aplicatia aleasa, procesul de instalare poate sa difere dar toate ofera suport pentru acest proces. Dupa aceea, tot ce trebuie sa faci este sa creezi concursul si sa il promovezi.

4. Pune-ti la punct strategia

Simpla creare a unui concurs nu iti va aduce, mai ales in conditiile abundentei de competitii pe retea, succesul scontat. Asigura-te ca il promovezi pe website, roaga si pe cunoscuti de-ai tai sa te ajute, prin advertising pay per click, prin publicitate pe Facebook, e-mail sau site-uri specializate pe concursuri din Romania, precum Konkurs.ro sau Concursuri.biz.

Resursa suplimentara:

- SocialMediaExaminer a scris un material amplu despre acest subiect. wall-street.ro va recomanda sa cititi si comentariile din subsolul materialului, pentru o mai buna intelegere a subiectului.

Sursa foto: Graur Razvan Ionut

Ati intalnit campanii pe Facebook care considerati ca au incalcat regulamentul retelei sociale? Ati organizat chiar dumneavoastra concursuri pe retea? Cum ati realizat acest lucru? wall-street.ro va incurajeaza sa comentati asupra acestui subiect chiar pe pagina de Facebook a publicatiei, unde veti putea interactiona si cu cei peste 25.000 de fani ai nostri.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri